printlogo


کد خبر: 249221تاریخ: 1401/3/10 00:00
دور دنیا

احتمال اعدام مزدوران انگلیسی در اوکراین
۳ مزدور بریتانیایی و مراکشی که برای ارتش اوکراین می‌جنگیدند، پس از اسارت به دست نیروهای جمهوری خلق دونتسک با مجازات اعدام روبه‌رو شده‌اند. دفتر دادستانی کل این جمهوری خودخوانده در شرق اوکراین، جمعه گذشته اعلام کرد مزدوری که در سطح بین‌المللی مجرم و تروریست شناخته شود به ۳ تا ۷ سال حبس و در صورت ارتکاب جنایت در این جمهوری به 12 تا 20 سال حبس محکوم خواهد شد اما شرایط تشدید‌کننده یا زمان جنگ مجازات او می‌تواند تا اعدام افزایش یابد. 
«ویکتور گاوریلوف» سخنگوی قوه ‌قضائیه جمهوری دونتسک از گشایش پرونده جنایی برای این مزدوران خبر داده است. ژنرال «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی ارتش روسیه پیش‌تر گفته بود حبس طولانی بهترین عاقبتی است که در انتظار مزدوران خارجی در جنگ اوکراین است. «شان پینر» و «آیدن آسلین»، ۲ مزدور انگلیسی به اسارت درآمده در دونتسک، از «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور درخواست کرده‌اند زمینه تبادل آنها با «ویکتور مدودچوک» رهبر مخالفان اوکراین و از نزدیکان پوتین را که در بازداشت دولت اوکراین است، تقویت کند. یکی از این مزدوران انگلیسی پس از بازداشت در یک ویدئو اعتراف کرده فریب دستگاه رسانه‌ای این کشور را خورده و به جنگ اوکراین پیوسته است. او همچنین گفته است اغلب مزدوران دیگری که در کنار او در گردان نیروهای خارجی نیروی زمینی اوکراین در دونتسک می‌جنگیده‌اند، دچار مشکلات ذهنی و اخلاقی بوده‌اند. 
***
پیشنهاد «بایدن» برای یادبود قتل‌عام ۱۹ کودک دبستانی:
 مدرسه را خراب کنید!
جو بایدن پیشنهاد داد مدرسه ابتدایی راب در تگزاس که هفته گذشته بر اثر تیراندازی در آن ۱۹ کودک کشته شدند، تخریب شده و مدرسه جدیدی به جای آن ساخته شود. رئیس‌جمهور آمریکا در جریان بازدید از شهر یووالد تگزاس و مدرسه ابتدایی راب که هفته گذشته 19 دانش‌آموز آن بر اثر تیراندازی کشته شدند، پیشنهاد تخریب این مدرسه و ساخت یک مدرسه جدید را داد. به گزارش فاکس‌نیوز، سناتور «رونالد گوتیرز» که نماینده شهر یووالد است، در جمع خبرنگاران اظهار کرد ممکن است بر اساس پیشنهاد رئیس‌جمهور، بودجه‌ای برای تخریب و ساخت دوباره مدرسه ابتدایی راب اختصاص یابد. بایدن که به همراه همسرش برای بازدید از محل یادبود حادثه به تگزاس سفر کرده بود، اظهار کرد: من می‌دانم پس از این حادثه کودکان زیادی دیگر تمایل به رفتن به این مدرسه ندارند. این مدرسه باید تخریب و مدرسه جدیدی به جای آن ساخته شود. وی همچنین دستور ارائه خدمات سلامت ذهنی و روانی برای مردم منطقه و کمک به حل مشکلات و مسائل روانی ایجاد شده پس از این تیراندازی مرگبار را صادر کرد. بایدن پس از حضور در مدرسه ابتدایی راب، در کلیسای شهر حضور یافت و سپس با خانواده‌های قربانیان این حادثه دردناک دیدار و با آنها همدردی کرد. 
