printlogo


کد خبر: 249248تاریخ: 1401/3/10 00:00
امضای 17 سند همکاری ایران و تاجیکستان در جریان سفر روز گذشته «امامعلی رحمان‌» به تهران
تعمیق روابط تهران - دوشنبه

گروه سیاسی: شهریورماه سال گذشته بود که حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در نخستین سفر خارجی خود به عنوان رئیس‌جمهور ایران، بنا به دعوت رسمی رئیس‌جمهور تاجیکستان به منظور شرکت در بیست‌ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به دوشنبه سفر کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای دستاورد مهمی بود که با سفر رئیس‌جمهور به تاجیکستان به دست آمد. پیش از این ایران سال‌ها به‌ عنوان ناظر در اجلاس شانگهای حضور داشت. 
انتخاب تاجیکستان به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی رئیس‌جمهور نشان از آن داشت که بر خلاف ۸ سال گذشته که دولت قبل رستگاری را در تعامل با غرب می‌دید، دولت سیزدهم گسترش ارتباط با کشورهای منطقه را که حلقه مفقوده سیاست خارجی روحانی بود، سرلوحه کار خود قرار داده است. 
روز گذشته رئیس‌جمهور تاجیکستان در پاسخ به سفر سال گذشته رئیسی به این کشور و همچنین برای گسترش همکاری و روابط ۲ کشور، به تهران آمد. 
 
* امضای ۱۷ سند همکاری در حوزه‌های مختلف بین ایران و تاجیکستان
روز گذشته (دوشنبه 9 خرداد) در پی سفر امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان به ایران، مقامات ارشد ۲ کشور ۱۷ سند همکاری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، سرمایه‌گذاری، تکنولوژی‌های نو، محیط زیست، ورزشی، انرژی، قضایی، آموزشی و تحقیقاتی و گردشگری به امضا رساندند. 
این اسناد توسط وزرای امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، میراث فرهنگی و گردشگری، دادگستری، ورزش و جوانان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و روسای سازمان بورس و اوراق بهادار و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشورمان و همتایان تاجیک آنها به امضا رسید. 
همچنین در نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان که با حضور رؤسای‌جمهور ۲ کشور برگزار شد، ۲ طرف خبر از تعمیق روابط دادند. 
رئیسی در این نشست با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به تهران قطعا نقطه عطفی در مسیر تقویت و تعمیق روابط 2 کشور است، گفت: روابط دوستانه و برادرانه تهران و دوشنبه بر پایه اشتراکات گسترده تاریخی، فرهنگی و زبانی بنا شده و فراتر از روابط صرف همسایگی است. 
رئیس‌جمهور اعلام کرد: محدودیتی برای گسترش روابط با تاجیکستان قائل نیست و ایران و تاجیکستان ظرفیت‌های خوبی برای ارتقای سطح همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف تجاری، انرژی، گردشگری، پزشکی و داروسازی، سرمایه‌گذاری، آب و منابع طبیعی و خدمات فنی و مهندسی با یکدیگر دارند و نقشه راه تعاملات 2 کشور می‌تواند پشتوانه خوبی برای عملیاتی کردن اراده طرفین در راستای توسعه هر چه بیشتر روابط باشد. 
امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز در این نشست، روابط تهران و دوشنبه را عمیق و دوستانه توصیف کرد و گفت: پس از سفر آقای رئیسی به دوشنبه و همچنین ارتقای عضویت ایران در سازمان شانگهای، گام‌های موثری برای توسعه روابط ۲ کشور برداشته شده و حجم تعاملات تجاری و اقتصادی ۲ کشور به چند برابر سطح گذشته ارتقا یافته است. این سطح از افزایش در حجم تبادلات و تعاملات ۲ کشور امری لازم بوده اما با توجه به کیفیت روابط سیاسی و ظرفیت‌های موجود در ۲ کشور کافی نیست. 
رؤسای‌جمهور ۲ کشور ایران و تاجیکستان در این دیدار بر لزوم تداوم دیدارها و رایزنی‌های مقامات ۲ کشور برای تسریع در اجرایی شدن تفاهمات و توافقات میان ۲ طرف تاکید کردند. 
 
