printlogo


کد خبر: 249317تاریخ: 1401/3/12 00:00
دور دنیا

آحارانوت از احتمال لغو سفر بایدن به فلسطین اشغالی خبر داد


منابع عبری اعلام کردند درباره سفر آتی جو بایدن به اراضی اشغالی اطمینان کامل وجود ندارد و واشنگتن منتظر ثبات نظام سیاسی در اسرائیل است. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، در گزارش روزنامه یدیعوت آحارانوت آمده است با وجود اینکه کمتر از ۳ هفته به نخستین سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به اراضی اشغالی باقی مانده اما تاکنون کاخ سفید رسماً بیانیه‌ای در این باره منتشر نکرده است. در این گزارش آمده است: علت آن، به این امر باز می‌گردد که واشنگتن منتظر ثبات نظام سیاسی در اسرائیل است؛ مساله‌ای که همچنان سرنوشت آن مشخص نیست و کسی نمی‌داند اسرائیل به سمت انتخابات سراسری پیش می‌رود یا خیر. طبق این گزارش، پیش‌بینی می‌شود «ایال حولتا» مشاور امنیت داخلی اسرائیل که در حال حاضر در واشنگتن است، سفر احتمالی بایدن را با دولت آمریکا در کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا مورد بررسی قرار دهد. طرف اسرائیلی منتظر پاسخ‌هایی از جانب آمریکایی‌هاست که اظهار کرده‌اند انجام این سفر را در زمان مناسب اعلام می‌کنند. در این گزارش از یک منبع سیاسی آگاه که نامش نیامده، ذکر شد برآوردهای اسرائیل حکایت از این دارد که آمریکا نگران است سفر رئیس‌جمهور در این زمان به عنوان تلاشی از جانب آمریکا برای تاثیرگذاری بر انتخابات اسرائیل در صورت برگزاری‌ قلمداد شود و آمریکا ترجیح می‌دهد از مسؤول خاصی جانبداری نکند.


***
تکذیب پیشروی نیروهای جمهوری آذربایجان به داخل خاک ارمنستان


وزارت دفاع ارمنستان دیروز اخبار منتشر شده از سوی برخی رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر پیشروی مجدد نیروهای جمهوری آذربایجان به داخل خاک ارمنستان را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری «آرکا»، وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای جمهوری آذربایجان پس از پایان جنگ در منطقه درگیری قره‌باغ کوهستانی در بخش مشخص شده از مرز مستقر هستند. بر اساس اعلام وزارت دفاع ارمنستان، نیروهای مسلح ارمنستان بلافاصله پس از تثبیت استقرار نظامیان جمهوری آذربایجان اقدامات لازم را برای کنترل مواضع نظامی انجام داده‌اند، در نتیجه تردد نظامیان جمهوری آذربایجان در منطقه کاملا کنترل شده و هر گونه تلاش برای پیشرفت بیشتر با تلافی مواجه خواهد شد. وزارت خارجه ارمنستان در روزهای گذشت نقض آتش‌بس توسط نیروهای مسلح آذربایجان در بخش جنوب شرقی مرز ارمنستان در ۲۸ مه (شنبه ۷ خرداد) را که منجر به کشته شدن یک نظامی این کشور شد بشدت محکوم کرد.

***
شهباز شریف:
 بی‌ثباتی در افغانستان قابلیت گسترش در منطقه و فراتر از آن را دارد


«شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی گفت: «بی‌ثباتی در افغانستان قابلیت گسترش در منطقه و فراتر از آن را دارد. خروج پناهجویان و تروریسم فراملیتی از افغانستان بی‌ثبات به سود هیچ کشوری نخواهد بود». شریف افزود: «پاکستان درباره اجرای تعهدات دولت موقت افغانستان به جامعه جهانی درباره عدم استفاده از این کشور برای تروریسم، اجازه تحصیل دختران و زنان و تشکیل دولت فراگیر تلاش‌ می‌کند. هدف مشترک افغانستانی مرفه، باثبات همراه با زندگی مسالمت‌آمیز، تنها با قواعد متقابل میسر خواهد شد». وی در ارتباط با نقش میانجی‌گری افغانستان بین پاکستان و گروه تروریستی طالبان پاکستان تصریح کرد: «مقامات کابل درباره عدم استفاده از خاک افغانستان برای حمله به کشور دیگر، هم به ما و هم به جامعه جهانی بارها تعهد داده‌اند. همچنین در زمینه اتخاذ تدابیر سخت در برابر گروه‌های تروریستی و پاکسازی آنها از مناطق امن برای این عناصر تروریستی تعهداتی ارائه کرده‌اند».

***
تشدید تنش در روابط آنکارا- آتن اردوغان:
 با یونان دیگر گفت‌وگو نمی‌کنیم


رئیس جمهور ترکیه دیروز از قطع هر گونه مذاکره با یونان خبر داد. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، رجب طیب اردوغان گفت به اطلاع همکاران خود رسانده که دیگر مذاکرات دوجانبه با یونان برگزار نکنند. این رویکرد تازه ترکیه در حالی است که گفت‌وگوهای بین ۲ کشور همسایه مشکل‌دار به میزان کمی پیشرفت کرده بود. اردوغان اخیرا نیز گفته بود برای او دیگر شخصی به نام نخست‌وزیر یونان وجود ندارد. وی سران یونان را به کارشکنی در مسیر فروش جنگنده‌های «اف-۱۶ بلاک» ساخت آمریکا به ترکیه متهم کرده بود. یونان و ترکیه مدت‌هاست در زمینه حق بهره‌برداری از منابع انرژی در دریای اژه و مدیترانه اختلاف دارند. حتی یونان و ترکیه بابت اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. این ۲ کشور بارها همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی متهم کرده‌اند. در ادامه تنش بین ترکیه و یونان، وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه ۱۴ جزیره یونانی در شرق دریای اژه را نام برد که آنکارا می‌خواهد حاکمیت یونان بر آنها را به چالش بکشد.


Page Generated in 0/0070 sec