printlogo


کد خبر: 249243تاریخ: 1401/3/10 00:00
اخبار

مهار تورم با انضباط مالی و کنترل کسری پنهان و آشکار بودجه
معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: انضباط مالی دولت مهم‌ترین سیاست‌ برای کنترل تورم است. حمید پورمحمدی درباره سیاست‌های دولت برای کنترل تورم اظهار داشت: دولت باید چنان سیاست‌های مالی را منضبط کند که هزینه‌های دولت جز در بخش‌های اولویت‌دار انجام نشود و دولت ناگزیر نشود کسری بودجه خود را پولی (با انتشار پول جبران) کند که آثار تورمی به جا خواهد گذاشت. وی گفت:‌ آنچه درباره کسری بودجه باید رخ ‌دهد، این است که در کوتاه‌مدت هزینه‌های دولت کنترل و  اولویت‌بندی شود، چون کسری بودجه دولت مشکلات اساسی برای رشد اقتصادی به جا می‌گذارد.
معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت:‌ مهم‌ترین دلیل تورم، نوسانات و کسری بودجه دولت است. در واقع امواج تورمی موجب نوسانات می‌شود و همچنین کسری بودجه دولت از عوامل به وجود آورنده تورم است. وی در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: دولت باید اصلاحات نظام بانکی را دنبال کند و یکی از سازوکارهای اصلاح نظام بانکی، اصلاح ساختار بودجه دولت است. باید بودجه دولت قاعده‌مند و شفاف باشد و کسری بودجه دولت با پایه پولی جبران نشود.
پورمحمدی همچنین یکی دیگری از اصلاحات دولت را اصلاح ساختار مالیات و درآمد دانست که باید استقراض دولت از بانک‌ها و بانک مرکزی کمتر شود و هزینه‌ها صرف بهترین کارهای ممکن شود که به رشد اقتصاد کمک می‌کند و اصلاحات ساختاری باید در دولت رخ دهد و بانک مرکزی کسری بودجه آشکار خود را کم کند.
***
پذیرش شرکت‌های نوپا و اقتصاد دیجیتال در بورس ممکن شد
مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد با توجه به تصویب ضوابط خاص مربوط به پذیرش سهام شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال توسط هیات‌‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان پذیرش سهام این شرکت‌ها در بورس فراهم شده است.
محمود گودرزی با بیان این مطلب گفت: ضوابط اختصاصی پذیرش سهام شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتالی به بورس تهران ابلاغ شده است. بر این اساس بورس اوراق بهادار تهران آمادگی خود را برای بررسی درخواست‌‌های پذیرش سهام این شرکت‌‌ها اعلام می‌کند، چرا که این امر گام مهمی در تحقق شعار سال 1401 در حوزه دانش‌بنیان است. گودرزی به استقبال بورس تهران از نوآوری، خلاقیت و  شرکت‌‌های داده‌محور تاکید کرد و افزود: این مصوبه یک تحول اساسی در حوزه پذیرش سهام، بویژه پذیرش سهام شرکت‌‌های داده‌محور در بورس اوراق بهادار تهران و هموار کردن زمینه پذیرش و عرضه سهام این شرکت‌‌ها در بورس تهران است. همچنین بر این اساس بورس تهران پیگیری‌‌های لازم را برای ایجاد تابلوی معاملاتی اختصاصی این دسته از شرکت‌‌ها انجام خواهد داد تا در صورت تأیید توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، این مهم را نیز عملیاتی کند.
***
هشدار درباره معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه
مشاور وزیر و مدیرکل امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی به تولیدکنندگان درباره معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه هشدار داد و گفت: هر اقدامی در این باره با برخورد قانونی مواجه خواهد شد. هوشنگ محمدی افزود: معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه عملی غیراخلاقی، غیرشرعی و غیرقانونی است و فرد متخلف تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. وی اضافه کرد: با تدبیر وزیر جهاد کشاورزی، تمهیدات مناسبی برای حمایت از مرغداران سراسر کشور فراهم و مسیر صادرات جوجه یک‌روزه نیز هموار شده است. محمدی همچنین گفت: مشکلی در تامین نهاده‌های مورد نیاز مرغداران وجود ندارد و هم‌اکنون تمام نیاز مرغداران از طریق سامانه قابل خرید بوده و محموله خریداری شده از بنادر کشور در حال حمل به سراسر استان‌هاست.
***
بحث فروش کیلویی نان قوت گرفت
رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان نان ایران گفت: همه زیرساخت‌ها برای فروش نان کیلویی در کشور فراهم شده است. محسن لزومیان اعلام کرد: برای جلوگیری از کم‌فروشی در برخی نانوایی‌ها همه زیرساخت‌ها برای فروش نان کیلویی فراهم شده است. وی افزود: با توجه به اینکه در برخی نانوایی‌ها تخلفات کم‌فروشی وجود داشت، پیشنهاد شد نان به صورت کیلویی در کشور به فروش رود. به گفته این مسؤول، فروش نان کیلویی موجب ایجاد فضای رقابتی بین نانوایی‌ها خواهد شد و از کم‌فروشی جلوگیری می‌شود.

Page Generated in 0/0048 sec