printlogo


کد خبر: 249281تاریخ: 1401/3/11 00:00
تورم در اروپا به رکورد تاریخی 8.1 درصد رسید
رکوردزنی تورم در اروپا!

تورم نقطه به نقطه منطقه یورو در ماه مه به رکورد جدید 8.1 درصد- بالاترین میزان در تاریخ- رسید و فشار‌ها را بر بانک مرکزی اروپا برای اتخاذ سیاست‌های پولی مورد نیاز افزایش داد. به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از «فایننشال تایمز»، افزایش بیش از حد انتظار قیمت‌ها که نشان‌دهنده سرعت رشد قیمت در اکثر دسته‌بندی‌های کالاها و خدمات است، می‌تواند کفه ترازو را در نشست هفته آینده بانک مرکزی اروپا در آمستردام به نفع افزایش نرخ‌ بهره با سرعتی بیشتر از آنچه در حال حاضر ذکر شده، تغییر دهد. 
«فیلیپ لین» اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا اوایل این هفته اعلام کرد این بانک در ماه جولای 0.25 واحد درصد و در سپتامبر به همین میزان نرخ بهره را افزایش خواهد داد. رکوردزنی تورم در اروپا همزمان شده است با افزایش تنش‌ها بر سر احتمال قطع عرضه نفت و گاز از سمت روسیه و تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپایی که باعث افزایش قیمت انرژی و کالاهایی همچون گندم شده است و به اختلال در زنجیره تامین جهانی دامن ‌زده است. این در حالی است که لغو محدودیت‌های «کووید-19» تقاضا را در سراسر اروپا افزایش داده است. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط یورو استات در روز سه‌شنبه، قیمت انرژی در سال جاری منتهی به ماه مه 39.2 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که قیمت مواد غذایی با نرخ سالانه 7.5 درصد رشد کرده است. افزایش شدید قیمت‌ها سبب شده در آلمان تورم به رکورد 8.7 درصد در ماه مه برسد. همچنین افزایش تورم در فرانسه، اسپانیا و ایتالیا سیاستمداران را بر آن داشت اقداماتی را برای جبران افزایش قیمت‌ها و تاثیر آن بر خانوارها و مشاغل در دستور کار قرار دهند. 
 
* تورم، اروپایی‌ها را به خرید مواد غذایی ارزان‌ مجبور کرد
گزارش تحقیقی یک شرکت معتبر غربی نشان می‌دهد تورم بی‌سابقه، اروپایی‌ها را به خرید موادغذایی ارزان‌قیمت واداشته است. نتیجه گزارش تحقیقی شرکت معتبر آمریکایی «مک کینزی» از ساکنان ۵ کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس نشان می‌دهد اروپایی‌ها به دلیل افزایش تورم به غذاهای ارزان‌‎قیمت رو آورده‌اند. طبق این گزارش، انتخاب مصرف‌کنندگان اروپایی به این سمت تغییر کرده است که به گزینه‌های کاهش‌دهنده بهای کالاها و محصولات در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها متوسل شوند. 
شرکت معتبر آمریکایی «مک کینزی» در همین ارتباط از ساکنان ۵ کشور اروپایی نظرسنجی کرد. طبق این نظرسنجی، آنها در مواجهه با افزایش شدید نرخ تورم، الگوی مصرف‌شان را تغییر داده‌اند، چرا که تورم به مهم‌ترین نگرانی‌شان تبدیل شده است. 
به گفته حداقل ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، هزینه‌های انرژی، آب و برق، حمل و نقل، سوخت، غذا و سایر موارد ضروری افزایش یافته است. از دیگر نقاط قابل تأمل نظرسنجی این است که ۹۴ درصد ساکنان این ۵ کشور اروپایی اعلام کردند خرید مواد غذایی برای‌شان دشوارتر شده است. 
بنا بر این گزارش، اکثریت مصرف‌کنندگان فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس در واکنش به افزایش تورم، صرف هزینه برای خرید کالاهای تجملاتی را کم کرده و رو به خرید از فروشگاه‌های عادی آورده‌اند. 
 
* افزایش قیمت‌ها در اروپا تا کجا ادامه خواهد یافت؟
تحولات اخیر نشان می‌دهد نرخ تورم در کوتاه‌مدت بسیار بالا باقی خواهد ماند. جنگ و عدم اطمینان درباره تحولات آینده، قیمت انرژی را تشدید کرده و بر سرعت کاهش فشارهای قیمتی ناشی از تنگناهای عرضه جهانی تأثیر می‌گذارد. اندازه‌گیری تورم اساسی در ماه‌های اخیر به سطوح بالای ۲ درصد افزایش یافته است. با توجه به نقش عوامل موقتی مرتبط با بیماری کرونا و اثرات غیرمستقیم افزایش قیمت انرژی، مشخص نیست افزایش این شاخص‌ها چقدر پایدار خواهد بود. در صورت تداوم قیمت انرژی در سطوح بالا، اختلالات طولانی‌مدت در پتانسیل عرضه نیز امکان‌پذیر است. 
اگر فشارهای قیمتی منجر به انتظارات تورمی بالاتر و افزایش دستمزدها بیش از پیش‌بینی‌ها شود، یا اگر شرایط طرف عرضه بادوام‌تر بدتر شود، تورم می‌تواند در میان‌مدت بیشتر شود. با این حال، اگر تقاضا در میان‌مدت در میان فرسایش مداوم درآمدهای واقعی توسط قیمت‌های بالای انرژی و هزینه‌های بالای سایر کالاها و خدمات تضعیف شود، می‌تواند فشار بر قیمت‌ها را کاهش دهد.
 
 

Page Generated in 0/0188 sec