printlogo


کد خبر: 249139تاریخ: 1401/3/8 00:00
قرارگاه خاتم‌الانبیا برای دسترسی به طبقات زیرین متروپل، تونل می‌زند
تونل‌های امید

 ابعاد فاجعه متروپل می‌توانست بسیار بیشتر از اکنون باشد و تعداد قربانیان به 4 هزار نفر برسد، چرا که مالک این برج، با بلندپروازی‌های خود نقشه‌هایی برای توسعه متروپل داشت اما آواری که ساخته خودش بود، افکارش را مدفون کرد!
به گزارش «وطن‌امروز»، سهل‌انگاری برخی نهادهای شهری و نظارتی از جمله شهرداری و شورای شهر آبادان موجب قد کشیدن برجی شد که ظرفیت بالا رفتن را نداشت! این ضعف‌های نظارتی، دست مالک و پیمانکار متروپل را برای افزایش غیرقانونی طبقات با شیوه‌های غیراستاندارد باز گذاشت، تا جایی که جان باختن و مصدومیت ده‌ها نفر از شهروندان بی‌گناه آبادان را رقم زد. 
حادثه تلخ متروپل البته عبرت‌هایی برای مدیران و دستگاه‌های مسؤول داشت تا بتوانند بر خلاف مقامات پیشین، نظارت جدی و اصولی بر روند ساخت‌وسازها و اصول ساختمان‌سازی در سراسر کشور داشته باشند. 
در همین باره محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در جریان بازدید میدانی از محل حادثه متروپل از تشکیل کارگروه ویژه شناسایی ساختمان‌های پرخطر کشور خبر داد تا هر چه زودتر برای ایمن‌سازی یا تخلیه فوری این ساختمان‌ها اقدام شود. 
همچنین جان باختن مالک و پیمانکار متروپل زیر آواری که دست‌ساخته خودش بود، می‌تواند عبرتی بزرگ برای سازندگان، پیمانکاران و دست‌اندرکاران حوزه ساختمان کشور باشد. 
 
* حفر تونل دسترسی به طبقات زیرین
نماینده مردم آبادان از تونل‌زنی برای دسترسی به طبقات زیرین متروپل توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا خبر داد و گفت: همه دستگاه‌‎ها برای آواربرداری و تونل زدن به منظور دسترسی به طبقات زیرین برج به فرماندهی وزیر کشور در میدان عملیات بسیج شده‌اند. 
سیدمحمد مولوی با بیان اینکه از روز جمعه تاکنون کار تونل زدن به زیر آوار و آواربرداری سرعت بیشتری گرفته است، ادامه داد: تلاش‌ها بر این است که همزمان با تقویت و استحکام ساختمان‌های همجوار، عملیات آواربرداری ادامه یابد تا دسترسی به طبقه منفی یک و زیرین ایجاد شود.
 
* عبدالباقی می‌خواست سینمامتروپل را افتتاح کند!
مسؤول حراست ساختمان ویران‌شده متروپل گفت: برخلاف آنچه در رسانه‌ها مطرح می‌شود، متروپل ۱۰ طبقه نبود، بلکه ۱۲طبقه بود، چرا که باید طبقه منفی یک و همکف را هم به آن اضافه کرد.  وی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: قرار بود پارکینگ ساختمان متروپل نوروز 1402 افتتاح شود و بر اساس کاتالوگی که خود عبدالباقی (مالک ساختمان) داده بود و خودمان بین مردم توزیع کردیم، قرار بود پارکینگ گنجایش 800 خودرو را داشته باشد. مسؤول حراست ساختمان ویران شده متروپل افزود: عبدالباقی می‌خواست در این ساختمان، سینمامتروپل را نیز افتتاح کند. 
وی خاطرنشان کرد: اگر این ساختمان افتتاح رسمی شده بود و 800 خودرو در ساختمان حضور داشتند و سینما و فروشگاه‌ها به طور کامل راه می‌افتادند و چنین فاجعه‌ای مثلا ساعت 9 شب در خیابان شلوغ امیرکبیر آبادان رخ می‌داد، می‌توانست نزدیک به ۴ هزار نفر را به کام مرگ بکشاند.
 
* مدیریت شهری آبادان مقصر اصلی است
کم‌کاری و سهل‌انگاری مدیریت شهری آبادان در رقم خوردن فاجعه متروپل، موضوعی است که این روزها در کانون توجه کارشناسان و مدیران قرار دارد. 
اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس در این باره به «وطن‌امروز» گفت: قصور شهرداری در جلوگیری از ادامه ساخت این ساختمان در کنار عدم پیگیری‌های سفت و سخت اداره راه‌وشهر‌سازی آبادان موجب شد چنین رخداد ناگواری اتفاق بیفتد. 
وی افزود: ریزش ساختمان متروپل آبادان، تلنگری به وزارت راه‌وشهر‌سازی و شهرداری‌های کشور است تا برای ایمن‌سازی ساختمان‌های ناامن و همچنین نظارت بر روند ساخت‌و‌سازها اقدام کنند. همچنین این نهادها باید به گزارش‌ها و هشدارهای سازمان آتش‌نشانی درباره برخی ساختمان‌های ناایمن که احتمال ریزش آنها وجود دارد توجه جدی داشته باشند.  عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه نظام‌مهندسی ساختمان در این حادثه قصوری نداشته است، ادامه داد: متاسفانه با وجود هشدارهای پی‌در‌پی ناظران نظام‌مهندسی و حتی اداره راه‌وشهر‌سازی اما مالک ساختمان و شهرداری دستور توقف ساخت‌وساز را اجرا نکردند. 
 
