سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور: هیچ ضابطهای در ساخت متروپل رعایت نشده است
در حالی 9 روز از حادثه متروپل آبادان میگذرد که کارشناسان و مدیران، پشت پردههای بیشتری از تخلفات مالک آن را افشا میکنند. همچنین هشدارها درباره نظارت جدی بر ایمنی ساختمانهای کشور ادامه دارد.
به گزارش «وطنامروز»، حادثه تلخ متروپل تلنگری جدی برای افزایش نظارتها بر ساختمانسازی در کشور بود. روز گذشته اعضای شورای شهر تهران با دعوت از سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، به بررسی ابعاد بیشتری از این حادثه پرداختند و البته هشدارهایی را درباره ناایمن بودن برخی ساختمانهای تهران مطرح کردند.
* بحث داغ متروپل و پشت پرده آن در شورای شهر تهران
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور در جلسه دیروز شورای اسلامی شهر تهران به ابعاد و جزئیات بیشتر پرونده متروپل و تخلفات گسترده سازنده آن پرداخت.
حمزه شکیب با اشاره به موضوع مهم ایمنسازی ساختمانها و افق پیش رو اظهار کرد: ساختوسازهای کشور پس از زلزله رودبار و منجیل شرایط خوبی پیدا کرد اما هنوز ایرادات و مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم این موارد نیز مرتفع شود.
وی با اشاره به 3 موضوع متروپل آبادان، پلاسکو و بحث مسکن مهر، تصریح کرد: متروپل آبادان ساختمانی بود که با تخلفات گسترده و بنای اضافی ساخته شد به طوری که مجوز این ساختمان برای 5 الی 6 طبقه بود که در نهایت بالای 10 طبقه ساخته شد.
شکیب در رابطه با تخلفات گسترده سازنده متروپل خاطرنشان کرد: بنای این ساختمان قبل از اینکه پروانه صادر شود احداث میشود و متأسفانه قوانین و مقررات ساختوساز در این بنا به هیچ عنوان رعایت نمیشود.
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به اینکه پروانه ساختمان متروپل در سال 96 صادر میشود، گفت: جالب این است که نظام مهندسی در چرخه صدور این پروانه در آن مقطع ورود نکرده است و در حالی ریزش و ریختن ساختمان متروپل را شاهد بودیم که اگر قرار بود این ساختمان به بهرهبرداری برسد شاید هزاران نفر در این حادثه جان خود را از دست میدادند.
وی همچنین به موضوع نگهداری ساختمانها اشاره کرد و گفت: پلاسکو نماد ساختمانی بلند در کشور در سال 1342 بود اما متأسفانه این ساختمان نیز به دلیل عدم نگهداری و الزامات اجرایی و مشکلاتی که وجود داشت فرو ریخت و اگر مبحث 22 و بحث نگهداری این ساختمان رعایت میشد ما همچنان ساختمان پلاسکو را داشتیم.
شکیب با اشاره به توانایی و دانش مهندسان کشور گفت: ما بهلحاظ دانش مهندسی ساختمان جزو 5 کشور دنیا هستیم اما متأسفانه این دانش پیادهسازی نمیشود.
* زور مالک زیادتر از نهادهای ناظر بود!
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور همچنین درباره تخلفات گسترده در ساختمان متروپل گفت: در ابتدا قرار بود این ساختمان در تعداد طبقات کمتر ساخته شود و جالب این است که در فرآیند ساختوساز این بنا از افراد صلاحیتدار استفاده نشده است. در ادامه نیز پس از شروع ساختوساز و بدون پروانه 3 طبقه به این بنا اضافه میشود، علاوه بر اینکه برخی از ستونهای این بنا حذف میشود و جالبتر اینکه سیستم سازه را تغییر میدهند.
شکیب با بیان اینکه هیچ قاعده و ضابطهای در ساخت متروپل رعایت نشده است، گفت: متأسفانه در فرآیند ساختوساز قدرت مالک آنقدر زیاد بوده است که هیچ کس نتوانسته است بر احداث این بنا نظارت کند.
* حذف مدارک متروپل از شهرداری آبادان!
شکیب خاطرنشان کرد: در بازدیدی که تعدادی از نمایندگان مجلس اخیرا از این ساختمان داشتهاند درخواست بازبینی این پرونده را ارائه کردند که معاون شهرسازی آبادان اعلام کرد «پروندهای از این ساختمان وجود ندارد!»
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز خطاب به شکیب گفت: این سوال مطرح میشود که «آیا زمین آبادان شرایط احداث چنین ساختمانی را با این فونداسیون و بنای 10طبقه داشته یا خیر؟» که شکیب در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: هنوز بررسی علمی در این زمینه انجام نشده اما مقاومت زمین آبادان از نوع 3 به سمت نرم است و میشود ساختمانهای بلندمرتبه را با رعایت تمهیدات لازم برای این فونداسیون آماده کرد. وی با اشاره به اینکه «در سازه متروپل اطلاعی نداریم که از شمع استفاده شده است یا خیر» افزود: به هر حال در فرآیند ساخت این بنا تخلفات گستردهای صورت گرفته است.
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور همچنین به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: حدود ۳۰ درصد ساختمانهای بالای 12 طبقه در تهران دارای شرایط ناایمن هستند که باید به وضعیت آنها توجه شود.
* تازهترین آمار فوتیها و مصدومان
احسان عباسپور، فرماندار ویژه آبادان در جمع خبرنگاران در محل ساختمان متروپل اظهار داشت: با تلاش گروههای جستوجو، پیکر یکی دیگر از شهروندان حادثه متروپل از زیر آوار بیرون کشیده شد.
