printlogo


کد خبر: 249177تاریخ: 1401/3/9 00:00
دور دنیا

مخزن بزرگ گاز اروپا در خطر خالی ماندن
بلومبرگ به نقل از مقامات انرژی در وین نوشت: تاسیسات ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز «هایداچ» در اتریش احتمالا تا فصل سرمای بعدی به علت درگیری میان برلین و مسکو بر سر توقیف شرکت تابعه «گازپروم» در آلمان پر نخواهد شد. 
این تاسیسات ذخیره‌سازی در اتریش واقع شده و به شبکه گاز آلمان متصل است و گاز روسیه را از آنجا دریافت می‌کند. این تاسیسات یکی از بزرگ‌ترین تاسیسات گازی در اروپاست و می‌تواند یک‌چهارم نیاز سالانه اتریش به گاز را تامین کند. با این حال، مدتی است که خالی مانده است. 
بخشی از این تاسیسات توسط شرکت «گازپروم جرمانیا» که شرکت تابعه «گازپروم» است، استفاده می‌شد. پس از اینکه آلمان این شرکت را توقیف کرد، مسکو عرضه گاز را متوقف کرد. به گزارش دویچه‌وله، بخش دیگری از این مخزن توسط شرکت تابعه گازپروم، «GSA» استفاده می‌شود اما چندین ماه است که خالی است. «هایداچ» به لحاظ راهبردی برای هر ۲ کشور آلمان و اتریش اهمیت دارد، زیرا برلین در آن گاز ذخیره‌سازی می‌کند و بخشی از گاز را دوباره به مناطق «تیرول» و «فورارلبرگ» اتریش برمی‌گرداند. 
کارل نهامر، صدراعظم اتریش اوایل ماه جاری از گازپروم خواست این مخزن را دوباره پر کند و آن را به لحاظ راهبردی مهم خواند و هشدار داد که اتریش آن را ملی خواهد کرد. روز جمعه وی در جریان گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، بار دیگر درخواست خود را تکرار کرد و هشدار داد اگر گازپروم این مخزن را پر نکند، تاسیسات ذخیره‌سازی خود را از دست خواهد داد و این تاسیسات به یک تامین‌کننده دیگر داده خواهد شد. به نوشته بلومبرگ، وین مشغول یافتن راهی برای پر کردن این مخزن است اما برای انجام این کار بدون آلمان، یافتن راهی برای اتصال این مخزن به شبکه گاز خود احتمالا چالشی برای این کشور باشد. اتریش حدود 80 درصد گاز خود را از روسیه وارد می‌کند و بارها اعلام کرده از دست دادن ذخایر برای این کشور فاجعه‌بار خواهد بود. چند روز پیش، روزنامه فرانسوی «لوموند دیپلماتیک» در سرمقاله خود نوشت: درحالی که اتحادیه اروپایی تهدید می‌کند منابع انرژی روسیه را نمی‌خرد و هفته‌هاست در مذاکره بر سر نخریدن نفت روسیه شکست خورده، نمی‌تواند جایگزینی برای منابع روسیه، بویژه گاز بیابد. 
***
معرکه اوکراینی‌های مهاجر در اتحادیه اروپایی
کتک زدن ۲ مرد اتریشی توسط چند اوکراینی در قلب وین، موجی از انتقادات علیه سکوت غرب درباره بدرفتاری‌های اتباع این کشور تحت حمایت آمریکا، انگلیس و اسرائیل را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشته است. به گزارش روزنامه اتریشی هیوت، هفته گذشته گروهی از شهروندان اوکراینی مهاجر، خارج از یک هتل مجلل در پایتخت اتریش، ۲ راننده تاکسی را بشدت مورد ضرب‌و‌جرح قرار دادند. این نزاع ظاهراً به دلیل اختلاف گروه اوکراینی برای پارک ۲ خودروی SUV لوکس بی‌ام‌و و تویوتا در مکان‌ها مخصوص تاکسی‌های هتل صورت گرفته است. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود نشان می‌دهند چند مرد قوی‌جثه اوکراینی از وسایل نقلیه گران‌قیمت خود خارج شده و پس از فحاشی به رانندگان اتریشی به روی تاکسی آنها آب دهان انداختند. پس از اینکه رانندگان در مقابل پارک خودروهای آنها که دست‌کم یکی از آنها پلاک اوکراینی داشت، در مکان ممنوعه مقاومت کردند، اوکراینی‌ها رانندگان تاکسی را بشدت مورد ضرب‌وجرح قرار دادند. در جریان این درگیری یکی از رانندگان تاکسی که 47 سال سن دارد دچار شکستگی جمجمه شده و بیهوش می‌شود که یکی از مهاجمان اوکراینی بدن او را از مسیر خودروی شاسی‌بلند کنار می‌کشد. با همه اینها سخنگوی پلیس اتریش، کریستوفر ورهنیاک به روزنامه هیوت گفته در نظر گرفتن انگیزه‌های سیاسی قبلی برای این حمله منتفی است. بر اساس تحقیقات اولیه پلیس، یکی از شهروندان اوکراینی مظنون این نزاع است. یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به طعنه گفته است لابد اتریشی‌ها نمی‌دانستند هرکس در خودروی شاسی‌بلند مشکی بنشیند، از نظر اوکراینی‌ها آدم مهمی محسوب می‌شود. 
ضرب‌وجرح وین، یکی از صدها حادثه نابهنجاری‌ای است که در ماه‌های اخیر با محوریت مهاجران اوکراینی در کشورهای اتحادیه اروپایی رخ داده‌اند. 
کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) اعلام کرد تعداد پناهجویان اوکراینی در اروپا از مرز 6 میلیون نفر فراتر رفته است. این آژانس این واقعه را بزرگ‌ترین بحران پناهندگان اروپا در قرن حاضر برشمرده است. بیشترین تعداد مهاجران اوکراینی در روسیه، لهستان، آلمان و اتریش ساکن شده‌اند. اتحادیه اروپایی امتیازات زیادی برای این پناهندگان قائل شده است، بویژه در آلمان این امتیازات از حد معقول فراتر رفته و از نظر مردم این کشور تبدیل به رانت سیاسی شده است، از جمله حق تحصیل رایگان و بدون آزمون در هر دانشگاه و موسسه آموزشی برای پناهجویان اوکراینی و اعطای مجوز کار و مستمری شهروندی بدون طی مراحل قانونی به آنان؛ امتیازاتی که حتی برخی از ژرمن‌ها هم از آن محروم هستند. 
حمایت سیاسی، رسانه‌ای و نظامی بی‌چون و چرای آمریکا و ناتو از کی‌یف در جنگ علیه روسیه باعث شده پناهجویان اوکراینی با الهام گرفتن از لحن طلبکارانه رئیس‌‌جمهورشان در زیر فشار گذاشتن کشورهای اتحادیه اروپایی، بیش از حد از دولت‌ها و مردم کشورهای میزبان متوقع باشند. این در حالی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی کمترین خدمات را به این پناهجویان اوکراینی داده و حتی در موارد متعددی آنها را استثمار کرده‌اند. 
 

Page Generated in 0/0063 sec