printlogo


کد خبر: 249196تاریخ: 1401/3/9 00:00
معاون وزیر بهداشت اعلام کرد
موارد مشکوک آبله میمون در ایران

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: ۹ مورد مشکوک آبله میمون داشتیم که ۵ تا ۶ مورد منفی قطعی شدند و برای بقیه هم منتظر پاسخ آزمایش هستیم. 
کمال حیدری درباره وضعیت تشخیص و شناسایی آبله میمون و تعداد موارد مشکوک در کشور به ایسنا گفت: آبله میمون بحث روز است و آموزش، اطلاع‌رسانی و آماده‌باش به تمام همکاران بخش خصوصی و دولتی انجام شده است.
وی افزود: ما باید زودهنگام آمادگی داشته باشیم و در همین راستا آموزش برای همکاران انجام شده است. بحث تشخیص هم فعلا در انستیتو پاستور انجام می‌شود. 
معاون وزیر بهداشت گفت: در زمینه واکسیناسیون علیه آبله نیز پوشش جمعیتی را داشتیم و اکنون ثابت شده است افرادی که واکسن زده‌اند تا ۸۵ درصد در برابر آبله میمون ایمن هستند. مشکلی هم برای تامین واکسن آن در صورت لزوم نداریم. حیدری ادامه داد: هر چند ۹ مورد مشکوک آبله میمون داشتیم اما هیچ مورد ثابت شده آبله میمون در کشور نداریم. 
 
* مرگ سالانه ۶۰ هزار ایرانی به دلیل مواد دخانی
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران در حوزه مالیات بر مواد دخانی تقریبا جزو آخرین کشورهاست، گفت: اگر مالیات بر مواد دخانی بر اساس آنچه پیشنهاد داده بودیم، انجام می‌شد، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کشور حاصل می‌شد. دکتر کمال حیدری در یک نشست خبری که به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات برگزار شد، گفت: وزارت بهداشت به‌رغم بار سنگین سایر تکالیف و بی‌میلی‌ها، همچنان پیگیر بحث کاهش مصرف مواد دخانی است. وی گفت: سالانه ۶۰ هزار نفر به دلیل مصرف دخانیات در کشور جان خود را از دست می‌دهند. همچنین برخی تصور می‌کنند چون دود قلیان از آب می‌گذرد مضر نیست، در صورتی که همین امر باعث نفوذ سموم قلیان به بدن می‌شود که در این زمینه اطلاع‌رسانی هم می‌کنیم. یک وعده قلیان به اندازه ۶۰ تا ۷۰ نخ سیگار ضرر دارد. حیدری افزود: عدم اطلاع از قوانین در مدرسه، در اصناف و... یکی از دلایل شیوع مصرف مواد دخانی در افراد زیر ۱۸ سال است. طبق بررسی‌ای که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، 3.4 درصد نوجوانان مصرف‌کننده سیگار بودند که در دختران 2.1 درصد و پسران 4.8 درصد بوده است. آمارها نشان می‌دهد دخترها به مصرف قلیان و سیگار رو می‌آورند. وی همچنین گفت: بدیهی است وقتی سن دریافت سموم مواد دخانی که ۴ هزار ماده سمی و ۷۰ ماده سرطان‌زا دارد کاهش یابد، می‌تواند در کاهش سن سرطان و مشکلات ریوی و... مؤثر باشد.

Page Generated in 0/0060 sec