printlogo


کد خبر: 249302تاریخ: 1401/3/12 00:00
اخبار

پرونده «نیمه خرداد» در خانه مستند


خانه مستند پرونده «نیمه خرداد» را به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) و قیام ۱۵ خرداد در طرح جدیدی با عنوان «تجربه‌نگاری» اکران آنلاین می‌کند. به گزارش «وطن‌امروز»، طرح «تجربه‌ نگاری» از تازه‌ترین برنامه‌های خانه مستند است که با هدف بررسی سال‌ها فعالیت این مرکز در حوزه مستندسازی، در نیمه ابتدایی امسال مستندهایی را در قالب پرونده‌هایی تفکیک شده بر اساس موضوع و محتوا در اختیار مخاطبان علاقه‌مند به سینمای مستند قرار می‌دهد. نخستین پرونده‌ای که قرار است با عنوان «نیمه خرداد» در دسترس مخاطبان قرار گیرد به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) و قیام ۱۵ خرداد آماده شده و شامل 4 مستند می‌شود که قرار است به صورت آنلاین اکران آنها در سایت خانه مستند آغاز شود. «نیمه خرداد» شامل ۴ مستند به نام‌های «کمیته» به کارگردانی عبدالحسین بدرلو و تهیه‌کنندگی مصطفی فتاحی، «رازهای جماران» به کارگردانی مشترک محسن سلیمانی و محمد ثقفی، «ملاقات در مدار بسته» به کارگردانی مشترک امیرحسین خلیل‌زاده و مهدی جوزایی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر و همچنین مستند «پدر، پسر، گلوله» به کارگردانی امیر اصانلو است. پرونده «نیمه خرداد» از شنبه ۱۴ خرداد، همزمان با سالروز رحلت امام خمینی(ره) اکران آنلاین خود را آغاز می‌کند و مخاطبان می‌توانند مستندهای این پرونده را به صورت رایگان در سایت خانه مستند تماشا کنند.
---

***
تعطیلی تالارهای تئاترشهر از ۱۳ تا ۱۵ خرداد


تالارهای نمایشی مجموعه تئاترشهر روزهای ۱۳ تا ۱۵ خرداد به مناسبت فرارسیدن ایام سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) اجرا ندارند. به گزارش «وطن‌امروز»، تالارهای نمایشی تئاتر شهر از روز جمعه سیزدهم خرداد تا پایان روز یکشنبه پانزدهم خرداد به مناسبت فرا رسیدن ایام سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد اجرایی ندارند. هم‌اکنون نمایش‌های «پروین» به کارگردانی حسین کیانی در تالار اصلی، «اسب‌های انباری» به کارگردانی رضا کرمی‌زاده در تالار چهارسو، «بی چرا زندگان» به کارگردانی الهام شعبانی در تالار قشقایی، «بهشت حکیم‌الله» به کارگردانی ویدا موسوی در تالار سایه و «یه روز دیگه» به کارگردانی نادیا فرجی در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر روی صحنه هستند.

***
«رازهای جماران» روی آنتن شبکه ۲ سیما


همزمان با سی‌و‌سومین سالگرد رحلت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، مجموعه مستند «رازهای جماران» با محوریت روایت ناگفته‌هایی از زندگی امام راحل از شبکه ۲ پخش می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، مجموعه مستند «رازهای جماران» در ۴ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای به روایت زندگی حضرت امام خمینی(ره) و مناسبات سیاسی و فردی ایشان از زبان محافظان بیت امام در حد فاصل سال‌های ۵۷ تا ۶۸ می‌پردازد. محافظان جزو نزدیک‌ترین افراد به بیت امام بودند و ناگفته‌ها و روایت‌هایی شنیدنی و جذاب را از زندگی امام خمینی(ره) برای بیان دارند که برای نخستین‌بار در قالب یک مجموعه مستند روایت خواهد شد. همچنین در مجموعه مستند «رازهای جماران» برای نخستین‌بار بیش از 100 قطعه عکس و تصویر دیده نشده از جماران و بیت امام به نمایش درمی‌آید. ساخت این مجموعه مستند بیش از ۲ سال به طول انجامیده است و برای ساخت آن از صدها ساعت گفت‌وگوی شنیده نشده و هزاران صفحه منابع دیده نشده استفاده شده است. مجری طرح مستند «رازهای جماران» محسن سلیمانی است و این مجموعه به کارگردانی مشترک محسن سلیمانی و محمد ثقفی در خانه مستند تهیه و توسط سازمان هنری- رسانه‌ای اوج تولید شده است که نخستین قسمت آن، امروز پنجشنبه ۱۲ خرداد ساعت ۱۸:۴۰ روانه آنتن شبکه ۲ می‌شود. سایر قسمت‌های این مستند نیز از فردا جمعه ۱۳ تا یکشنبه ۱۵ خرداد ساعت ۱۹:۴۰ پخش خواهد شد.


***
پخش مسابقات تیم فوتبال امید ایران از شبکه ورزش سیما


دیدارهای تیم فوتبال امید ایران در مسابقات قهرمانی آسیا به طور زنده از شبکه ورزش سیما پخش خواهد شد. به گزارش«وطن‌امروز»، دیدارهای تیم‌ملی فوتبال امید ایران در مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا به صورت زنده پخش می‌شود. برنامه آتی پخش مسابقات تیم ‌ملی امید به این شرح است: شنبه ۱۴ خرداد ساعت ۱۷:۳۰  ایران – ترکمنستان، سه‌شنبه ۱۷ خرداد ساعت ۲۱:۳۰ ایران – ازبکستان. لازم به ذکر است پخش زنده این مسابقات در قالب برنامه شب‌های فوتبالی و همراه با تجزیه و تحلیل و کارشناسی دیدارها انجام خواهد شد.


***
واکنش فرهنگستان هنر به اتفاقات جشنواره کن


فرهنگستان هنر در پی تحسین عجیب فیلم «عنکبوت مقدس» در جشنواره کن، بیانیه‌ای را صادر کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، بخشی از متن بیانیه فرهنگستان هنر بدین شرح است: فیلم «عنکبوت مقدس»، حادثه‌ای نادر، تلخ و عبرت‌آمیز را به‌مثابه نگرش و حتی باوری کلان و حاکم بر جامعه به تصویر می‌کشد؛ در صورتی که تعمیم‌ دادن کنش شخصی و فردی به یک ملت و جامعه، به‌خصوص ملت ایران و جامعه شیعی، کاری بس غیرحرفه‎‌ای و ناجوانمردانه تلقی، و موجب شکل‌گیری دوگانه هنر و باور می‌شود. برخی از جشنواره‌های خارجی به خانه‌های عنکبوتی تبدیل شده‌اند که هنرمندانی چند را در تارهای ظریف و زرین خود گرفتار کرده‌اند. آنها خودپسندانه تنوع فرهنگی، به‌خصوص فرهنگ‌های معنوی را باور ندارند و همه ‌چیز را با ذهنیت سیاست‌زده خود بازخوانی می‌کنند و می‌پذیرند و این حق را برای خود قائلند تا به دلیل متفاوت‌ بودن، باورها و فرهنگ‌های دیگر را تخطئه و حتی تحقیر کنند.


Page Generated in 0/0053 sec