printlogo


کد خبر: 249360تاریخ: 1401/3/16 00:00
دور دنیا

شلیک یک فروند موشک از سوی کره‌شمالی
ارتش کره‌جنوبی از شلیک یک فروند موشک بالستیک توسط پیونگ‌یانگ در سواحل شرقی کره‌شمالی خبر داد. به گزارش الجزیره، ارتش کره‌جنوبی بامداد دیروز یکشنبه اعلام کرد پیونگ‌یانگ یک موشک بالستیک را در سواحل شرقی خود پرتاپ کرده است. کره‌شمالی هفته پیش نیز همزمان با خروج رئیس‌جمهور آمریکا از توکیو، ۳ موشک بالستیک به‌ سمت دریای ژاپن شلیک کرد. 
***
بایدن به دلایل امنیتی به مکانی امن منتقل شد
پس از ورود یک هواپیمای ناشناس به حریم هوایی بالای خانه ساحلی «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا در «دِلاور»، مأموران سرویس‌ مخفی ایالات متحده، رئیس‌جمهور آمریکا را به مکانی امن منتقل کردند. بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، سرویس مخفی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس‌جمهور حوالی ساعت 13 بعد از ظهر روز شنبه به وقت محلی، پس از آن به یک مکان امن منتقل شد که یک هواپیمای شخصی به اشتباه وارد یک منطقه امن در نزدیکی ویلای تفریحی بایدن در ساحل «ریهوبوث» ایالت دلاور شد. سرویس مخفی آمریکا تصریح کرد: «هواپیمای مذکور به سرعت به خارج از حریم هوایی تحت کنترل هدایت شد». طبق این گزارش، مکان امنی که بایدن به آن منتقل شد، ظاهراً یک آتش‌نشانی بوده که در آن نزدیکی بوده است و کاروان خودرویی بایدن در حال ورود به ایستگاه آتش‌نشانی مشاهده شده است و یک خودروی شاسی‌بلند حامل رئیس‌جمهور آمریکا به داخل ایستگاه آتش‌نشانی رفته است. در حالی ‌که مأموران سرویس مخفی آمریکا منطقه را پاکسازی می‌کردند و تهدید احتمالی را مورد بررسی قرار می‌دادند، برای مدت 20 دقیقه عبور و مرور ممنوع اعلام شد. 
***
کشتار مدرسه راب؛ پلیس آمریکا مادر تگزاسی را تهدید کرد
مادر ۲ کودکی که برای نجات جان فرزندانش در حادثه تیراندازی دبستان راب در تگزاس وارد مدرسه شده بود، اظهار کرد پلیس او را تهدید کرده که صلاحیت لازم برای صحبت کردن درباره حادثه را ندارد. «آنجلی گومز» در گفت‌وگو با «سی‌بی‌اس» اظهار کرد وقتی با تعلل پلیس در مواجهه با حادثه تیراندازی روبه‌رو شده، تصمیم گرفته برای نجات جان ۲ فرزند دانش‌آموز خود، وارد مدرسه شود. این مادر افزود: هنگامی که به مدرسه رسیدم، تیراندازی در جریان بود و چند مامور مسلح پلیس نیز تنها بیرون مدرسه ایستاده بودند و کاری نمی‌کردند. من شروع به فریاد کشیدن و جیغ زدن کردم تا این ماموران وارد مدرسه شوند و بچه‌ها را نجات دهند اما آنها این کار را نکردند و به جای توجه به نجات جان بچه‌ها، در حال کنترل والدین بودند. در همین حال یک افسر پلیس به من دستبند زد و گفت من را به اتهام ایجاد اختلال در صحنه حادثه دستگیر می‌کند. بر اساس این گزارش، وی موفق به باز کردن دستان خود شده و با پریدن از روی حصارهای امنیتی وارد مدرسه شده و ۲ پسر خود را از کلاس دیگری بیرون آورده است. وی با اشاره به اینکه پس از صحبت انتقادی از عملکرد پلیس هنگام این حادثه از سوی پلیس تهدید شده، خاطرنشان کرد پلیس او را تهدید به دستگیری کرده و گفته صلاحیت لازم برای صحبت کردن درباره حادثه را ندارد و حرف‌های او منع قانونی دارد. این اظهارات در حالی مطرح شد که بسیاری از والدین و بستگان کودکان این مدرسه، پس از حادثه از عملکرد پلیس به هنگام این حادثه انتقاد کرده و معتقدند پلیس در انجام وظایف خود قصور کرده است. حدود ۲ هفته پیش فرد مسلحی به نام «سالوادور راموس» وارد مدرسه ابتدایی راب در تگزاس شد و 19 دانش‌آموز و 2 معلم این مدرسه را کشت. 
***
فرانسه سرگرم مذاکره با امارات برای جایگزینی نفت روسیه
در حالی که اروپا تحریم نفت و گاز روسیه را بر سر جنگ اوکراین در دستور کار خود دارد، فرانسه مذاکره با طرف اماراتی برای یافتن جایگزین نفت روسیه را در دستور کار خود قرار داده است. رویترز به نقل از «برونو لومر» وزیر دارایی فرانسه نوشت: پاریس در حال مذاکره با امارات عربی متحده برای جایگزینی خرید نفت از روسیه است. رویترز در ادامه گزارش داد: این تلاش به دنبال اعمال ممنوعیت اتحادیه اروپایی بر نفت روسیه است که خرید آن از مسکو متوقف خواهد شد. بنا بر این گزارش، وزیر دارایی فرانسه در همین زمینه به رادیو اروپا- ۱ گفت: «مذاکراتی با امارات عربی متحده در جریان است. ما باید جایگزینی برای نفت روسیه پیدا کنیم».

Page Generated in 0/0072 sec