printlogo


کد خبر: 249236تاریخ: 1401/3/10 00:00
آمار فوتی‌ها، مبتلایان و بستری‌شدگان بیماری «کووید-19» همچنان رو به کاهش
تا ۳ ماه آینده موج جدیدی از کرونا نداریم

تعداد فوتی‌های روزانه کرونا دیروز -‌دوشنبه- همانند روز قبل از آن روی عدد 2 ثابت ماند و انتظار می‌رود این روند تغییر چندانی نداشته باشد، چراکه به گفته دبیر کمیته علمی کشوری ستاد مقابله با کرونا تا ۳ ماه آینده شاهد موج جدید کرونا در کشور نخواهیم بود. به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به دیروز دوشنبه ۹ خردادماه ۱۴۰۱ براساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۴۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و 63 نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس، مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۸۰۲ نفر رسید. همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه ۲ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۳۱۰ نفر رسید. 
از سویی خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۴۷ هزار و ۸۱۷ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
این در حالی است که ۵۳۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
همچنین تاکنون ۵۲ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۳۶۴ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. 
در حال حاضر 253 شهرستان در وضعیت زرد و 195 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 
درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز اعلام شده است تاکنون ۶۴ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۷۶ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۹۶۲ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۵۲۶ هزار و ۴۵۸ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۴۹۶ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز یاد شده ۴۸ هزار و ۵۰۳ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
 
* پیش‌بینی شرایط کرونایی کشور در ۳ ماه آینده
دبیر کمیته علمی کشوری ستاد مقابله با کرونا گفت: بر اساس پیش‌بینی‌‌های متخصصان به نظر می‌رسد تا ۳ ماه آینده موج جدیدی از کرونا و افزایش چشمگیری در آمار مبتلایان به این بیماری نداشته باشیم. 
حمیدرضا جماعتی در حاشیه شصت‌و‌نهمین جلسه کمیته علمی کشوری ستاد مقابله با کرونا اظهار داشت: آخرین وضعیت کرونا در جهان و ایران در جلسه کمیته علمی بررسی و مشخص شد که در حال حاضر در آسیا و اروپا موارد ابتلا به کرونا و مرگ‌و‌میر ناشی از آن ثابت و رو به کاهش است، در حالی که در برخی کشورهای آفریقایی و آمریکایی، شاهد افزایش ابتلا به زیرسویه‌های اُمیکرون مانند BA4 و BA5 هستیم. 
وی افزود: میزان مرگ‌و‌میر در سویه اُمیکرون و زیرسویه‌های آن نسبت به واریانت‌های قبلی بیشتر نبوده، بلکه قدرت انتقال اُمیکرون بالا رفته است. با توجه به افزایش اخیر آمار کرونا در برخی کشورها، باید این وضعیت را تا یکی، دو هفته آینده رصد کنیم. 
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خاطرنشان کرد: مطالعات مختلف نشان داده‌اند که اثربخشی انواع واکسن‌ها در مقابله با اُمیکرون نسبت به واریانت‌های قبلی، مقداری کاهش یافته، اگرچه بیشترین اثر واکسیناسیون در کاهش مرگ‌و‌میر و بستری بیماران در بیمارستان‌ها بوده و هدف ما نیز همین بوده است. 
 
* تاکنون مورد تأیید شده آبله میمون نداشته‌ایم
جماعتی با اشاره به گزارش مواردی از ابتلا به آبله میمون در چندین کشور دنیا گفت: تاکنون حدود ۲۲۰ مورد ابتلا به آبله میمون در چند کشور شناسایی شده اما در ایران هنوز هیچ مورد تأیید شده‌ای از این بیماری گزارش نشده است که البته منتظر گزارش‌های بیشتر از سایر کشورها و پروتکل و روش‌های تشخیصی سازمان جهانی بهداشت هستیم. 
وی با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد آبله میمون، مشکل و مساله‌ای جدی باشد، گفت: معاونت‌های بهداشت و درمان وزارت بهداشت برای بروز احتمالی آبله میمون در کشور آمادگی کامل دارند. از سوی دیگر، بر اساس اطلاعات موجود، هیچ موردی از مبتلایان آبله میمون، جان خود را از دست نداده‌اند و اکثر این بیماران بهبود یافته و نیازی به مداخله درمانی ویژه‌ای نداشته‌اند. 
دبیر کمیته علمی کشوری ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: بر اساس اطلاعات و گزارش‌ها، ممکن است افراد دارای نقص سیستم ایمنی، کودکان و زنان باردار بیشتر در معرض آبله میمون باشند و علائم این بیماری هم خفیف گزارش شده که جای نگرانی نیست. از سوی دیگر سرعت انتقال آن پایین است. 
جماعتی با اشاره به شیوع آبله مرغان در کشور گفت: خیلی از مواردی که به عنوان موارد مشکوک آبله میمون بررسی ‌می‌شود، ممکن است همان آبله مرغان باشد، بنابراین جای نگرانی نیست. راه‌های متحمل انتقال بیماری آبله میمون، بیشتر از طریق تماس پوستی با لباس، ملحفه و ظروف افراد مبتلا است.

Page Generated in 0/0052 sec