printlogo


کد خبر: 249264تاریخ: 1401/3/11 00:00
دور دنیا

ابتکار یمنی‌ها برای ارسال غذا با موشک
متعاقب کارشکنی ائتلاف سعودی و مزدورانش در عمل به توافق آتش‌بس و ارسال مواد غذایی فاسد به شهر تحت محاصره الدریهمی در استان ساحلی الحدیده در غرب یمن، نیروهای یمنی با ابتکاری جالب این محاصره را دور زدند. بر اساس مستندی که برای نخستین‌بار درباره این شهر راهبردی ساخته شده، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای کمک به نیروها و ساکنان محاصره شده در الدریهمی، اقدام به شلیک موشک‌هایی می‌کند که داخل آنها به جای چاشنی انفجاری، غذا و مایحتاج مردم از جمله آرد، گوشت، لباس و دارو قرار دارد تا به دست محاصره‌شدگان برسد. به گزارش تسنیم، این مستند بتازگی توسط مرکز اطلاع‌رسانی جنگ یمن (وابسته به ارتش و وزارت دفاع دولت نجات ملی) تحت عنوان «حصار و انتصار» (محاصره و پیروزی) تهیه شده و به مشکلات ساکنان این شهر از نظامیان گرفته تا غیرنظامیان شامل زنان و کودکان و افراد مسن پرداخته است. ارتش یمن هر هفته 2 روز اقدام به شلیک 8 الی 9 موشک و بعضا 10 موشک حامل مایحتاج مردم به این شهر می‌کند و تاکنون بیش از 2500 موشک شلیک کرده است. مردم الدریهمی نام این پرنده‌ها را «موشک غذایی» گذاشته‌‌اند. کمک‌رسانی به این شهر محاصره شده در حالی است که ائتلاف سعودی و نیروهای مزدور آن بارها توافق استکهلم سوئد (معروف به توافق الحدیده 2018) را نقض کرده و به این شهر حملات توپخانه‌‌ای و راکتی کرده‌اند. از سوی دیگر سازمان ملل به عنوان ضامن این آتش‌بس و توافق به تعهدات خود نتوانسته‌ است عمل کند و مواد غذایی و مایحتاج را به این شهر ارسال کند و آن مقداری هم که فرستاده بود، فاسد و تاریخ انقضا گذشته بود. 
 
***
«نبیه بری» برای هفتمین‌بار رئیس پارلمان لبنان شد
«نبیه بری» در جلسه دیروز رای‌گیری پارلمان با کسب ۶۵ رای برای هفتمین‌بار رئیس پارلمان لبنان شد. رسانه‌های لبنان اعلام کردند نخستین جلسه پارلمان جدید لبنان برگزار شد و طی آن نبیه‌ بری با 65 رأی بار دیگر به عنوان رئیس پارلمان لبنان انتخاب شد. روز دوشنبه منابع گزارش دادند تعداد آرای رئیس پارلمان قبلی به عنوان تنها کاندیدای ریاست پارلمان لبنان به 65 رأی رسیده است و به احتمال زیاد او در نخستین جلسه پارلمان در سال 2022 به عنوان رئیس آن انتخاب خواهد شد. نبیه بری از سیاستمداران لبنانی است که از سال 1992 تاکنون ریاست پارلمان لبنان را عهده‌دار بوده است. انتخابات پارلمانی لبنان 25 اردیبهشت‌ماه (15 ماه مه) در فضایی آرام و دموکراتیک در داخل این کشور بدون مشکل خاصی برگزار شد. میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی لبنان بیش از 41 درصد اعلام شد. نبیه بری بعد از انتخاب خود به عنوان رئیس پارلمان جدید لبنان در سخنانی اعلام کرد: دست من به سوی همه دراز است تا برای نجات لبنان با یکدیگر همکاری کنیم. هر حرفی که مربوط به معیشت و زندگی مردم نباشد و هر طرح و برنامه‌ای که راه‌‌حلی برای بحران‌ها ارائه ندهد، خارج از چارچوب برنامه‌های ما است. 
 
***
لاوروف با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس دیدار می‌کند
خبرگزاری رویترز دیروز گزارش داد سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز در ریاض با وزیران خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس دیدار می‌کند. رویترز به نقل از ۲ مقام که خواستند نام‌شان فاش نشود، این خبر را منتشر کرد و نوشت: انتظار می‌رود لاوروف با وزیران خارجه عربستان، امارات، عمان، کویت، بحرین و قطر در مقر شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض گفت‌وگو کند. مقامات مذکور گفتند معلوم نیست در نشست لاوروف با وزیران خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس درباره چه موضوعاتی گفت‌وگو شود اما وزرای ۶ کشور همچنین به صورت آنلاین نشستی را با «دیمیتری کولِبا» وزیر خارجه اوکراین در ساعات پایانی روز چهارشنبه برگزار خواهند کرد. جزئیات بیشتری درباره این دیدار ارائه نشد. رویترز نوشت: دیدار لاوروف یک روزه خواهد بود و قبل از نشست اوپک‌پلاس در وین انجام می‌شود. انتظار می‌رود این گروه نفتی به توافق سال گذشته خود درباره میزان تولید نفت پایبند باشند و تولید نفت در ماه ژوئیه را تا ۴۳۲ هزار بشکه در روز افزایش دهند. عربستان و دیگر کشورهای عضو اوپک که دارای ائتلاف اوپک‌پلاس با روسیه هستند، تحت فشار شدید غرب برای افزایش تولید نفت و کاهش قیمت‌ها همزمان با حمله روسیه به اوکراین هستند.
 
***
آمار یونیسف از کودک‌کشی اسرائیلی‌ها
یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد) در گزارشی از مرگ ۱۳ کودک فلسطینی به دست نظامیان رژیم صهیونیستی در کرانه باختری از آغاز سال جدید میلادی خبر داد. نظامیان رژیم اشغالگر قدس، جمعه گذشته در آخرین جنایت کودک‌کشی خود، یک کودک ۱۴ساله فلسطینی به نام زید محمد سعید غنیم از منطقه بیت‌لحم را به ضرب گلوله به شهادت رساندند. 
به گزارش روسیاالیوم، ادیل خضر مدیر دفتر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا در واکنش به این جنایت گفته است: «یک کودک ۱۴ ساله فلسطینی در بیت‌لحم کشته شد. او سومین کودک فلسطینی است که در این هفته کشته شده است. ۱۳ کودک فلسطینی نیز از ابتدای سال جاری در کرانه باختری کشته شده‌اند؛ این رقم نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است». 

Page Generated in 0/0063 sec