printlogo


کد خبر: 249391تاریخ: 1401/3/16 00:00
اخبار

دیلی اکسپرس:
توافق 20 ساله انرژی روسیه و ایران بایدن را تحقیر کرد
روزنامه انگلیسی «دیلی اکسپرس» در مطلبی با عنوان «بایدن با دستیابی روسیه و ایران به توافق بزرگ ۲۰ ساله انرژی تحقیر شد»، نوشت: در بحبوحه حمله به اوکراین، روسیه روابط انرژی خود را با ایران، کشور دیگری که در گذشته با ایالات متحده مخالفت کرده، گسترش داد. دیپلمات‌های 2 کشور درباره فازهای دوم و سوم توسعه نیروگاه هسته‌ای بوشهر با ایران که توسط روسیه ساخته شده، گفت‌وگو کردند. در همین حال، شرکت‌های انرژی مسکو نیز قرار است نقش بزرگ‌تری در صنعت پتروشیمی ایران ایفا کنند که مانع دیگری برای کشورهای غربی که بشدت تلاش می‌کنند به اتکای خود به صادرات سوخت فسیلی روسیه پایان دهند، ایجاد می‌کند. 
در ادامه این گزارش ضمن اشاره به اینکه اتحادیه اروپایی بشدت به گاز روسیه وابسته است و سال ۲۰۲۱، ۴۰ درصد گاز خود را از این کشور وارد کرده، آمده است: هفته گذشته، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، در راس یک هیأت بلندپایه به ایران سفر کرد تا درباره اتحاد ۲ کشور گفت‌وگو کند. به گفته جواد اوجی، وزیر نفت ایران، روسیه تاکنون بخشی از بودجه ۵ میلیارد دلاری (تقریبا ۴ میلیارد پوندی) معهود برای پروژه‌های انرژی، کشاورزی و حمل‌و‌نقل ایران را اختصاص داده است. 
به نوشته دیلی اکسپرس، روسیه و ایران قصد دارند تجارت سالانه خود را در ۳ سال آینده به حداقل ۴۰ میلیارد دلار افزایش دهند و به گفته اوجی، تهران و مسکو همکاری‌های خود را در بخش مالی و بانکی، نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی هسته‌ای به میزان قابل توجهی افزایش خواهند داد. وی همچنین خاطرنشان کرد که ۲ کشور توافق کرده‌اند تجارت دوجانبه را با واحد پولی خود انجام دهند. 
به تحلیل این رسانه انگلیسی، این اقدام می‌تواند تقویت بزرگی برای روبل باشد چون پس از تحریم تقریبا تمام جنبه‌های اقتصاد روسیه از سوی کشورهای غربی، ضربه بزرگی خورد. 
ولادیمیر پوتین در واکنش به این موضوع هشدار داده که اگر کشورهای اروپایی حساب روبلی در بانک‌های روسیه باز نکنند، مسکو قراردادهای گاز خود را فسخ خواهد کرد. 
***
آیت‌الله کعبی:
دشمن از طریق جنگ نرم برای خود مزدورپروری می‌کند
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دشمنان انقلاب اسلامی نمی‌توانند با این انقلاب از طریق تهدیدات نظامی مقابله کنند، لذا تلاش دارند از طریق جنگ نرم و جنگ رسانه‌ای و فضای مجازی روحیه ملت ایران را تخریب و برای خود مزدورپروری کنند. 
آیت‌الله عباس کعبی در گفت‌و‌گو با ایرنا با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره ادعای دشمنی مردم ایران با دین و روحانیت توسط ضدانقلاب، گفت: امام خمینی حقیقت زنده انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی است که در راه و روش و مدیریت حکیمانه رهبر معظم انقلاب تجسم و تبلور پیدا کرده است. 
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این انقلاب در این ۴۳ سال ریشه دوانیده و مستحکم شده در عرصه پیشرفت علمی و فناوری، تثبیت مبانی مردم‌سالاری اسلامی و اقتدار و بازدارندگی، حضور ملت در صحنه و در همه آرمان‌های مورد نظر امام راحل که در قانون اساسی آمده، حرکت رو به جلو و پیشرفتی را پیش برده است. 
آیت‌الله کعبی عنوان کرد: ایران اکنون در گام دوم انقلاب و در مسیر علم و پژوهش و شکل‌دهی به اقتصاد قوی، معنویت و اخلاق و عدالت و مبارزه با فساد و استقلال، آزادی و خودکفایی، عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی و ترویج سبک زندگی اسلامی جوانان این مرز و بوم، به‌مثابه پیشران و موتور محرک انقلاب اسلامی، حرکت پیشرونده‌ای را شکل داده‌ است. بحث تداوم نسل‌ها و ارتباط نسل‌ها بر پایه ایمان و تولید عمل صالح، با روحیه جهاد، فداکاری و مقاومت تعمیق شده است. 
***
امیرعبداللهیان به ترکیه می‌رود
خبرگزاری آناتولی اعلام کرد حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران امروز به ترکیه خواهد رفت. این خبرگزاری نوشت که این سفر، نخستین سفر رسمی امیرعبداللهیان به ترکیه به شمار می‌رود. 
بر اساس این گزارش، در سایه بحران جهانی غذا به دلیل جنگ اوکراین و روسیه، ترکیه در ۲ هفته آتی میزبان وزرای خارجه ۹ کشور خواهد بود. در همان روز نشستی سه‌جانبه میان وزرای خارجه ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان برگزار می‌شود. وزرای خارجه مقدونیه، هلند، روسیه، آلمان، نروژ و ایرلند نیز در این مدت به ترکیه می‌روند. 
***
سخنگوی وزارت امور خارجه:
جزایر سه‌گانه قلمرو ابدی ایران در خلیج همیشه فارس است
 سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی (تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی) نوشت: حتی یک وجب از خاک میهن، به مثابه همه ایران است. 
وی افزود: جزایر سه‌گانه قلمرو ابدی ایران سرافراز در قلب خلیج همیشه فارس و چشم و چراغ وطن هستند.  خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: بوسه بر دستان مرزبانان غیورمان می‌زنیم که برای حفظ وجب وجب این خاک پرگهر، استوار ایستاده‌اند. 

Page Generated in 0/0055 sec