printlogo


کد خبر: 249201تاریخ: 1401/3/9 00:00
اخبار

قیمت خودروهای کارخانه‌ای افزایش نمی‌یابد
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تصمیمی درباره افزایش قیمت خودروهای کارخانه‌ای نگرفته‌ایم و مطلبی هم در این زمینه ابلاغ نشده است. سیدرضا فاطمی‌امین افزود: 18 درصد عبور مستقیم خودرو به معنای آن است که فقط 18 درصد از خودروهایی که وارد خط تولید می‌شد به صورت کامل از خط تولید خارج می‌شد و این موضوع مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کرد که خوشبختانه با اقدامات انجام شده اکنون عبور مستقیم خودرو در ایران‌خودرو به 100 درصد و در سایپا نیز به بیش از 90‌درصد رسیده است. 
وزیر صمت اظهار داشت: کارهای دیگری نیز در نقشه راه خودرو آغاز شده است. 30 درصد از قطعات یدکی بازار جزو کالاهای تقلبی و قاچاق است، لذا در 9 محور برنامه برای خودروسازان تعریف شده است و از آنها خواسته‌ایم مطابق این برنامه عمل کنند و از این پس باید متمرکز بر تغییرات محصول و محصولات جدید بود. فاطمی‌امین در پاسخ به این سوال که آیا قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایش می‌یابد، گفت: درباره این قضیه تصمیمی نداریم و مطلبی نیز ابلاغ نشده است. 
***
افزایش بیش از ۶۰ درصدی وصول درآمدهای نفتی
وزارت نفت از افزایش بیش از ۶۰ درصدی وصول درآمدهای نفتی در فروردین‌ و اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. علی فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت اظهار کرد: با تلاش وزارت نفت و برخلاف شایعات و گزاره‌های مطرح‌شده در فضای عمومی جامعه، وصول درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در ۲ ماه نخست امسال افزایش خیره‌کننده‌ای نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است. 
وی تصریح کرد: مقایسه عملکرد وصول درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در ۲ ماه امسال نسبت به پارسال نشان می‌دهد وصول درآمدهای ارزی در فروردین‌ و اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ بیش از ۶۰ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است. 
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت افزود: برای نمونه درآمدهای پتروشیمی که به سامانه نیما واریز شده در ۲ ماه نخست پارسال 1.5 میلیارد دلار بود که در ۲ ماه امسال به ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار رسیده است. 
فروزنده گفت: درآمدهای وصولی بر اساس قانون و مفاد بودجه در اختیار سازمان‌های مسؤول برای مصارف گوناگون کشور قرار گرفته است. 
***
فروردین امسال 306 میلیون دلار گندم وارد کشور شد
ارزش واردات گندم به کشور در فروردین سال جاری، به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی غلات، ۳ برابر فروردین سال گذشته بود و از ۱۰۳ میلیون دلار در فروردین ۱۴۰۰ با ۱۹۷ درصد افزایش به 306 میلیون دلار در فروردین ۱۴۰۱ رسید. وزن واردات گندم در فروردین سال جاری نسبت به فروردین سال گذشته نیز به بیش از ۲ برابر رسید و با ۱۲۰ درصد افزایش، از ۳۴۶ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۷۶۳ هزار تن در سال 1401 رسید. 
 با توجه به بالا رفتن قیمت جهانی گندم، بحران اوکراین، خشکسالی و کمبود و گرانی آرد در کشورهای همسایه، در صورت عدم واقعی‌سازی نسبی قیمت گندم در داخل کشور، ادامه روند صعودی واردات این محصول استراتژیک در ماه‌های آینده و ۳ برابر شدن ورود گندم به کشور در فروردین ۱۴۰۲ نسبت به فروردین ۱۴۰۱ قابل پیش‌بینی بود. 
گفتنی است با اجرای سیاست مردمی‌سازی یارانه‌ها و حمایت از گندمکاران کشور از طریق خرید تضمینی گندم با نرخ بیش از ۲ برابر سال گذشته، امید است شاهد توقف روند صعودی واردات این کالای راهبردی و ارتقای امنیت غذایی کشور باشیم. 
***
۲۴۰ هزار تن شکر جدید در بازار توزیع می‌شود
مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: ۱۰۰ هزار تن شکر جدید از محل ذخایر استراتژیک و ۱۴۰ هزار تن از محل تولید کشت بهاره در دست توزیع در بازار است. 
حجت براتعلی، مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: کالاهای اساسی مانند برنج و شکر بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی کشور مشمول ذخایر راهبردی و احتیاطی هستند. وی افزود: شکر 500 هزار تن، روغن خام 600 هزار تن و برنج نیز 600 هزار تن ذخایر راهبردی این محصولات در شرایط عادی است که بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی در شرایط ویژه حجم ذخایر افزایش می‌یابد. 
مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: از ابتدای سال، 150 هزار تن شکر از این محل برای مصارف صنف و صنعت و خانوار توزیع شده است؛ 100 هزار تن شکر دیگر نیز در دست توزیع است که در مجموع 250 هزار تن شکر توسط شرکت بازرگانی دولتی توزیع شده است. وی افزود: وضعیت تولید شکر در سال گذشته مناسب بود و به میزان یک میلیون و 400 هزار تن در داخل کشور تولید و وارد چرخه مصرف شد. اکنون نیز تولید شکر کشت بهاره به میزان 140 هزار تن وارد چرخه تولید کارخانه‌ها شده و بزودی وارد بازار می‌شود. 
براتعلی اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم شکر بسته‌بندی مصارف خانوار 22 هزار و 950 تومان تعیین شده است و قیمت این محصول به صورت عمده در کارخانه 18 هزار تومان است که با در نظر گرفتن یک درصد مالیات بر ارزش افزوده 18 هزار و 180 تومان به فروش می‌رسد. 

Page Generated in 0/0107 sec