printlogo


کد خبر: 249395تاریخ: 1401/3/17 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی درباره برگزاری نمایشگاه «کن از نمای نزدیک»
سیلی خواهند خورد

گروه فرهنگ و هنر: نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «کن از نمای نزدیک» توسط معاونت هنری سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران در واکنش به اهانت فیلم سینمایی«عنکبوت مقدس» به ساحت امام رضا(ع) برگزار می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، در این نمایشگاه که با همراهی جمعی از هنرمندان کاریکاتوریست ساماندهی شده است، هر یک از هنرمندان ضمن اعتراض به این حرمت‌شکنی، از نگاه خود به زوایای آشکار و‌ پنهان جشنواره سیاسی و ضدمذهبی کن پرداخته و با اعتراض به عملکرد دست‌های پشت پرده آن تلاش کرده‌اند تا از اهداف شوم گردانندگان جشنواره و حامیان فیلم ضدمذهبی «عنکبوت مقدس» پرده‌برداری کرده و آن را مورد انتقاد قرار دهند. این فیلم به صورتی آشکار به ساحت مقدس حضرت امام رضا(ع) که از عمیق‌ترین سرمایه‌های دینی و باورهای اصیل مردم ایران و شیعیان جهان به شمار می‌رود، اهانت کرده و اقدامات جنایی و غیرانسانی فردی غیرعادی را به باورهای معنوی کل جامعه ایرانی تعمیم داده و تصویری غیرواقعی، تحقیرآمیز و ضدشیعی از ایران را به جهان ارائه داده است. در واقع عوامل سازنده آن، هنر را دستمایه‌ای برای برآورده ساختن اهداف سیاسی و ضدمذهبی خود و حامیان‌شان قرار داده‌اند، که این موضوع موجب رنجش‌خاطر عاشقان امام هشتم شیعیان و هنرمندان کاریکاتوریست متعهد کشور شده و بازتاب آن در نمایشگاه کن در نگاه نزدیک ارائه می‌شود. 
سیدمسعود شجاعی‌‌طباطبایی، کاریکاتوریست و گرافیست ایرانی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» پیرامون برگزاری این نمایشگاه گفت: «کن امسال یک اتفاق بسیار تلخ از هر جهت است. فرانسه شمشیر را از رو بسته است، یکی از موضوعاتی که با فرانسه مشکل داریم همین است و اینکه تنها زبان توهین را می‌فهمند. مکرون به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه و زیردستان ایشان در فرانسه مدعی آزادی بیان هستند، ولیکن وقتی راجع به هولوکاست صحبت به میان می‌آید، آزادی بیان را فراموش می‌کنند و شروع به فحش دادن می‌کنند و تحمل آزادی بیان را ندارند». شجاعی درباره جزئیات برگزاری نمایشگاه «کن از نمای نزدیک» بیان داشت: «این نمایشگاه عملیات کوچکی است که در مقابل هتاکی‌ها انجام می‌شود. با توجه به فرصت کمی که داشتیم توانستیم این نمایشگاه را برگزار کنیم. غربی‌ها در پی سیاه‌نمایی، ایران‌ستیزی و مذهب‌ستیزی هستند و باید پاسخی قاطع به آنها داد. این نمایشگاه اقدامی اولیه است اما قطعا یک واکنش جدی‌تر را در زمینه فرهنگی کاریکاتور در آینده خواهند دید».