* نشست خبری مشترک رؤسای‌جمهور ایران و تاجیکستان
علاوه بر نشست مذکور، رئیسی و امامعلی رحمان با برگزاری نشست خبری مشترک، به تشریح توافقات صورت‌گرفته بین ایران و تاجیکستان پرداختند و از گسترش همکاری در حوزه‌های مختلف سخن گفتند. بحران افغانستان و تأمین امنیت در منطقه نیز از جمله موضوعاتی بود که رؤسای‌جمهور ایران و تاجیکستان به آن اشاره کردند. 
رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به عدم همکاری ایران و تاجیکستان در طول سال‌های گذشته، گفت: مشکلاتی در روابط ۲ کشور پیش آمده بود که سفر بنده در ابتدای کار دولت به تاجیکستان به نقطه عطفی تبدیل شد و روابط را متحول کرد، به نحوی که فقط در عرصه تعاملات تجاری شاهد افزایش ۴ برابری مبادلات هستیم. 
رئیسی با بیان اینکه ارتقای سطح روابط دوجانبه می‌تواند به تقویت تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی منجر شود، تصریح کرد: گسترش همه‌جانبه روابط بین ۲ کشور مسلمان و همسایه می‌تواند برای ۲ ملت و منافع ۲ کشور بسیار امیدبخش باشد. 
وی با اشاره به اینکه ۲ کشور نسبت به مسائل منطقه‌ای اشتراک نظر دارند، اظهار کرد: 2 کشور باور دارند که حضور بیگانگان در منطقه ‌به هیچ عنوان امنیت‌ساز نبوده و نخواهد بود و مسائل منطقه باید با گفت‌وگو و مذاکره میان مسؤولان و سران کشورهای منطقه حل‌و‌فصل شود. 
رئیسی در ادامه افزود: ایران و تاجیکستان درباره مساله افغانستان و اینکه باید ‌دولتی فراگیر در این کشور تشکیل شود که همه احزاب، گروه‌ها و اقوام را نمایندگی کند، اتفاق نظر دارند. همچنین هر ۲ کشور خواهان برقراری ثبات و امنیت در افغانستان و سراسر منطقه هستند و حضور تروریست‌ها در این کشور را بسیار نگران‌کننده می‌دانند. 
رئیس‌جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه ۲ کشور معتقدند بیگانگان و دست‌های پلید استکبار که داعش و گروه‌های تروریستی را در منطقه تقویت می‌کنند، به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند امنیت مردم افغانستان و منطقه است، اظهار داشت: آنان صرفا به دنبال اهداف سیاسی و منافع خودشان هستند. گواه این سخن حضور ۲۰ ساله ناتو و آمریکا در افغانستان بود که ‌هیچ نتیجه‌ای جز جنگ و خونریزی و تخریب برای این کشور نداشت. 
رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز در این نشست خبری با اشاره به برنامه درازمدت همکاری‌های ۲ کشور تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرد: در سفر امروز موافقتنامه‌های خوبی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و نیز فعالیت شورای مشترک ایران و تاجیکستان و کمیته مشترک سرمایه‌گذاری به امضا رسید. اطمینان دارم این موافقتنامه‌ها به همکاری‌های ۲ کشور در زمینه سیاسی، اقتصادی و تجاری، سرمایه‌گذاری و فرهنگی تحرکی تازه خواهد بخشید. 
امامعلی رحمان گفت‌وگوهای سازنده سیاسی میان ۲ دولت را زمینه‌ساز تحکیم هر چه بیشتر فضای حسن تفاهم و اعتماد متقابل و تامین بیش از پیش منافع ۲ کشور دانست و گفت: گسترش تعاملات پارلمانی و ارتقای سطح همکاری بخش‌های خصوصی ۲ کشور نیز می‌تواند به تعمیق و تقویت مضاعف روابط تهران و دوشنبه بینجامد.
***
    تمام تفاهمات و اسناد همکاری با دقت و جدیت تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری خواهد شد   
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اشتراکات عمیق فرهنگی، تاریخی و مذهبی جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان گفت: باید با توجه به ظرفیت‌های غنی ۲ دولت و ملت، روابط تهران- دوشنبه در سطح قابل قبولی گسترش و توسعه یابد. 
محمد مخبر در دیدار «امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور تاجیکستان که به تهران سفر کرده است، اظهار داشت: تمام تفاهمات و اسناد همکاری بین روسای جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان با دقت و جدیت تا رسیدن به نتیجه نهایی، پیگیری، عملیاتی و اجرایی خواهد شد. معاون اول رئیس‌جمهور ارتقای روابط گردشگری بین ایران و تاجیکستان را نقطه کلیدی و سرفصل تعمیق ارتباطات و همکاری‌های دولت و مردم ایران و تاجیکستان برشمرد و افزود: تاکنون از فرصت‌های گسترش ارتباطات با توجه به اشتراکات زبانی و فرهنگی ایران و تاجیکستان بخوبی استفاده نشده و دولت سیزدهم با فراهم کردن بسترها و زمینه‌های لازم تلاش می‌کند همکاری‌ها میان 2 کشور به صورت همه‌جانبه تقویت شود. وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های فراوان همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در زمینه‌های انرژی، حمل‌ونقل، همکاری‌های گمرکی و بنادر، تصریح کرد: ایران آمادگی دارد در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین تبادلات علمی و دانشگاهی بین ۲ کشور گام‌های مستحکم‌تری نسبت به گذشته بردارد. 
امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز در این دیدار با اشاره به روابط صمیمانه و برادرانه ۲ دولت و ملت ایران و تاجیکستان، تأکید کرد: باید چشم‌اندازهای کاری و تفاهمات همکاری بین ایران و تاجیکستان در زمینه‌های تجاری، فناوری، بهداشتی، انرژی، حمل‌و‌نقل و دانشگاهی بیش از گذشته گسترش یابد. وی با اشاره به اشتراکات زبانی و فرهنگی دولت و ملت ایران و تاجیکستان تصریح کرد: ظرفیت گردشگری و افزایش سفرهای مشترک بین مردم ۲ کشور زمینه مناسبی برای ارتقای روابط فیمابین بویژه در زمینه‌های تجاری است. 
رئیس‌جمهور تاجیکستان با اشاره به رویکردهای سازنده و مثبت و فعالانه دولت سیزدهم در گسترش ارتباطات ایران و تاجیکستان، خاطرنشان کرد: دولت تاجیکستان باور دارد که فصل جدیدی در همکاری‌های ۲ کشور آغاز شده است. 
در این دیدار رئیس‌جمهور تاجیکستان و معاون اول رئیس‌جمهور بر اهمیت صلح و ثبات و امنیت در منطقه بویژه در افغانستان و جلوگیری از برهم زدن آرامش مردم غرب آسیا و آسیای مرکزی و اختلاف و تفرقه‌افکنی بین مذاهب و مردم این منطقه توسط نظام سلطه و در رأس آن آمریکا تاکید کردند. 

 


Page Generated in 0/0062 sec