printlogo


کد خبر: 249235تاریخ: 1401/3/10 00:00
نمایندگان مجلس، مقامات دولتی و قوه‌ قضائیه از طریق هیأت‌های اعزامی به دنبال مشخص کردن ابعاد و مقصران حادثه متروپل هستند
۳ قوه پیگیر ماجرای متروپل
رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان: ادامه فعالیت در ساختمان آلومینیوم ممکن نیست و نیازمند همراهی کسبه برای ایمن‌سازی هستیم

9 روز از حادثه متروپل می‌گذرد و با پیگیری مسؤولان دولتی و قضایی، هر روز ابعاد تازه‌ای از پشت پرده و علت‌های وقوع این اتفاق آشکار می‌شود. آنطور که رئیس قوه‌ قضائیه اعلام کرده است، هر ۳ قوه از طریق هیات‌های اعزامی با حساسیت و جدیت پیگیر ماجرای متروپل هستند. به گزارش «وطن‌امروز»، این روزها برخورد با مقصران و عوامل دخیل در ریزش برج 11 طبقه متروپل آبادان به مطالبه عمومی تبدیل شده و مقامات دستگاه‌های اجرایی، قضایی و قانون‌گذاری عزم خود را برای شناسایی مسببان حادثه و نیز جلوگیری از تکرار حوادث مشابه جزم کرده‌اند. آنطور که رئیس قوه‌ قضائیه گفته است، در صورت مشخص شدن مقصران، بدون اغماض با آنها برخورد قانونی و قضایی خواهد شد و جایگاه و نام آنها تاثیری در این روند نخواهد داشت. مطابق اعلام مقامات محلی تا لحظه انتشار این گزارش، جان ‌باختن 32 نفر در حادثه ریزش متروپل تایید شده است و تلاش‌ها برای یافتن حدود 40 فرد مفقودی ادامه دارد. همچنین هویت ۳ نفر از جان‌باختگان همچنان مشخص نیست.
 
* تازه‌ترین آمار فوتی‌ها، مصدومان و مفقودی‌ها
معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان گفت: تاکنون پیکرهای 32 نفر از جان‌باختگان حادثه متروپل از زیر آوار بیرون کشیده شده است. احسان عباسپور افزود: ۳۷ نفر در این حادثه دچار مصدومیت شدند که ۳۵ نفر از آنها از بیمارستان ترخیص شده‌اند. همچنین 2 نفر از مصدومان برای رسیدگی بیشتر به بیمارستان‌های اهواز منتقل شده‌اند که البته وضعیت پایداری دارند. وی ادامه داد: آمار مفقودی‌های حادثه بر اساس اعلام خانواده‌های مراجعه‌کننده ۳۸ نفر است که تاکنون پیکرهای 32 نفر پیدا شده است و احتمالا 6 نفر دیگر همچنان زیر آوار مدفون هستند. عباسپور تصریح کرد: در کنار سرعت بخشیدن به روند آواربرداری، دقت لازم لحاظ شده است و تلاش داریم این فرآیند به بهترین شکل ممکن ادامه یابد. 
 
* هیأت‌های اعزامی، گزارش جامع بدهند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه‌ قضائیه با اشاره به هیات اعزامی از طرف دادستانی کل کشور و همچنین هیات اعزامی از جانب دولت و تکلیف کمیسیون عمران مجلس برای بررسی ابعاد حادثه آبادان بیان داشت: هیات‌های اعزامی از سوی قوای مختلف و برخی نهادهای مردمی، باید ضمن تشریک مساعی و تبادل اطلاعات، حادثه آبادان را هر چه سریع‌تر به صورت همه‌جانبه، جامع، هماهنگ و آسیب‌شناسانه بررسی کنند تا از جهات مختلف، یک گزارش کامل و جامع ارائه و تصمیمات مقتضی اتخاذ شود. رئیس قوه قضائیه افزود: در این قبیل ساختمان‌ها، به صورت مشخص قراردادی بین شهرداری و شخص حقیقی منعقد می‌شود، بنابراین باید بررسی شود که این قرارداد از جهات مختلف درست بوده یا نه؟ آیا این ساختمان برای شروع به ساخت، جواز داشته یا خیر؟ آیا جواز صادرشده بر اساس استانداردها و ضوابط بوده است؟ دستگاه‌های مربوط و افراد خاصی که در این قبیل مسائل باید تصمیم‌گیری و اظهارنظر می‌کردند، آیا کار خود را درست انجام داده‌اند؟ دستگاه‌هایی نظیر شهرداری، کمیسیون ماده ۱۰۰، نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی، قوه‌ قضائیه و سایر دستگاه‌های مسؤول، آیا وظایف و مسؤولیت‌های خود را بدرستی انجام داده‌اند؟
رئیس عدلیه تصریح کرد: طی روزهای اخیر پاسخ بسیاری از این سوالات و همچنین مسائل دیگر تا حدودی روشن شده است اما نیاز به تحقیقات دقیق‌تر داریم تا مسائل به صورت تخصصی و همه‌جانبه بررسی جامع شود. 
 
