printlogo


کد خبر: 249340تاریخ: 1401/3/12 00:00
اخبار

پیگیری جدی وصول مطالبات صندوق توسعه ملی


هیات امنای صندوق توسعه ملی با تصویب شیوه‌نامه و ضوابط لازم، برای نخستین‌بار به این صندوق مجوز داد در حوزه‌های مختلف و بازارهای پولی و مالی سرمایه‌گذاری کند.  در جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی که عصر سه‌شنبه به ریاست حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی برگزار شد، چارچوب موافقت با درخواست استمهال بازپرداخت بدهی‌ها بر مبنای پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها و تطابق آن با درصد استفاده از منابع مالی تصویب شد. در این جلسه همچنین شیوه‌نامه شرایط و ضوابط سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مطرح و بر این مبنا برای نخستین بار به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد که در حوزه‌های مختلف و بازارهای پولی و مالی سرمایه‌گذاری ارزی داشته باشد. در جلسه دیروز مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گزارشی از عملکرد ۱۰ساله صندوق ارائه و برای برطرف شدن مشکلات صندوق از جمله تعویق مطالبات و نرخ بازدهی پایین منابع، پیشنهادهایی را مطرح کرد. در این جلسه رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم تلاش برای افزایش نرخ بازدهی صندوق توسعه ملی اظهار داشت: هیات عامل نباید برای وصول مطالبات معوقه کوتاهی کند. دستگاه‌های اجرایی نیز باید ضمن حفظ ‌شأن و جایگاه حقوقی و قانونی صندوق توسعه ملی آن را منبعی برای تامین نیازهای خود تلقی نکنند.
 

***
تعداد مشترکان پرمصرف برق کاهش یافت


سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس تبصره‌ای که در قانون بودجه امسال آمده از تعداد مشترکان پرمصرف اندکی کاسته شده است.
مصطفی رجبی‌مشهدی افزود: بر این ‌اساس تعدادی از مشترکان پرمصرف جزو مشترکان خوش‌مصرف شده و تعدادی هم کم‌مصرف شده‌اند که با طرح‌های تشویقی به این تعداد افزوده خواهد شد. وی ادامه داد: ۷۵ درصد مشترکان خانگی زیر الگوی مصرف هستند و این مشترکان ۵۰ درصد میزان مصرف برق خانگی را دارند و ۲۵ درصد دیگر ۵۰ درصد را مصرف می‌کنند به عبارتی یک‌چهارم مشترکان خانگی به ‌اندازه آن ۷۵ درصد یا سه‌چهارم باقیمانده برق مصرف می‌کنند.

***
ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از ۱۲ خرداد


 معاونت مسکن و ساختمان در اطلاعیه‌ای از آغاز ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات کمک‌ ودیعه مسکن از امروز از طریق ثبت درخواست در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن خبر داد.
بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان، پیرو تصمیم دولت برای پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در سال ۱۴۰۱ به مستاجران، ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات مذکور از ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه ۱۲ خردادماه(امروز) از طریق سامانه وزارت راه‌وشهرسازی به نشانی http://saman.mrud.ir آغاز می‌شود. به موجب مصوبه شورای پول و اعتبار و از محل تسهیلات ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن به منظور حمایت از مستاجران در سال جاری تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از طریق معرفی وزارت راه‌وشهرسازی و توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شود.
سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوبه و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت ۵ساله است.

***
برنامه راهبردی ارتقای تولید دانش‌بنیان وزارت صمت ابلاغ شد


معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت اعلام کرد: برای تحقق شعار سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» برنامه راهبردی «ارتقای تولید دانش‌بنیان» این وزارتخانه ابلاغ شد.  سیدمهدی نیازی گفت: این برنامه برای ارتقای فناوری، نوآوری و دانش‌بنیان شدن کسب‌وکار‌های حوزه صنعت، معدن و تجارت و با هدف ارتقای بهره‌وری و افزایش رقابت‌پذیری و تاب‌آوری اقتصاد، تدوین‌ شده است. وی افزود: برنامه یادشده با همکاری همه معاونت‌های ذی‌ربط تهیه و پس از تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت به رؤسای سازمان‌ها، مؤسسات تابعه و مدیران کل صمت استانی برای اجرا ابلاغ ‌شده است.  معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت تصریح کرد: این برنامه در 6 بخش تهیه و تنظیم‌ شده که شامل اهداف تولید دانش‌بنیان، چارچوب مفهومی نقش دولت در ارتقای تولید دانش‌بنیان، سازوکارها، مشوق‌ها و الزام‌کننده‌ها، راهبرد‌های وزارت صمت در راستای ارتقای تولید دانش‌بنیان، برنامه‌های پیشران، توسعه زیرساخت‌های حمایت‌کننده از شرکت‌های دانش‌بنیان و سازماندهی اجرای برنامه ارتقای تولید دانش‌بنیان صنعت، معدن و تجارت است. نیازی توضیح داد: از میان مهم‌ترین ابزار‌های تشویق‌کننده و الزام‌آور برای سوق دادن بنگاه‌ها به سمت تحقیق و توسعه و نوآوری، می‌توان به ارائه ابزار‌های تشویقی (مانند اعتبار مالیاتی)، به حرکت واداشتن بخش تقاضا (مانند تضمین خرید یا پیش‌خرید محصولات نوآورانه)، تأمین مالی نوآوری و تحقیق و توسعه (مانند هدایت منابع مالی، پوشش ریسک تحقیق و توسعه)، تعیین هدفمند تعرفه‌ها و ارائه هدفمند مجوز‌ها اشاره کرد.   وی ادامه داد: در این سند، ۲ دسته برنامه بزرگ افقی (راهبرد) و عمودی (برنامه پیشران) به همراه ابزار‌های مرتبط برای تشویق بنگاه‌ها (کسب‌وکارها) به اجرای برنامه‌های فوق، برای تحقق تولید دانش‌بنیان، تعریف ‌شده است.
 


Page Generated in 0/0053 sec