printlogo


کد خبر: 249208تاریخ: 1401/3/9 00:00
همزمان با گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی تحلیلی تأکید کرد
تل‌آویو نیازمند برجام است

گروه سیاسی: رفت و آمد‌های دیپلماتیک میان واشنگتن و تل‌آویو برای رایزنی درباره سرانجام پرونده هسته‌ای ایران زیاد شده است و همزمان با گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره ایران، هیأتی عالی‌رتبه از تل‌آویو برای مباحثه درباره مسائل مشابه از جمله نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به واشنگتن می‌رود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم موقت صهیونیستی به‌ صورت تلفنی درباره ایران گفت‌وگو کردند. طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، در این تماس تلفنی که شامگاه جمعه انجام شد، بلینکن و لاپید به گفت‌وگو درباره مقابله مشترک واشنگتن و تل‌آویو با ایران پرداختند. روزنامه «جروزالم پست» نیز بامداد یکشنبه گزارش داد پس از این تماس تلفنی مقرر شد هیأت عالی‌رتبه صهیونیستی به سرپرستی «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی این رژیم هفته جاری به واشنگتن سفر کند. 
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی درباره تماس تلفنی بلینکن و لاپید توضیح داد: «این دو نفر درباره تلاش‌های مشترک برای رویارویی با چالش‌های جهانی، از جمله چالش‌های ناشی از ایران و نیروهای نیابتی آن صحبت کردند». در این بیانیه آمده است: «بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، تعهد ثابت دولت [بایدن] به امنیت اسرائیل را تکرار کرد». به نوشته جروزالم پست، انتظار می‌رود هولاتا به همراه هیأتی از وزارت خارجه، موساد و ارتش رژیم صهیونیستی برای نشست در کارگروه مشترک درباره ایران به آمریکا برود. در دیدار هیأت‌های صهیونیستی و آمریکایی، همچنین نشست ۳ماهه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۶ ژوئن، از جمله امکان فشار برای محکومیت تهران مورد بحث قرار خواهد گرفت. 
با این حال گزارش رسانه‌های اسرائیلی حکایت از این دارد که رژیم صهیونیستی به‌رغم ژست مخالفت و ادبیات تندی که درباره برجام به کار می‌گیرد، نیازمند احیای برجام و مهار برنامه هسته‌ای ایران از این طریق است. روزنامه «هاآرتص» در گزارشی با اشاره به مواضع اخیر رابرت مالی نوشت: فرستاده ویژه جو بایدن در امور ایران که در اسرائیل به نادرست حامی اصلی «توافق سریع به هر قیمتی» خوانده شده، همان کسی است که در یک سال گذشته نه‌تنها صبر و ملایمت خود را نشان داد، بلکه اکنون صادقانه اعتراف کرده است که دورنمای توافق بسیار ضعیف است. در ادامه این گزارش با اشاره به تجربه خروج ترامپ از توافق هسته‌ای در سال 2018 آمده است: این سیاست با وجود تبلیغات گسترده، نتایج محسوسی به همراه نداشت و نتوانست رفتار ایران را در منطقه تغییر دهد، به بی‌ثبات کردن حکومت ایران نزدیک نشد و در واقع تولیدات هسته‌ای ایران را با غنی‌سازی ۶۰درصد اورانیوم با استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تر IR-6و IR-8 ، بدون هیچ نظارتی، تسریع کرد. توافق هسته‌ای اولیه در سال ۲۰۱۵ ایران را به  IR-1محدود می‌کرد، سانتریفیوژ‌هایی ابتدایی که بر پایه فناوری‌های عبدالقدیر خان پاکستانی و بر اساس فناوری‌های دهه ۱۹۷۰ آلمان و هلند در ایران ساخته شد. در توافق اولیه، غنی‌سازی به 3.67 درصد محدود شد. 
«هاآرتص» با توصیف موقعیت کنونی رژیم صهیونیستی به یک «مخمصه استراتژیک» ادامه داد: از یک طرف، اسرائیل در رویکرد رسمی خوشحال است که توافقی وجود ندارد و از سوی دیگر، مقامات دفاعی سابق و فعلی اسرائیل خواهان توافق هستند. این رسانه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی اکنون خود را در موقعیت «مخالف و همزمان موافق توافق» قرار داده است، نوشت: در حال حاضر تهدید ایران در دوره‌ای است که هیچ کس ظرفیت یک رویارویی جدید در خاورمیانه را ندارد. ایران می‌تواند تا هر سطحی بخواهد آمریکا را درگیر کند.

Page Generated in 0/0065 sec