printlogo


کد خبر: 249181تاریخ: 1401/3/9 00:00
پذیرایی با گاز اشک‌آور در فینال لیگ قهرمانان اروپا
پلیس فرانسه، بازنده بزرگ

شنبه‌شب در حالی که همه منتظر شروع مهم‌ترین بازی باشگاهی جهان بین رئال‌مادرید و لیورپول در پاریس بودند، شاهد اتفاقی عجیب بودیم؛ در یک سو باز هم هولیگان‌های فوتبال انگلیس که حالا تبدیل به معضلی بزرگ برای فوتبال شده‌اند و در طرف دیگر پلیس بی‌رحم و بی‌منطق فرانسه که منتظر کوچک‌ترین حادثه‌ای است که سخت‌ترین برخورد ممکن را داشته باشد. بازی با 36 دقیقه تاخیر شروع شد تا مشخص شود بر خلاف همه مانورهایی که روی نظم و انضباط اروپایی‌ها داده می‌شود، آنها هم هنگام اتفاقاتی از این دست دچار شوک و اشتباهات فاحش می‌شوند. 
 
* پیش از آغاز فینال لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه
استادو فرانس پاریس شاهد درگیری شدید پلیس با هواداران و شلیک گاز اشک‌‌آور بودیم که باعث شد بار دیگر صحنه‌های عجیبی در قلب جامعه به اصطلاح متمدن اروپایی خلق شود. 
فینال لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه استادو فرانس پاریس برگزار شد و تیم فوتبال رئال‌مادرید اسپانیا با غلبه بر لیورپول انگلیس فاتح این مسابقات شد. این دیدار که قرار بود از ساعت 23:30 شنبه‌شب به وقت ایران آغاز شود با 36 دقیقه تاخیر و از ساعت 6 دقیقه بامداد روز یکشنبه به وقت کشورمان شروع شد. دلیل تاخیر هجوم تماشاگران و ایجاد شرایط اضطراری و امنیتی پیش از آغاز بازی بود. 
این اتفاقات پیش از آغاز این بازی و درگیری شدید تماشاگران با پلیس صحنه‌های عجیبی را خلق کرد. هنوز اتفاقات فینال جام ملت‌های اروپا در کشور انگلیس را فراموش نکرده بودیم که این بار برخی هواداران ۲ تیم که بیشتر آنها لیورپولی بودند، زمینه‌ساز ایجاد بی‌نظمی شدند. بسیاری از این هواداران که بیش از 15 هزار نفر برآورد شدند، قصد داشتند بدون تهیه بلیت وارد ورزشگاه شوند و از طرفی افراد بسیاری بودند که با در دست داشتن بلیت فینال لیگ قهرمانان، پشت در مانده بودند. در این میان پلیس فرانسه هم شدیدترین برخوردها را با این هواداران داشت و از باتوم و گاز اشک‌آور برای مقابله با آنها استفاده کرد. در بخشی دیگر از ورزشگاه، برخی هواداران برای حضور در ورزشگاه روی یکدیگر سوار شده بودند و صحنه‌های عجیب مانند فیلم‌های هالیوودی آخرالزمانی را ایجاد کرده بودند. این اتفاقات در شرایطی رقم خورد که همواره جامعه غرب و اروپا در اذهان مردم بویژه جامعه ایرانی، جامعه‌ای متمدن به شمار می‌رود و این اتفاقات بار دیگر چهره بدون روتوش و جذابیت این جوامع را نشان داد. در دیدار آینتراخت فرانکفورت آلمان و گلاسکو رنجرز اسکاتلند در فینال لیگ اروپا هم شاهد درگیری شدید هواداران ۲ تیم بودیم. پیش از این هم یوفا اتحادیه فوتبال انگلیس را به خاطر حوادث فینال یورو ۲۰۲۰ در ورزشگاه ومبلی محکوم کرده بود و همین موضوع واکنش «گرت ساوت‌گیت» سرمربی این تیم را به همراه داشت. ساوت‌گیت در این باره گفته بود از برخورد هواداران تیمش شرمسار است: «از این شرایط خجالت می‌کشم. معمولا وقتی آن چیزهایی را که در خارج از کشور اتفاق می‌افتد تماشا می‌کنیم از خودم سوال می‌کنم چرا ما این نظم و انضباط را نداریم. این چشم‌انداز خوبی برای کشور ما نیست. هواداران باید بیشتر مراعات کنند. ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا مطمئن شویم این اتفاق دیگر نمی‌افتد». از سویی رفتار پلیس فرانسه نیز انتقادات شدیدی را برانگیخته و بسیاری ضعف در برگزاری این مسابقه بزرگ را عامل چنین برخوردهای عجیب و غیرمنتظره‌ای توصیف کرده‌اند. 
 
