printlogo


کد خبر: 249379تاریخ: 1401/3/16 00:00
نیاز 70 هزار میلیارد تومانی برای تکمیل خطوط ناقص متروی تهران

برای تکمیل خطوط در حال بهره‌برداری مترو تهران 70 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است تا بتوان کیفیت سفرهای شهری را برای شهروندان تهرانی افزایش داد. به گزارش «وطن‌امروز»، شهروندان تهرانی سال‌هاست از شلوغی و ازدحام جمعیت در ایستگاه‌ها و قطارهای مترو گلایه‌مندند اما این گلایه‌ها منجر به بهبود شرایط نشده است، چرا که مدیران شهری و دولتی در دوره‌های گذشته برای تامین اعتبارات مترو به میزان کافی با یکدیگر به توافق و تفاهم نرسیدند. این شرایط در حالی است که معضلات بزرگ پایتخت همچون آلودگی هوا، ترافیک سنگین و آلودگی صوتی می‌تواند با توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تا حد چشمگیری کاهش یابد. واقعیت این است که بسیاری از شهروندان خودروسوار به خاطر شلوغی و ازدحام اتوبوس‌ها و قطارهای مترو تمایلی به استفاده از خدمات حمل‌و‌نقل عمومی ندارند و معطلی در ترافیک سنگین را به سختی‌های ناشی از حضور در اتوبوس و مترو ترجیح می‌دهند. یکی از مهم‌ترین انتظارات و مطالبات شهروندان از دولت و مدیریت شهری تهران این است که هر چه زودتر برای حل مشکلات و معضلات ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، بویژه مترو با یکدیگر به توافق برسند و طوری نباشد که مانند دوره‌ها و سال‌های گذشته، اختلافات سیاسی بین این ۲ نهاد، مانع از خدمت‌رسانی شایسته و موثر به شهروندان شود. 
 
* اعتباراتی که مترو نیاز دارد
روز گذشته مدیرعامل متروی تهران درباره اعتبار مورد نیاز تکمیل خطوط فعلی مترو و احداث خطوط جدید به ایسنا گفت: شبکه خطوط متروی تهران که با ۷ خط در حال سرویس‌دهی به شهروندان پایتخت است، نواقصی دارد که در صوت رفع آنها، کیفیت سرویس‌‌دهی چند برابر می‌شود. مسعود درستی افزود: در حال حاضر قطارهای مترو در مسیر خطوط احداث شده شبکه متروی پایتخت مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان هستند اما تکمیل شبکه موجود مشتمل برخطوط یک تا 7 و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، نیازمند افتتاح ۳۳ ایستگاه دیگر است تا طول مسیر بهره‌برداری از تونل‌های ساخته شده به ۲۹۸ کیلومتر برسد. وی ادامه داد: نیاز ما برای تحقق تکمیل خطوط در حال بهره‌برداری، تأمین اعتبار ۷۰ هزار میلیارد تومانی است و این در حالی است که در کنار توسعه سخت‌افزاری شبکه مترو، باید حدود ۱۵۰۰ واگن به ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی پایتخت افزوده شود تا بتوان سرفاصله حرکتی قطارها در تمام خطوط موجود را به میزان قابل قبول کاهش داد. مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه توسعه خطوط هفتگانه که در قالب افزایش طول خطوط 1، ۲، ۳، ۴، ۶ و ۷ برنامه‌ریزی شده است، به اعتباری حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد، ادامه داد: می‌توان بخش عمده‌ای از این منابع مالی مورد نیاز را از طریق تهاتر املاک و نیز بارگذاری مجتمع‌های ایستگاهی تأمین کرد. وی افزود: اگر منابع و اعتبارات مورد نیاز تکمیل خطوط در حال بهره‌برداری مترو تامین شود می‌توانیم تا پایان سال ۱۴۰۲ پرونده تکمیل خطوط در حال بهره‌برداری را ببندیم. 
 
* نیاز ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی برای احداث خطوط جدید
درستی همچنین درباره سرانجام تامین مالی ساخت خطوط جدید گفت: برای ساخت ۱۵۲ کیلومتر خط جدید که خط ۸ تا ۱۱ است به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم، البته دقت داشته باشید که این عدد با احتساب قیمت امروز کالا و خدمات محاسبه شده است و به هر میزان که تامین اعتبار به تعویق بیفتد باید قیمت‌ها را براساس ضریب تورم محاسبه کرد که قاعدتا سال به سال بیشتر خواهد شد. 

Page Generated in 0/0061 sec