سخنگوی حادثه ساختمان متروپل آبادان تعداد کشتهشدگان این حادثه را (تا زمان انتشار این گزارش) 34 نفر عنوان کرد و ادامه داد: تلاشها برای یافتن همه پیکرهای در زیر آوار مانده توسط گروههای امدادی ادامه دارد.
فرماندار ویژه آبادان گفت: همچنین 37 نفر از شهروندان در این حادثه مصدوم شدند که 35 نفر پس از مداوا از بیمارستان ترخیص شدند و ۲ نفر برای مداوای بیشتر همچنان در بیمارستان بستری هستند.
* پرداخت خسارت آسیبدیدگان از محل اموال مالک متروپل
استاندار خوزستان با اشاره به نحوه جبران خسارت وارد شده به خسارتدیدگان متروپل اظهار کرد: خانوادههایی که خانههایشان در اطراف متروپل بوده یا فروشگاههایی که اطراف این ساختمان هستند، بزودی برای پرداخت خسارت تعیینتکلیف خواهند شد. صادق خلیلیان افزود: خسارت وارد شده به خانوادهها، از اموال مالک متروپل به آنها پرداخت خواهد شد و بیمه نیز بخشی از این خسارتها را جبران خواهد کرد.
وی ادامه داد: دیه همه افراد متوفی و افرادی که در حادثه ریزش متروپل مجروح شدهاند نیز از سوی دادستانی تعیینتکلیف و برای پرداخت آن اقدام میشود.
* قرارگاه خاتمالانبیا برج متروپل را تخریب میکند
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار داشت: تخریب سازه باقیمانده متروپل اهمیت بالایی دارد که در این باره قرارگاه خاتمالانبیا مسؤولیت تخریب فنی سازه را با درنظر گرفتن همه جوانب آن بر عهده گرفته و هماکنون در مرحله تجهیز کارگاه است. شهاب صدیقی شروع زمان تخریب بخش باقیمانده ساختمان متروپل آبادان را منوط به پایان کامل آواربرداری، خارج کردن اجساد و ایمنسازی محدوده حادثه اعلام کرد.
***
کمتر از 10 درصد ساختمانهای کشور سند فنی و ملکی دارند
رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: متاسفانه حدود 90 درصد ساختمانهای کشور علاوه بر نداشتن پوشش بیمهای، شناسنامه فنی و ملکی ندارند. این در حالی است که نهادها و دستگاههای مرتبط با هدف رسیدن به ایمنی و استاندارد لازم باید بر این موضوع متمرکز شوند و نسبت به برخورداری واحدهای مسکونی و اداری از چنین سندی اقدامات لازم را در یک بازه زمانی مشخص انجام دهند.
سیدمهدی هاشمی در گفتوگو با «وطنامروز»، درباره اینکه گفته میشود 20 تا 30 درصد ساختمانها بالای ۱۲ طبقه ناایمن هستند، گفت: البته اطلاعات در این زمینه باید دقیق باشد اما مهمتر از هر چیزی اکنون ایجاد راهکارهای لازم برای جلوگیری از وقوع حوادثی چون ریزش ساختمانهای ناایمن است. بروز اتفاقات ناگواری چون ریزش ساختمان متروپل بیتردید ناشی از عدم تمکین عوامل سازنده و مرتبط از قواعد و قوانین استانداردسازی ساختمان است.
وی اظهار داشت: ساخت ساختمان چارچوب مشخصی دارد که باید رعایت شود. به طور مثال یکی از مسائل تاثیرگذار و تعیینکننده در ساخت ساختمانهای ناایمن، بیتوجهی به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان است که در قانون پیشبینی شده است به طوری که باید تمام ساختمانها این سند را داشته باشند.
هاشمی به کمتوجهی خریداران ساختمان به برخورداری ملک از سند فنی و ملکی و بیمه اشاره کرد و افزود: اکنون هر کسی بخواهد یک وسیلهای بخرد، ابتدا از فروشنده شناسنامه و گارانتی میخواهد اما متاسفانه در خرید خانه کسی به این موضوع مهم توجه چندانی نمیکند. بنابراین هم ساختمانهای موجود و هم آنهایی که در حال ساخت هستند باید پایان کار داشته باشند که در مبحث 22 نظام مهندسی بر آن تاکید شده است.
وی ادامه داد: سند فنی و ملکی ساختمانهایی که عمر چندساله دارند نیز باید تمدید شود، چرا که برخی از آنها پس از دریافت پایان کار دچار تغییر کاربری میشوند که این موضوع از نظر ایمنی، مقاومسازی و بهداشتی احتمال دارد مشکلآفرین شود. به گفته رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، بیمه ساختمان الزامی و اجباری است اما کسی به این موضوع توجه نمیکند به طوری که کمتر از 10 درصد ساختمانهای کشور دارای پوشش بیمهای هستند.
به گفته وی هر چند بیش از 50 درصد ساختمانها از استاندارد و ایمنی لازم برخوردارند و در صورت نداشتن پروانه بهرهبرداری و شناسنامه فنی بدون مشکل هستند اما به نظر میرسد مسؤولان باید با هماهنگی دستگاهها و نهادهای مرتبط ساختمانسازی طی یک برنامهریزی منسجم همه ساختمانها را شناسنامهدار کنند تا علاوه بر فرهنگسازی، به موضوع ایمنیسازی و استاندارد ساختمان هم توجه ویژه شود.