* تخلف شهرداری با اطلاع قبلی شورا، دادستان و فرمانداری!
محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس از کم‌کاری نظام‌مهندسی ساختمان در پیگیری اصلاح ایرادات متروپل انتقاد کرد. 
وی با اشاره به شراکت شهرداری با مالک متروپل، به تسنیم گفت: انتظار این بود پس از گزارش مهندس ناظر، وزارت راه‌و‌شهرسازی در جایگاه نظارت عالیه کاری انجام دهد. 
رضایی‌کوچی افزود: ساختمان متروپل به صورت مشارکت بین بخش خصوصی و شهرداری در حال انجام بوده است و از نظر من تعارض منافع شکل گرفته، چرا که شهرداری شریک این ساختمان است و از یک طرف وظیفه نظارت دارد و ما باید در قوانین یک دستگاه نظارتی دیگری را در پروژه‌های مشارکتی مشخص کنیم. 
وی ادامه داد: هنگام اجرای پروژه با آنکه در ابتدا پروانه برای 4 طبقه طراحی شده بود اما متأسفانه طبقات بیشتری به این پروژه اضافه می‌شود.  رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: مهندسان ناظر چندین بار تذکر داده و درخواست توقف کار را داشتند اما چون شهرداری در آنجا منافع داشته است، متأسفانه توجه نکرد که در این شرایط ابتدا ناظران اول انصراف می‌دهند و ناظران دیگری جای آنها را می‌گیرند. 
رضایی با طرح این پرسش که «وقتی مهندس ناظر درخواست توقف ساخت را داد، وظیفه شهرداری چیست»، اضافه کرد: نکته دیگر اینکه وزارت راه‌و‌شهرسازی به عنوان ناظر عالیه چه نقشی دارد؟ فرض بر اینکه مهندس ناظر گزارش داد و شهرداری کار را تعطیل نکرد، اینجا وزارت راه‌و‌شهرسازی وظیفه دارد در جایگاه نظارت عالیه ورود و کار را متوقف کند. وی گفت: نظام مهندسی ساختمان آبادان با فرماندار و دادستان وقت مکاتبه‌ای کرده که این پروژه در حال تخلف است. یعنی شورای شهر، دادستان و فرماندار در جریان کار بودند. اینقدر تخلف محرز بوده که یک فرد معمولی هم متوجه تخلف می‌شد اما متأسفانه کسی اقدام نکرده است. 
رضایی با بیان اینکه از نظر ما تخلفات شهرداری کاملا محرز است، افزود: شخص شهردار و مجموعه‌ای که وظیفه داشتند کار را تعطیل کنند، کاملا تخلف کردند و تخلف‌شان محرز است و در گزارشی که برای صحن مجلس و دستگاه قضایی آماده می‌کنیم، شهرداری از نظر ما کاملا متخلف است. البته نظام‌مهندسی در سطح استان و کشور هم باید نظارتی می‌کرد که به نظرم آنجا هم کم‌کاری شد.
 
* ورود کمیسیون اصل 90 مجلس به جنایت بزرگ
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس از ورود این کمیسیون به موضوع متروپل خبر داد و گفت: برخی‌ها در این حادثه جنایت کرده‌اند. حجت‌الاسلام حسن شجاعی اظهار داشت: این کمیسیون به عنوان یک نهاد نظارتی به این موضوع ورود کرده و پیگیر امور مربوط به این بحران خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه قطعا حادثه متروپل متخلفان زیادی خواهد داشت، افزود: با کسانی که براحتی با‌ جان مردم بازی می‌کنند، تعارفی در برخورد قانونی نخواهیم داشت. حادثه متروپل یک حادثه عادی نیست، بلکه این حادثه غمناک ثابت کرد در فرآیند دستگاه‌های اجرایی و نظارتی منافذ جدی وجود دارد.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: تعجب می‌کنیم که این ساختمان نه ستون مناسب و نه استحکام دارد اما مجوزهای قانونی را از نهادهای مربوط دریافت کرده است! به عبارتی برخی افراد با ارائه مجوزها یک‌ جنایت بزرگ را رقم زده‌اند.
 
* اشد مجازات در انتظار مقصران حادثه
استاندار خوزستان گفت: مقصران حادثه ساختمان متروپل آبادان به اشد مجازات خواهند رسید.
صادق خلیلیان در حاشیه جلسه فرماندهی عملیات پاسخ به بحران حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: به دلیل تخلف در اعطای مجوز برای ساخت این ساختمان و عدم رعایت ضوابط فنی، با همکاری رئیس دادگستری خوزستان و دادستان، ۳ شهردار آبادان و شهردار منطقه یک، تعدادی از کارکنان شهرداری، ناظر و سازنده پروژه که در این تخلف دخیل بودند، دستگیر شدند.
 
* آوار‌برداری ‌مکانیزه ‌شد
فرمانده میدان حادثه متروپل آبادان با بیان اینکه فاز جدید آواربرداری با وسایل و ماشین‌های مکانیزه آغاز شده است، گفت: کشف اجساد تا ۳ روز آینده به پایان می‌رسد.
قدرت‌الله محمدی اظهار کرد: ابعاد حادثه و نوع جغرافیای آن به ‌شکلی است که عملیات آواربرداری و امدادرسانی را سخت کرده است. رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران که از سوی وزیر کشور به ‌عنوان فرمانده میدان حادثه متروپل آبادان تعیین شده است، افزود: وجود انواع مصالح سنگینی که در ساختمان به‌کار رفته و احتمال ریزش باقیمانده سازه، موجب شده است کارها را با احتیاط بیشتر پیش ببریم.

Page Generated in 0/0238 sec