printlogo


کد خبر: 249167تاریخ: 1401/3/9 00:00
معتادی که یک مدرسه فوتبال راه انداخت
قصه بازگشت، قصه امید

آرمان قلی‌پور‌دشتکی، کارگردان مستند «کاپیتان ۲۲» بیان کرد کاراکتر این فیلم در وضعیت بسیار بدی از اعتیاد قرار داشت اما بعد از ترک، بدون هیچ چشمداشتی مدرسه فوتبال به راه انداخت. به گزارش «وطن‌امروز»، آرمان قلی‌پوردشتکی، کارگردان مستندهای «کاپیتان ۲۲» و «آن‌ سوی حصار» که با موضوعی ورزشی ساخته شده‌اند، درباره فیلم «آن ‌سوی حصار» بیان کرد: این مستند درباره «بهناز» دختر نوجوان اهل چهارمحال‌وبختیاری است که استعداد زیادی در فوتبال دارد اما چون در جغرافیایی روستایی به ‌دنیا آمده است، تلاش بسیاری می‌کند تا به آرزوهایش برسد.  «آن‌ سوی حصار» روایت تلاش این دختر و مشکلاتی که می‌تواند در محیطی کوچک داشته باشد، است. وی درباره مخاطبان این فیلم و پیام دریافتی به مهر گفت: پس از ساخت این فیلم حتی پسرهای نوجوانی که فیلم را دیده بودند به من گفتند داستان زندگی‌شان را روایت کرده‌ام، یعنی کاراکتر «بهناز» نماینده‌ای از جوانان و نوجوان‌های با استعدادی است که به دور از مرکز و شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند. سخت است که در جغرافیایی کوچک زندگی کنید و از کوچک‌ترین امکانات حتی هم‌تیمی محروم باشید. از طرف دیگر در خانواده سنتی پرجمعیتی که نمی‌توانند برای آرزوی یکی از فرزندان‌شان، محل زندگی‌شان را تغییر دهند، عموما در این صورت استعدادها با بالاتر رفتن سن، می‌سوزند. 
قلی‌پوردشتکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مستند «کاپیتان ۲۲» و تاثیر فوتبال بر زندگی کاراکتر آن که منجر به ترک اعتیادش شد، عنوان کرد: کاراکتر فیلم «کاپیتان ۲۲» در وضعیت بسیار بدی از اعتیاد قرار داشت و من آن را بالاترین حد از اعتیاد می‌دانم اما اراده‌ای در او پدید آمد تا بر اعتیاد غلبه کند؛ اراده این فرد می‌تواند بر همه کسانی که می‌خواهند به هدف خود برسند، تاثیر بگذارد. از طرف دیگر علاقه او به فوتبال توانست بسیاری از استعدادها را کشف کند؛ این فرد بدون هیچ چشمداشتی مدرسه فوتبالی را به راه انداخت و با کمترین هزینه به افراد علاقه‌مند به فوتبال آموزش می‌داد، حال می‌توانیم ببینیم که از خروجی آموزش‌های او بسیاری از بچه‌ها به رده‌های بالاتری در این رشته سعود کرده‌اند و در شهرستان و استان بازی می‌کنند. 
کارگردان مستند «چامون» درباره تلفیق سینما و ورزش عنوان کرد: نشان دادن تلاش یک فرد برای رسیدن به آرزوهایش، فارغ از جغرافیای محل زندگی‌اش، بسیار ارزشمند است و هدف من از ساخت فیلم‌هایی از این دست این است که نشان دهم می‌شود از مکان‌های کوچک‌تر هم شروع کرد و به جاهای بزرگ رسید یا کارهای کوچک را در منطقه‌ای کوچک انجام داد و به نتیجه بزرگ رسید. این فیلمساز تاکید کرد: مهم‌ترین قدم پس از ساخت یک فیلم، نمایش و پخش آن است. اگر بتوانیم فیلم‌های‌مان را پس از ساخت به پخش در جاهای مختلف برسانیم و حلقه آن را قوی‌تر کنیم، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و اتفاقات بزرگ‌تری رخ دهد. مثلا اگر «کاپیتان ۲۲» از تلویزیون پخش شود و روی یک فرد که درگیر اعتیاد است، تاثیر بگذارد، رسالت فیلم و فیلمساز به سرانجام رسیده است و اتفاقات خوبی را در پی خواهد داشت. قلی‌پوردشتکی در پایان درباره جشنواره فیلم‌های ورزشی عنوان کرد: وقتی یک فیلم ورزشی می‌سازید، جشنواره‌های دیگر خیلی به آن اهمیت نمی‌دهند اما جشنواره فیلم‌های ورزشی خانه خوبی برای کسانی است که دغدغه ورزش، قهرمانان ورزشی و فیلم‌هایی با تم ورزشی دارند. قهرمان‌هایی از جنس «بهناز» و «کاپیتان ۲۲» در این جشنواره دیده می‌شوند که بسیار ارزشمند است. امیدوارم که به این جشنواره توجه و حمایت شود، اگر این اتفاق بیفتد قهرمان‌های ما بیشتر دیده می‌شوند و اساتید دغدغه‌مند با دیدن این فیلم‌ها به کاراکترها و استعدادهای مورد نظر کمک می‌کنند. این جشنواره باید هر سال برگزار شود و اتفاقات خوبی برای آن رخ دهد. 
سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران و پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس ورزشی ایران تیرماه امسال همزمان با هفته المپیک برگزار می‌شود. 

Page Generated in 0/0056 sec