***
عزل و نصب‌های جدید در عربستان
پادشاه عربستان دستور عزل و نصب‌های جدیدی را در پست‌های دولتی این کشور صادر کرد. «ملک‌سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان روز یکشنبه مجموعه‌ای از دستورات سلطنتی شامل عزل و نصب را صادر کرد که بارزترین آنها انتصاب «عادل الجبیر» وزیر سابق خارجه عربستان به عنوان نماینده پادشاهی عربی سعودی در «امور آب و هوایی» و تغییرات اقلیمی بود. پادشاه عربستان همچنین «عبدالرحمن بن احمد بن حمدان الحربی» را به عنوان سفیر سعودی در چین منصوب کرد. در این تغییرات، «خالد بن محمد بن عبدالرحمن السالم» به عنوان رئیس کمیسیون سلطنتی با رتبه وزیر برای مناطق «جبیل» و «ینبع» منصوب شد. از نظر نظامی، سرلشکر «محمد بن عبدالله البسامی» به درجه سپهبدی ارتقا یافت و به عنوان مدیر امنیت عمومی منصوب شد و سرلشکر «نایف بن ماجد آل‌سعود» به درجه سپهبدی منصوب شد. طی این دستور سلطنتی «توفیق الربیعه» رئیس هیات مدیره سازمان غذا و دارو از سمت خود برکنار و «فهد الجلاجل» به جای او منصوب شد. انتصاب عادل الجبیر، وزیر پیشین خارجه عربستان به عنوان نماینده پادشاهی عربی سعودی در «امور آب و هوایی» و تغییرات اقلیمی در راستای استراتژی روابط عمومی عربستان سعودی برای مقابله با فشارهای جهانی با هدف جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام شده است. بر اساس گزارش رسانه‌های مختلف، این انتخاب نشان از اضطرار بحران‌های محیط‌زیستی و توجه ویژه دولت‌ها به مقوله امنیت غذایی در سال‌های پیش ‌روی غرب آسیا دارد. ‎
***
انتقال گاز به ترکیه از طریق خط لوله «بلواستریم» از سر گرفته شد
شرکت گازپروم روسیه دیروز (دوشنبه) اعلام کرد پس از اتمام تعمیرات خط لوله زیردریایی بلواستریم، انتقال گاز طبیعی به ترکیه را از سر گرفته است. خبرگزاری اینترفکس اعلام کرد که ازسرگیری انتقال گاز پس از تعمیرات برنامه‌ریزی شده در ماه مه صورت گرفته است. کارهای برنامه‌ریزی شده از تاریخ ۱۷ تا ۳۰ مه (۲۷ اردیبهشت- ۹خرداد) برای تعمیر بلواستریم به اتمام رسیده است. در حین کار، گازپروم به طور موقت عرضه گاز را متوقف کرد، چرا که کارهای تعمیر و نگهداری بلواستریم هر ساله باید در ماه مه به انجام برسد. بلو استریم به منظور تامین گاز طبیعی ترکیه توسط شرکت گازپروم در سال ۲۰۰۳میلادی راه‌اندازی شد. ظرفیت خروجی خط لوله گاز تا 47.355 میلیون مترمکعب است. در پایان سال ۲۰۲۱، رکورد خروجی این خط لوله 15.98 میلیارد مترمکعب بود. گاز طبیعی برای منطقه نیز از طریق خط لوله ترکیش استریم که از سال ۲۰۱۴ شروع به کار کرد، تامین می‌شود. علاوه بر ترکیه، کشورهای جنوب اروپا نیز از طریق این خط لوله گاز، انرژی دریافت می‌کنند. ترکیه بعد از آلمان دومین کشور بزرگ واردکننده گاز از روسیه است. در سال ۲۰۱۳ میلادی، 26.61 میلیارد مترمکعب گاز در ۲ مسیر بویژه از طریق زمینی و بلواستریم به ترکیه تحویل داده شد.

Page Generated in 0/0055 sec