شجاعی درباره فیلم «عنکبوت مقدس» گفت: «عجیب است که این همه نفرت‌پراکنی را در جامعه جهانی گسترش می‌دهند. چه چیزی را می‌خواهند اثبات کنند؟! قبل از این موضوع تجربه توهین به پیامبر نیز در فرانسه وجود داشت. آزردن دل میلیاردها مسلمان چه چیزی را همراه دارد! بنده توانستم نزدیک 17 دقیقه از فیلم «عنکبوت مقدس» را ببینیم. تمام نماها از ضریح و حرم امام رضا و مشهد مقدس با نیت تخریب این ذات مقدس تصویربرداری شده و هدف این است که امام رئوف را مورد هجمه قرار دهند. همانطور که عرض کردم این کار ادامه توهین به پیامبر اسلام است. آنها می‌خواستند بدانند واکنش شیعیان در این مورد چه چیزی است. در واقع نظر شیعیان درباره سیاسی‌ترین و کثیف‌ترین فستیوال در دنیا چه چیزی می‌تواند باشد؟ جایی که آزادی بیان تنها به معنای آزادی درباره توهین به مقدسات ادیان دیگر ملل است! به نظر بنده فستیوال کن نگاه اسلام‌ستیزی، ایران‌ستیزی و شیعه‌ستیزی را با سیاه‌نمایی افراطی ترکیب کرده است».
سیدمسعود شجاعی درباره کارهای هنرمندان در زمینه‌های مختلف از جمله کاریکاتور اظهار کرد: «متاسفانه ما در عرصه مقابله فرهنگی و کاریکاتوری با اینگونه فستیوال‌ها بالاخص «کن» کم‌کاری می‌کنیم. هنرمندان ما باید کارهای بیشتری انجام دهند. فرانسه و آزادی بیان دروغین آنها هنوز واکنش درخوری از سوی هنرمندان دریافت نکرده‌اند. در «مسابقه هولوکاست»، همگی سراسیمه شدند و نتانیاهو با نگرانی در سازمان ملل از اهالی هنر ایران شکایت کرد اما آن سراسیمگی درس عبرتی برای آنها نشد. ولیکن این نوید را به مسلمانان، شیعیان و ایرانیان عزیز خواهم داد که با زبان کاریکاتور، کارهای مهم‌تر و قوی‌تری را ارائه خواهیم داد و سیلی‌های محکم‌تری را به هتاکان می‌زنیم».
هنرمند کاریکاتوریست درباره فضای فرهنگی اسلام‌هراسی در جهان نیز گفت: «به قول حضرت آقا دوره بزن در رو تمام شده است. پاسخ ما هم به دشمنان این است که اگر یکی بزنید چند تا می‌خورید؛ منتظر برخوردها و واکنش‌های کاریکاتوریست‌ها و اهالی دیگر حوزه‌‌های هنری ما باشید». آیین افتتاحیه این نمایشگاه از دوشنبه ۱۶ خرداد ساعت ۱۶ در ایوان انتظار میدان ولی‌عصر(عج) برگزار شد. این نمایشگاه تا 26 خردادماه به کار خود ادامه خواهد داد. عباس گودرزی، عبدالمجید غیبی، علی شعبانی، علیرضا ذاکری، عاطفه یاریان، بهرامعلی حمیدی، فرامرز کشتکار، فرهاد رحیم قراملکی، حمید قالیجاری، حمید صوفی، حسین یوزباشی، ایمان نوری‌‌نجفی، معصومه موسوی، مازیار بیژنی، محمدعلی رجبی، سیدمحمدجواد طاهری، مجتبی صابری، نازنین اسماعیلی، پیمان علیشاهی، سجاد جعفری، زینب دادمحمدی و فرشاد خسروی تعدادی از هنرمندانی هستند که آثارشان در «کن از نمای نزدیک» به نمایش در می‌آید. علاقه‌مندان برای تماشای آثار نمایشگاه می‌توانند از ساعت ۱۲ ظهر تا ۲۴ نیمه‌شب به طبقه اول پردیس ملت مراجعه کنند. ایوان انتظار و پهنه نگارگذر بلوار کشاورز حدفاصل میدان ولی‌عصر(عج) تا خیابان حجاب ۲ نقطه دیگری است که نمایشگاه «کن از نمای نزدیک» در آن برپا می‌شود.

Page Generated in 0/0076 sec