* واکنش لیورپول و یوفا
باشگاه لیورپول اعلام کرد درخواست تحقیقات رسمی داده است. در بیانیه‌ این باشگاه آمده است: «ما بشدت از مشکلات ورود به ورزشگاه که هواداران لیورپول در استادوفرانس با آن مواجه شدند، ناراحتیم. این بزرگ‌ترین بازی فوتبال اروپاست و هواداران نباید صحنه‌هایی را که امشب شاهدشان بودیم تجربه کنند. ما رسماً درخواست تحقیق رسمی درباره علل این مسائل غیرقابل قبول را داده‌ایم». «یورگن کلوپ» سرمربی لیورپول هم گفت: «نتوانستم با خانواده‌ام صحبت کنم اما می‌دانم خانواده‌ها برای ورود به ورزشگاه مشکل زیادی داشتند. دلیلش را نمی‌دانم. باید منتظر نتایج تحقیقات بمانیم. چیزهایی شنیدم که خوب نبود. اوضاع خوب نبود. چیز بیشتری نمی‌دانم».
یوفا در پاسخ گفته است: «در آستانه بازی، دروازه ورودی لیورپول توسط هزاران هواداری که بلیت‌های جعلی خریداری کرده بودند، مسدود شد. این موضوع باعث شد افراد خیلی زیادی آنجا گرفتار شوند. در نتیجه بازی با ۳۶ دقیقه تأخیر انجام شد تا عده بیشتری از هوادارانی که بلیت‌های واقعی داشتند، به ورزشگاه دسترسی پیدا کنند. از آنجایی که پس از شروع بازی، تعداد هواداران بیرون از ورزشگاه همچنان در حال افزایش بود، پلیس با گاز اشک‌آور سعی در متفرق کردن آنها و دور کردن‌شان از محل کرد. یوفا با کسانی که تحت تأثیر این رویدادها قرار گرفته‌اند همدردی می‌کند و این موارد را با همکاری پلیس و مقامات فرانسه و فدراسیون فوتبال فرانسه به سرعت بررسی خواهد کرد».
 
* «گری لینکر» در متن ماجرا
حدود یک ساعت قبل از شروع بازی هرج‌ومرج زیادی به وجود آمد و از ورود برخی هواداران به ورزشگاه جلوگیری شد. «گری لینکر» مجری برنامه مشهور «Match Of The Day» در میان هوادارانی بود که بیرون از زمین گیر کرده بودند و این صحنه‌های خطرناک را بشدت مورد انتقاد قرار داد. لینکر در توئیتی نوشت: «پیدا کردن راهی برای ورود به زمین غیرممکن بود. خیلی خطرناک بود؛ قتل‌عام مطلق». با نزدیک شدن به زمان برنامه‌ریزی شده برای شروع مسابقه، انتهای ورزشگاه به سمت جایگاه لیورپول به طرز محسوسی خالی ماند. در ابتدا، شروع بازی ۱۵ دقیقه عقب افتاد و سپس به دلیل بدتر شدن صحنه‌های بیرونی ۲۰ دقیقه تاخیر دیگر هم اضافه شد. پس از تاخیر دوم، لینکر اضافه کرد: «مگر می‌شود چنین رویدادی اینقدر بد برنامه‌ریزی شود. اوضاع کاملا آشفته و خطرناک است. آنها به دلیل دیر رسیدن هواداران ۱۵ دقیقه تأخیر دیگر اعلام کردند. مسخره است».
 
* گاز اشک‌آور و اسپری فلفل!
در همین حال، هواداران بیرونی با صف‌های طولانی و سخت‌گیری‌های پلیس مواجه شدند. شبکه ESPN از تجمع اولیه هواداران در محل‌هایی که بلیت‌ها چک و کیف‌ها جست‌وجو می‌شود، گزارش داد. برخی دروازه‌های ورودی بسته شد و هواداران قرمزها را به سمت ورودی کوچک رئال‌مادرید هدایت کردند که آن هم به دلیل تعداد بالای هوادارانی که برای ورود تلاش می‌کردند، مسدود شد. هواداران ناامید بیرون در ایستادند و پلیس با گاز اشک‌آور و اسپری فلفل از تجمع جلوگیری می‌کرد. «مارک اوگدن» خبرنگار ESPN از هواداران لیورپول که بلیت‌های خود را نشان می‌دادند و سعی می‌کردند برای محافظت از خود در مقابل اسپری فلفل دهان خود را بپوشانند، فیلم گرفت. یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی، «نیک پاروت» گفت پلیس به طور بی‌رویه از اسپری فلفل استفاده می‌کرد و خودش هم هدف این اسپری‌ها قرار گرفت. او گفت: «این نخستین‌بار است که در یک بازی فوتبال به من فلفل پاشیده می‌شود! هواداران لیورپول مراقب رفتارهای‌شان هستند!»
 
* فرار برادر مدافع لیورپول!
خانواده «جوئل ماتیپ» مدافع لیورپول نیز در این صحنه‌های تکان‌دهنده گرفتار شده بودند. برادر ماتیپ، ماروین و همسر باردارش در تلاش برای ورود بودند که پلیس به صورت همسر ماروین اسپری فلفل پاشید و آنها مجبور به فرار و پناه بردن به رستوران شدند. ماروین با عصبانیت به خبرنگاران آلمانی گفت: «برنامه‌ریزی این بازی اصلا در حد و اندازه فینال لیگ قهرمانان نیست! استفاده از گاز اشک‌آور در مناطقی که کودکان و هواداران بی‌آزار ایستاده‌اند خطرناک است!»
 
* خودتان دیر آمدید!
با آنکه برخی هواداران مدعی بودند ۲ تا ۳ ساعت قبل از شروع بازی خارج از ورزشگاه بودند، یوفا اصرار داشت این تأخیر به این دلیل اتفاق افتاد که هواداران به اندازه کافی زود در محل حاضر نشدند. بازی در نهایت در حالی بعد از ساعت ۲۰:۳۶ به وقت محلی شروع شد که هنوز هزاران صندلی خالی در استادیوم وجود داشت. 
این بازی در نهایت با برد یک بر صفر رئال‌مادرید و قهرمانی این تیم به پایان رسید.

Page Generated in 0/0058 sec