printlogo


کد خبر: 249310تاریخ: 1401/3/12 00:00
«وطن امروز» از فعالیت دفاتر تسهیل‌گری برای توسعه محلات حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار گزارش می‌دهد
تسهیل‌ مسیر فقرزدایی و خدمات‌رسانی

اسدالله خسروی:  رویکرد دولت در ایجاد و استقرار دفاتر تسهیل‌گری با هدف توسعه محلی در محلات حاشیه‌نشین اقدامی مطلوب و اثربخش در راستای تسهیل امور برای رفع نیازها و حل مشکلات ساکنان این مناطق است، چرا که از طریق چنین دفاتری کاستی‌ها و آسیب‌های اجتماعی شناسایی و برای رسیدگی به نهادهای خدمات‌رسان دستگاه‌های اجرایی معرفی می‌شوند؛ دفاتری که اعضای آن تلاش می‌کنند علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات از این مناطق، استعدادهای آنها را شناسایی و برای رفع آسیب‌های اجتماعی راهکارهای تخصصی و مشاوره‌های کارشناسی ارائه دهند. از طرفی این دفاتر با جلب مشارکت موسسات غیردولتی برای بررسی و مطالعه وضعیت معیشت ساکنان محلات حاشیه‌نشین خدمات مؤثری در جهت توانمند‌سازی و حل مشکلات این قشر جامعه ارائه می‌کنند. خدماتی که از طریق آموزش‌ خانواده‌ها و همچنین پیگیری حل مسائل، اقتصادی، اجتماعی و حقوقی و مددکاری در محلات از طریق تعامل مستمر با دستگاه‌های اجرایی و ساکنان این مناطق انجام می‌شود و نتایج مثبت آن کاملا در مناطق حاشیه‌نشین محسوس و ملموس است. کاهش آسیب‌های اجتماعی شامل پیشگیری و کاهش طلاق و اعتیاد و توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و شغلی ساکنان محلات حاشیه‌نشین از نتایج این اقدامات است که از زمان ایجاد دفاتر تسهیل‌گری بویژه در دولت سیزدهم آثار آن به‌عینه دیده می‌شود.
گزارش میدانی خبرنگار «وطن‌امروز» از مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار شهرستان هرسین، از شهرستان‌های توابع استان کرمانشاه حاکی از آن است از زمان فعالیت این دفاتر اتفاقات خوبی در محلات حاشیه‌ای و کم‌برخوردار رقم خورده است. از آنجا که دولت حجت‌الاسلام رئیسی بر رفع محرومیت و توانمند‌سازی اقشار ضعیف در محلات کم‌برخوردار و حاشیه‌نشین جامعه تاکید ویژه‌ای دارد، دفاتر تسهیل‌گری نیز در این مسیر توانسته‌اند ماموریت خود را بخوبی انجام دهند به طوری که ساکنان منطقه ده بالا، زیرمسجد، تازه‌آباد و پا قلعه شهرستان هرسین رضایت زیادی از خدمات‌رسانی این دفاتر دارند و اظهار می‌دارند با راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری بویژه طی یک سال اخیر و با برگزاری جلسات ثمربخش با ساکنان این محلات خیلی از نیازهای آنها تامین و معضلات و مشکلات این مناطق برطرف شده است. حمایت از خانواده‌های بی‌بضاعت، پیگیری وضعیت افراد بازمانده از تحصیل، ارائه مشاوره‌های موثر برای پیشگیری از طلاق و اعتیاد، ایجاد فضای مناسب روحی و روانی با تامین و نصب وسایل بازی کودکان در بوستان‌ها، پیگیری اجرای آسفالت و لکه‌گیری معابر و ده‌ها خدمت دیگر را می‌توان نام برد که ماحصل دستورات و تاکید ویژه معاونت اجتماعی استانداری کرمانشاه و خدمات دفاتر تسهیل‌گری است.
در این باره  مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» هدف از تشکیل دفاتر تسهیل‌گری را شناسایی کاستی‌ها و مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی و محلات حاشیه‌ای کم‌برخوردار برای ارائه خدمات مناسب به ساکنان این مناطق عنوان کرد و افزود: این دفاتر مشکلات چنین مناطقی را شناسایی و احصا و برای حل آن به دستگاه‌های مرتبط اجرایی و حمایتی منتقل می‌کنند. علاوه بر این با توجه به ارتباطات قوی و تنگاتنگی که بین اعضای این دفاتر با نهادها و سازمان‌ها مربوطه برای رفع مشکلات وجود دارد، این تعامل در تسریع حل مشکلات بسیار موثر است.
 فرزاد پرگر افزود: هر چند دفاتر تسهیل‌گری به خودی خود قدرت اجرایی ندارند اما پل ارتباطی خوبی بین مردم و دولت بویژه دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌‌گیر هستند تا مشکلات محلات کم‌برخوردار حاشیه‌نشینی را که شناسایی شده به دولت و در ذیل آن دستگاه‌های مرتبط اجرایی و تصمیم‌گیر برای چاره‌اندیشی و حل آن منعکس کنند. وی گفت: دفاتر تسهیل‌گری هم‌اکنون در استان کرمانشاه به جز خود شهر کرمانشاه در 2 شهرستان هرسین و اسلام‌آباد غرب به دلیل برخورداری‌شان از مناطق حاشیه‌ای زیاد وجود دارد و درخواست‌هایی از 3 شهرستان کنگاور، سنقر و روانسر نیز برای ایجاد چنین دفاتری ارائه شده است.
وی با با بیان اینکه دفاتر تسهیل‌گری ارتباط مستقیمی با ساکنان محلات حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار دارند و از نزدیک مشکلات و کاستی‌های آنها را می‌بینند تا برای رفع مشکلات آنها چاره‌اندیشی کنند، افزود: ایجاد کارگاه‌های اشتغال‌ز‌ایی، برگزاری بازارهای بومی محلی، کشف استعدادها، رفع معضلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین تامین نیازهای مناطق و محلات حاشیه‌ای کم‌برخوردار نمونه‌ای از کارایی و فعالیت خدمات‌رسانی دفاتر تسهیل‌گری در این زمینه است. وی افزود: این دفاتر زمینه ایجاد اشتغال و معرفی افراد مستعد را برای انجام کار به بخش خصوصی با هدف توانمند‌سازی فراهم کرده تا افراد این محلات با کارآموزی و کسب مهارت دست به کار ‌شوند.  وی یکی از ضعف‌های پیشبرد اهداف دفاتر تسهیل‌گری را این دانست که برخی دستگاه‌ها متاسفانه با دید رقیب به این دفاتر می‌نگرند در حالی که اینطور نیست، چرا که این دفاتر در حوزه‌هایی ورود می‌کنند که دولت به آن ورود نکرده است؛ به طور مثال در بحث بررسی آب و فاضلاب یک محله یا منطقه هیچ دستگاهی اطلاعات کافی و دقیق به اندازه افراد محلاتی که با دفاتر تسهیل‌گری در ارتباطند ندارد. بنابراین دفاتر تسهیل‌گری به نوعی نقش موثری در  همگرایی و هم‌افزایی برای رفع مشکلات مناطق حاشیه‌‌ای با دستگاه‌های اجرایی دارند.


Page Generated in 0/0059 sec