* بررسی طبقات اضافه و ابهامات پایان کار
محسنی‌اژه‌ای در ادامه با اشاره به فلسفه صدور پایان کار برای ساختمان‌ها تصریح کرد: پایان کار برای این مهم صادر می‌شود که رعایت ضوابط و اصول مهندسی و ایمنی در ساختمان تأیید شود؛ این امر در شرایطی است که برخی طبقات ساختمان فروریخته آبادان به بهره‌برداری رسیده و برخی دیگر از طبقات آن در حال ساخت بودند، بنابراین طبیعی است که ساختمان مزبور پایان کار نداشته است؛ آیا این ساختمان اشکال و ایرادی داشته که پایان کار نداشته است؟
وی ادامه داد: ۲ اصلاحیه درباره ساختمان فروریخته آبادان وجود داشته است؛ بدین معنا که اول پروانه برای طبقات مشخص صادر شده و سپس ۲ بار، طبقاتی اضافه شده است. سوال این است: آیا این طبقات اضافه شده با فونداسیون اصلی، سازه پیش‌بینی شده و نقشه ارائه‌‌شده به نظام مهندسی و شهرداری سازگار بوده است؟ آیا فونداسیون و زیرساخت ساختمان مزبور، توان آن طبقات اضافی را داشته است؟ 
محسنی‌اژه‌ای افزود: آیا پس از ساخت و بهره‌برداری از ساختمان، آثار و نشانه‌هایی از ناایمن بودن آن بروز کرده است؟ دستگاه‌های مسؤول در این راستا چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ سازمان نظام مهندسی می‌گوید در این خصوص نامه‌ زده است؛ آیا صرف نامه کافی بوده است؟ آیا این سازمان به مهندس ناظر که زیرمجموعه خودش است، تذکر داده است؟ آیا تخلف و کوتاهی از آن مهندس ناظر سر ‌زده یا خیر؟ اینها مسائل دیگری است که باید در قضیه ساختمان فروریخته آبادان بررسی شود. رئیس قوه‌ قضائیه تاکید کرد: چنانچه تخلف و جرم هر دستگاه و فردی چه شخصی و چه اداری در قضیه حادثه آبادان محرز شود، باید بدون ملاحظه و اغماض برخورد سریع، بازدارنده و جدی در دستور کار باشد. 
 
