printlogo


کد خبر: 249308تاریخ: 1401/3/12 00:00
اخبار

فوت 3 بیمار کرونایی در 24 ساعت


تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در چند روز گذشته بین 2 تا 3 نفر در نوسان بوده و آمار بستری‌ها و مبتلایان نیز روند کاهشی خود را حفظ کرده است. به گزارش «وطن‌امروز»، در شبانه‌روز منتهی به ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۴۳ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۲۶۸ نفر رسید.
همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه 3 بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۳۱۸ نفر رسید.
خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۵۱ هزار و ۲۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که ۵۱۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
همچنین تاکنون ۵۲ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۲۰۲ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است.
در حال حاضر 253 شهرستان در وضعیت زرد و 195 شهرستان در وضعیت آبی بیماری کرونا قرار دارند.
درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز اعلام شده است تاکنون ۶۴ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۲۰۹ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۳۷۹ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۱۶۳ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۷۵۱ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز اخیر، ۲۹ هزار و ۴۰۶ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.



***


امضای تفاهمنامه بین ایران و سوریه برای مقابله با گرد و غبار


معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران در نشست امضای تفاهمنامه همکاری محیط‌زیستی بین ۲ کشور ایران و سوریه گفت: با امضا و به‌روز شدن این تفاهمنامه موضوع مقابله با گرد و غبار به مرحله اجرایی و عملیاتی نزدیک‌تر می‌شود. علی سلاجقه که به ‌منظور تبادل‌ نظر با مقامات سوریه برای مقابله با موضوع گردوغبار به دمشق سفرکرده است، در دیدار با «حسین مخلوف» وزیر امور محلی و محیط‌زیست سوریه با اشاره به اهمیت روابط ایران و سوریه در زمینه‌های مختلف از جمله محیط‌زیست و به‌ روز شدن توافقات سال ۲۰۰۶ در بحث گرد و غبار تأکید کرد: لازم است تفاهم‌های قبلی بین ایران و سوریه به ‌روز و فعال شود و با امضا و به ‌روز شدن‌ این تفاهمنامه، موضوع مقابله با گرد و غبار به مرحله اجرایی و عملیاتی نزدیک‌تر می‌شود. وی افزود: هدف از به‌ روز شدن این سند همکاری ایجاد یک کارگروه مشترک است تا حداقل سالانه یک ‌بار در ایران و سوریه جلسه و نشست‌های منظم جهت برنامه اقدام و عمل مقابله با پدیده گردوغبار تشکیل شود. معاون‌ رئیس‌جمهوری در ادامه تصریح کرد: در این یادداشت‌تفاهم، اقداماتی همچون همکاری‌های آموزشی و انتقال تجارب همچنین اجرای پروژه‌های مشترک به ‌صورت پایلوت در حوزه‌های مختلف محیط‌زیست، بویژه مقابله، مدیریت‌ و سازگاری با پدیده گرد و غبار پیش‌بینی‌شده است.


***


۱۳ ابتلا و یک فوتی ناشی از تب کریمه کنگو درکشور


رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به آغاز فعالیت کنه‌ها در فصل گرما، درباره موارد بیماری تب کریمه کنگو تا این مقطع زمانی از سال گفت: طی سال جاری تاکنون ۱۳ نفر در کشور به تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که متاسفانه یک نفر نیز جان خود را از دست داده است. دکتر بهزاد امیری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این بیماری گفت: تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یا CCHF یک بیماری ویروسی است که مخزن و ناقل این ویروس در طبیعت، کنه‌های سخت و عمدتا گونه‌ای به نام «هیالوما» است. این کنه‌ها حدود ۸۰۰ روز عمر می‌کنند و می‌توانند ویروس را از طریق تخم به نسل بعدی خود انتقال دهند. زمانی که این کنه‌ها حیوان را مورد گزش قرار می‌دهند، ویروس را به بدن دام منتقل می‌کنند و دام طی مدت ۲ هفته ناقل ویروس خواهد بود و ممکن است خود دام علامتی بروز ندهد. چنانچه در این مدت دام توسط انسان بدون رعایت نکات بهداشتی و بدون استفاده از وسایل حفاظت فردی ذبح شود و در معرض خون و ترشحات دام آلوده قرار گیرد، احتمال انتقال بیماری به انسان وجود دارد. به گفته وی، در فاز حاد بیماری، ۱۰ تا ۴۰ درصد احتمال فوت بیمار وجود دارد. بنابراین تشخیص و درمان به موقع بیماری بسیار مهم است.


***


احتمال رایگان شدن بلیت مترو برای سربازان


 روابط عمومی شرکت بهره‌برداری متروی تهران اعلام کرد: صدور بلیت رایگان مترو برای سربازان نیاز به مصوبه شورای شهر دارد و در صورت تصویب این موضوع در شورا، شرکت بهره‌برداری مترو نسبت به اجرای آن اقدام خواهد کرد. به گزارش فارس، برخی مخاطبان «فارس من» با ثبت سوژه‌ای در این سامانه درخواست کردند کارت بلیت رایگان مترو و اتوبوس برای سربازان صادر شود که روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو تهران در این زمینه اعلام کرد: درباره اختصاص کارت بلیت رایگان مترو به سربازان، به اطلاع می‌رسانیم با توجه به اینکه قیمت و تخفیف‌های بلیت توسط شورای اسلامی شهر تهران ابلاغ می‌شود، لذا برای صدور بلیت رایگان نیاز به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران دارد. بر همین اساس در صورت تصویب این موضوع در شورای شهر تهران، شرکت بهره‌برداری مترو حتما نسبت به اجرای آن اقدام خواهد کرد.


Page Generated in 0/0092 sec