printlogo


کد خبر: 249359تاریخ: 1401/3/16 00:00
زرادخانه 100 هزار موشکی حزب‌الله

روزنامه صهیونیستی «معاریو» دیروز مدعی شد نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی برآورد کرده‌اند حزب‌الله ۱۰۰ هزار موشک در انواع مختلف دارد. این روزنامه افزود تعداد موشک‌ها در زرادخانه موشکی حزب‌الله از زمان جنگ دوم علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ به صورت چشمگیری افزایش داشته و خطر برای جبهه داخلی رژیم اسرائیل بیشتر شده است. در این گزارش به نقل از وب‌سایت ‌«‌Missile Threat‌» آمده، بیشتر زرادخانه موشکی حزب‌الله را موشک‌های «کاتیوشا» تشکیل داده‌ که دارای کلاهک جنگی به وزن ۲۰ کیلوگرم هستند و ۴۰ کیلومتر برد دارند. این موشک‌ها به گفته تحلیلگران غربی عمده نیروی موشکی حزب‌الله را تشکیل می‌دهد. حزب‌الله در جنگ 33 روزه ۸ هزار فروند از این موشک‌ها را در اختیار داشت. در ادامه این گزارش ادعا شده حزب‌الله موشک «فجر» نیز دارد؛ موشک «فجر ۳»، ۴۳ کیلومتر برد دارد و وزن کلاهک جنگی آن به ۴۵ کیلوگرم می‌رسد. موشک پیشرفته‌تر «فجر ۵» نیز در اختیار حزب‌الله است که ۷۵ کیلومتر برد و کلاهک جنگی آن ۹۰ کیلوگرم وزن دارد. در ادامه ادعا شده موشک‌های «رائد ۲» و «رائد ۳» نسخه‌های ایرانی موشک روسی «‌FROG-7‌» نیز در زرادخانه حزب‌الله وجود دارد؛ موشکی که قادر به هدف گرفتن عمق رژیم اسرائیل است. در این گزارش آمده حزب‌الله و ایران در تلاشند دقت موشک‌های پیشرفته را افزایش دهند و نتیجه آن موشک پیشرفته «زلزال» است که برد «زلزال ۱» به ۱۲۵ تا ۱۶۰ کیلومتر می‌رسد و کلاهک جنگی آن ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد. «زلزال ۲» پیشرفته‌تر است و برد آن به ۲۱۰ کیلومتر می‌رسد و وزن کلاهک جنگی‌اش ۶۰۰ کیلوگرم است. وب‌سایت مذکور افزود در زرادخانه موشکی حزب‌الله موشک «فاتح ۱۱۰» نیز وجود دارد؛ یک موشک بالستیک کوتاه‌برد که به نظر می‌رسد نسخه‌ای متفاوت از «زلزال ۲» است. برد این موشک 300 تا ۳50 کیلومتر است و دارای کلاهک جنگی تا 500 کیلوگرم است و با GPS هدایت می‌شود. بر اساس گزارش‌های موجود در غرب، ایران از اوایل سال 2007 چنین موشک‌هایی را در اختیار حزب‌الله قرار داده است. در این رابطه یک منبع نظامی عالی‌رتبه نیز به معاریو گفت برای پیروزی مقابل حزب‌الله در جنگ آتی نمی‌توان فقط به نیروهای نظامی حاضر تکیه کرد و لازم است نیروهای ذخیره نیز آماده باشند. او در ادامه گفت برای این کار لازم است بودجه و امکانات کافی در اختیار ارتش صهیونیستی قرار گیرد و تعداد آموزش‌ها و مانورها نیز افزایش یابد. رسانه‌های صهیونیستی تاکنون بارها گزارش‌هایی درباره تجهیز حزب‌الله به موشک‌های مختلف منتشر کرده‌اند. چندی پیش وبگاه واللا در گزارشی درباره پیشرفت موشکی حزب‌الله نوشت: بر اساس برآوردهای ارتش رژیم صهیونیستی حزب‌الله ۱۵۰ هزار موشک دارد و در رویارویی احتمالی آینده، روزانه ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ موشک به سمت فلسطین اشغالی شلیک خواهد شد. 
سال گذشته (۱۴۰۰) «اوری گوردین» فرمانده جبهه داخلی رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای هشدار داده بود در صورتی که روزی اسرائیل با حزب‌الله لبنان درگیر شود، انتظار هدف قرار گرفتن با ۲ هزار موشک در روز را باید داشت. این مقام صهیونیست افزود: «شهرهای تل‌آویو و اشدود در جنوب در جنگ اخیر با نوار غزه (سیف‌القدس) شاهد بیشترین شلیک موشک از زمان تشکیل اسرائیل بودند». گوردین اضافه کرد: «در صورتی که درگیری یا جنگی با حزب‌الله روی دهد، انتظار داریم هر روز دست‌کم ۵ برابر، موشک از لبنان به سوی اسرائیل شلیک شود».
 
* موشک‌های دقیق مقاومت
«سیدحسن نصرالله» بهمن‌ماه گذشته اعلام کرد «مقاومت توانسته موشک‌های خود را به موشک‌های دقیق تبدیل کند و تولید پهپاد را آغاز کرده و توانایی‌ و قابلیت‌های خود را جدا از آنچه در اطرافش می‌گذرد، افزایش داده است». دبیرکل حزب‌الله لبنان بیان کرد مقاومت در رویارویی دائم با دشمن و جنبه‌‌‌ای از این مقاومت، پنهان است و از آن سخن گفته نمی‌شود. وی افزود دشمن می‌داند سلاحی کیفی از ایران به مقاومت می‌رسد، لذا تلاش می‌کند آن را از طریق بمباران در سوریه متوقف کند. سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: ما از این قدرت و توان برخورداریم که هزاران موشک خود را به موشک‌های دقیق تبدیل کنیم و این کار را از سال‌ها پیش آغاز کردیم و بسیاری از موشک‌های خود را به موشک‌های دقیق تبدیل کرده‌ایم. 
دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: مدت‌های طولانی است کار ساخت پهپادها را آغاز کرده‌ایم و در برابر نیاز و تهدید، ما به دنبال هر فرصتی هستیم.

Page Generated in 0/0063 sec