* گزارش متروپل به صحن مجلس می‌رود
نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره پیگیری حادثه ساختمان متروپل آبادان توسط مجلس اظهار داشت: حوادث عملیات‌ عمرانی در هر جایی ممکن است اتفاق بیفتد و بعضا حوادث ناگوار می‌تواند بر دانش مهندسی ساختمان بیفزاید تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم. کمال علیپور‌خنکداری افزود: درباره این حادثه، همکاران ما در کمیسیون عمران مجلس بازدیدی از محل داشته‌اند و بزودی گزارش این بازدید تنظیم و در صحن علنی و همچنین دستگاه‌های قضایی پیگیری خواهد شد. وی با بیان اینکه در این حادثه علل مختلفی می‌تواند دخیل باشد، افزود: نامرغوب بودن مصالح، نقص در کار مهندس محاسب و مهندس ناظر، نبود کنترل و خلأهای نظارتی از جمله عواملی هستند که می‌توانند در وقوع این حادثه دخیل بوده باشند. نماینده مردم حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از دیدگاه دانش فنی و مهندسی ۲ مقصر وجود دارد، تصریح کرد: نظام مهندسی ساختمان به عنوان مقصر اول و مدیریت شهری آبادان مقصر دوم این حادثه از دیدگاه فنی و مهندسی هستند. 
***
وزیر کشور: ‌تخلفات ساخت متروپل محرز شد
وزیر کشور با ارائه گزارشی از حضور ‌‌خود در محل ساختمان متروپل آبادان و روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان و اقدامات لازم برای آواربرداری و بازسازی این سازه اظهار داشت: ساختمان متروپل حدود 48 هزار مترمربع زیربنا دارد که با تخلف ساخته شده است؛‌ این ساختمان قرار بوده در 6 طبقه ساخته شود اما در 2 مرحله تعداد واحدهای این ساختمان به 10 طبقه اضافه شده است. ساخت متروپل از سال 96 شروع شد و چند سال طول کشید؛ گزارش‌هایی مبنی بر تخلف در این زمان ارائه شده اما به این گزارش‌ها توجهی نشده است. 
احمد وحیدی با تأکید بر اینکه واقعا تخلف بزرگی در ساخت متروپل انجام شده است، افزود: حتی آتش‌نشانان معتقد بودند متروپل پیچیده‌تر از پلاسکو است، چون در پلاسکو بعد از تخریب و فرو ریختن کامل ساختمان اگر چه عزیزان‌مان شهید شده‌اند و داغدیده‌ایم اما مساله تمام شد ولی ساختمان متروپل به دلیل نوع سازه‌ها و همچنین محدود بودن محیط، بسیار پیچیدگی دارد. 
وی با بیان اینکه ‌به همین دلیل مجبور شدیم چند خانه مسکونی مردم را در اختیار بگیریم و آنها را تخریب کنیم تا محور و راه جدید برای دسترسی بهتر پیدا شود، اضافه کرد: ‌از آنجا که فضای اطراف بسیار محدود بود مردم 150 متر که زندگی و امکانات‌شان در آنجا قرار داشت را تخلیه کردند که به نظرم روند کار خوب است و عملیات بخوبی دنبال می‌شود. 
***
ساختمان آلومینیوم تهران «تخلیه موقت» می‌شود
خطرات احتمالی ساختمان آلومینیوم در قلب پایتخت، موجب شد بنیاد مستضعفان برای تعطیلی موقت آن اقدام کند و هشدارهای لازم را به کسبه و ساکنان بدهد. 
محمد پیرعلی، رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان به ایسنا گفت: در پی اخطار سازمان آتش‌نشانی مبنی بر تجهیز «ساختمان آلومینیوم» به سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و ایمن‌سازی آن، مذاکرات با کسبه و صاحبان سرقفلی انجام شده و اخطارهای لازم درباره ایمن‌سازی این ساختمان برای پیشگیری از مخاطرات احتمالی برای کسبه و شهروندان داده است. وی با تاکید بر لزوم به‌روز شدن ایمنی این ساختمان پس از گذشت ۵۸ سال از عمر آن افزود: موضوع عدم ایمنی در این مجتمع تجاری آنقدر جدی است که تیم‌های ۲۴ ساعته آتش‌‌نشانی در این مجتمع مستقر هستند. پیرعلی با تاکید بر درک شرایط کسب‌و‌کار کسبه گفت: ادامه فعالیت این ساختمان در شرایط فعلی ممکن نیست و به‌رغم تذکرات و اخطارهـای داده شده، نیازمند همراهی کسبـه برای اجرای عملیات ایمن‌‌سازی هستیم. رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان ادامه داد: بر همین اساس بنیاد مستضعفان به دنبال چند مرحله مکاتبات قبلی با دادستانی تهران، این بار درخواست جدی خود را برای توقف موقت فعالیت این مجتمع تجاری با هدف حفاظت از جان کسبه و همچنین شهروندان مراجعه‌کننده به این مجتمع تجاری پرتردد، ارائه داده است تا با همراهی دستگاه قضایی و به‌کارگیری کارشناسان خبره حوزه ایمنی، عملیات ایمن‌‌سازی این ساختمان قدیمی پایتخت با سرعت انجام شود.

Page Generated in 0/0059 sec