گروه سیاسی: آخرین سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی با بیان اینکه ضمانت واقعی اجرای برجام نه در آمریکا و اروپا و نه در چین و روسیه که در اراک، نطنز و تهران است، اظهار داشت: اینکه مذاکرات وین کشدار شود و بر سر نوع ضمانت به بنبست برسد یا نهایتا موکول به تصویب در کنگره آمریکا شود اشتباه مشابه قبل خواهد بود و فقط موجب اطاله و در نهایت هم حصول نتیجه بیهوده و غیرقابل اتکا خواهد بود.
ناصر نوبری در گفتوگو با «همشهری آنلاین» درباره احتمال نقش اروپا در میانجیگری مذاکرات وین گفت: در شرایط کنونی با توجه به نیاز مبرم اروپا به انرژی، طبعا انگیزه اروپا برای حصول توافق بیشتر از روسیه است در حالی که روسها انرژی ایران را رقیب خود میدانند. وی در توضیح مهمترین مشکلات موجود در مذاکرات گفت: یک مساله مهم که مورد بحث است و موجب طولانی شدن کار شده است مساله تضمین است. اصولا مشکل و نقص اصلی برجام این بوده که اساس معامله به صورت نقد و نسیه منعقد شده است؛ نقد از طرف ما و نسیه از طرف مقابل. همچنین ضمانت معتبر وادارکننده طرف مقابل به اجرای تعهدات هم وجود نداشته است. اگر این نقص برجام در توافقنامه وین برطرف نشود ما دوباره با مشکل انواع بدعهدیها بویژه با تغییر دولتها در آمریکا مواجه خواهیم شد. مکانیزم این ضمانت اگر به هر شکلی داخل خاک آمریکا یا داخل هر سیستم تحت نفوذ آمریکا باشد قابل اتکا نبوده و کارایی نخواهد داشت. دیدیم که حتی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز نتوانست اجرای برجام را ضمانت کند و آمریکا چون حق وتو داشت بهراحتی آن قطعنامه را نقض و برجام را پاره کرد، بنابراین هر گونه ضمانتی مانند اظهارات رئیسجمهور یا رئیس مجلس آمریکا یا حتی مصوبه کنگره آمریکا ضمانت اجرایی قابل اتکا محسوب نمیشود. در هر حال مکانیزمهای ویژه و لازم برای نقض ضمانتها در اختیار آمریکاست و خارج از دسترس و نفوذ ما. مثلا اگر امروز کنگره آمریکا برجام را تصویب کند در آینده هر گاه کنگره بخواهد با یک مکانیزم و یک مصوبه دیگر میتواند آن را نقض کند. نوبری در پاسخ به سوالی درباره چگونگی دریافت یک تضمین قابل اتکا گفت: تنها و تنها ضمانتی قابل اتکا است که در دسترس و در اختیار ما و در خاک ما باشد تا در زمان لازم به اجرا درآید. با توجه به واقعیات و تجربیات ۴ سال اخیر تنها مکانیزم ضمانت قابل اتکا، ضمانت منبعث از توان و امکانات برنامه هستهای ایران است. اکنون چه مکانیزمی آمریکا و طرفهای مقابل را عجولانه پای میز مذاکره برای احیای برجام آورده است؟ نه قطعنامه شورای امنیت، اظهارات و امضای جان کری و...، بلکه فقط و فقط تحرکات برنامه هستهای ایران آنها را پای میز مذاکرات آورده است. وی با بیان اینکه ضمانت واقعی اجرای برجام نه در آمریکا و اروپا و نه در چین و روسیه که در اراک، نطنز و تهران است، اظهار داشت: اینکه مذاکرات وین کشدار شود و بر سر نوع ضمانت به بنبست برسد یا نهایتا موکول به تصویب در کنگره آمریکا شود اشتباه مشابه قبل خواهد بود و فقط موجب اطاله و در نهایت هم حصول نتیجه بیهوده و غیرقابل اتکا خواهد بود. دیپلمات کشورمان افزود: فقط با گنجاندن ۲ پاراگراف فنی، تخصصی و حقوقی و کاملا حرفهای منبعث از امکانات برنامه هستهای ایران در توافقنامه وین میتوانیم یک مکانیزم تضمینی واقعی برقرار کنیم که حتی با تغییر دولتها در آمریکا توافق، پایدار مانده و تداوم یابد. این روش تنها و تنها تضمین واقعی است و از اطاله مذاکرات و وابسته کردن بیهوده سرنوشت آن به کنگره آمریکا میرهاند و ثباتآفرین خواهد بود. وی درباره اختلافات بر سر خارج کردن سپاه از لیست گروههای تروریستی اظهار کرد: چند روز پیش آمریکاییها در جلسه کمیته روابط خارجی سنا گفتند این خواسته ایران خارج از برجام است بنابراین ایران باید متقابلا یک امتیاز خارج از برجام بدهد. این نظر آمریکاییها اشتباه است. در برجام به صراحت آمده که آمریکا و دیگر طرفها نباید اقداماتی انجام دهند که موجب اخلال در اقتصاد و تجارت آزاد بینالمللی ایران شود. سپاه بخشی از نیروی رسمی نظامی ایران است، بنابراین اخلال در امور تجاری این نیروی رسمی ایران اخلال در امور تجاری ایران و خلاف برجام است. از طرف دیگر امتناع آمریکا از این اقدام مغایر اساس هدف آمریکا در پیوستن به برجام برای کاهش تنش در منطقه است.