printlogo


کد خبر: 249404تاریخ: 1401/3/17 00:00
دور دنیا

50 کشته در حمله به کلیسایی  در نیجریه
در خونین‌ترین حمله مسلحانه سال‌های اخیر در منطقه جنوب غرب نیجریه، بیش از ۵۰ نفر شامل زنان و کودکان حین مراسم عشای ربانی در یک کلیسا به قتل رسیدند. 
ابعاد این فاجعه که روز یکشنبه در شهرک اوو در مرکز ایالت اوندو، یکی از امن‌ترین مناطق این کشور نفتی آفریقایی رخ داد به خاطر سانسور شدید خبری و دخالت نیروهای امنیتی نیجریه چندان روشن نیست و هنوز توضیحی درباره هویت مهاجمان یا انگیزه آنان داده نشده است. البته پلیس محلی اعلام کرد بزودی در این باره بیانیه‌ای صادر می‌کند.  «آراکونرین آکردولو» فرماندار ایالت اوندو که از صحنه این تهاجم و نیز از مجروحان در بیمارستان بازدید کرده، حمله روز یکشنبه را یک کشتار بزرگ خواند که نباید اجازه داد بار دیگر اتفاق بیفتد. 
به گزارش آسوشیتدپرس، مهاجمان مسلح عامل تیراندازی و انفجار در کلیسای کاتولیک سن‌فرانسیس در شهرک اوو در ۳۴۵ کیلومتری شرق لاگوس، پایتخت نیجریه بوده‌اند اما هنوز هیچ گروهی از جمله گروه تروریستی بوکوحرام، متحد داعش در غرب آفریقا، مسؤولیت آن را بر عهده نگرفته است. هر چند که اشاره «محمد بوهاری» رئیس‌جمهور این کشور به شرورانه بودن حمله روز یکشنبه، نشان‌دهنده آن است که مقامات نیجریه‌ای احتمالا از ماهیت تروریست‌های پشت این واقعه خبر دارند. 
به گزارش رسانه‌های محلی، مهاجمان مسلح به سمت افراد حاضر در کلیسا تیراندازی کرده و مواد منفجره را در این مکان منفجر کردند. شماری زن و کودک در میان کشته‌شدگان دیده می‌شود. در تصاویر ویدئویی از صحنه این حادثه که در رسانه‌ها و فضای مجازی انتشار یافته، غلتیدن قربانیان در دریاچه خون همزمان با گریه و زاری و ضجه دیگر شهروندان دیده می‌شود.  همچنین منابع بیمارستانی اعلام کردند قریب به ۵۰ جسد به مرکز پزشکی فدرال و بیمارستان کاتولیک سنت‌لوئیس منتقل شده است.  با اینکه قبلا گفته شده بود مهاجمان، کشیش این کلیسا را ربوده‌اند اما سخنگوی کلیسای کاتولیک نیجریه گفته اسقف و کشیشان بدون هیچ آسیبی نجات یافته‌اند. 
واتیکان اعلام کرد پاپ فرانسیس در واکنش به این حمله، برای قربانیانی که هنگام برگزاری مراسم نیایش دچار این حادثه شده‌اند دعا می‌کند! نیجریه در مناطق مسلمان‌نشین شمال شرق خود با غائله گروه‌ تکفیری بوکوحرام درگیر است اما حملات در مناطق جنوبی بویژه پس از عبور از بحران منطقه ساحلی بیافرا در دهه 1960 در سال‌های اخیر نادر بوده است.  ایالت اوندو اگر چه جزو مناطق نفت‌خیز ساحل نیجریه محسوب نمی‌شود اما به خاطر موقعیت نزدیک به شهر لاگوس، پایتخت این کشور -که در منتهی‌‌الیه ساحل جنوب غربی نیجریه نزدیک مرز کشور بنین قرار گرفته - به رغم دست و پنجه نرم کردن بیشتر بخش‌های نیجریه با مشکلات امنیتی، از آرام‌ترین ایالت‌ها شناخته می‌شود. تاکنون مهم‌ترین خشونت‌ها در اوندو مربوط به درگیری‌های فزاینده میان کشاورزان و گله‌چرانان بوده است.
***
کرملین مذاکرات هسته‌ای با آمریکا را لازم اما در حال حاضر بعید دانست
کرملین روز دوشنبه ضمن ابراز تمایل نسبت به مذاکره با آمریکا درباره سلاح‌های هسته‌ای، اعلام کرد بعید است این مذاکرات در حال حاضر انجام شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: ما با توجه به تغییراتی که شاهد آنیم، به مباحث و مذاکرات مستمر درباره این موضوع علاقه‌مندیم و به آن اعتقاد داریم. در واقع کل جهان به این نوع مذاکرات نیاز دارد. «جان سالیوان» سفیر آمریکا در مسکو روز دوشنبه گفت روسیه نباید سفارت آمریکا را با وجود بحران ناشی از جنگ اوکراین تعطیل کند، زیرا این ۲ قدرت بزرگ هسته‌ای جهان باید به مذاکرات ادامه دهند. سفیر آمریکا با اشاره به اینکه ممکن است سفارتخانه‌های 2 کشور بسته شود، این اقدام را اشتباه بزرگی خواند و افزود: می‌توانم به شما اطمینان دهم قطع روابط دیپلماتیک هدف جو بایدن (رئیس‌جمهوری آمریکا) یا دولت وی نیست. از زمان آغاز جنگ اوکراین تنش‌ها میان روسیه و غرب بشدت افزایش یافته است. در این میان روابط مسکو و واشنگتن نیز تیره و تار شده است. کرملین به غرب بویژه آمریکا درباره انتقال تسلیحات به اوکراین هشدار داده و عنوان کرده اقدامات واشنگتن اوضاع جنگ در اوکراین را وخیم‌تر خواهد کرد. 
***
هشدار لبنان به اسرائیل بر سر برداشت از میادین مورد اختلاف گازی
دفتر نخست‌وزیری موقت لبنان هرگونه اکتشاف، حفاری یا استخراج توسط رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه را یک اقدام تحریک‌آمیز و تجاوزکارانه عنوان کرد که صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد. به گزارش النشره، دفتر «نجیب میقاتی» دیروز در بیانیه‌ای تصریح کرد: این اقدام‌ها مذاکرات درباره مرزها را با توجه به آنچه در مکاتبات رسمی ثبت شده لبنان به سازمان ملل متحد و تحت نظر این سازمان آمده، مختل می‌کند. در این بیانیه با اشاره به دیدار نخست‌وزیر موقت لبنان با رئیس‌جمهوری این کشور درباره برداشته شدن قدم‌های لازم برای مقابله با تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای بدتر کردن اوضاع در مرزهای دریایی جنوبی تاکید شده است: این دو موافقت کردند تا از «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکا برای تکمیل مذاکرات تعیین مرزهای دریایی جنوبی و تلاش برای پایان هر چه سریع‌تر آنها دعوت کنند. این دیدار به منظور پیگیری تحرکات کشتی اسرائیلی در خارج از منطقه دریایی مورد مناقشه در جنوب لبنان انجام شد. یک کشتی اسرائیلی برای استخراج گاز طبیعی مایع وارد میدان گازی «کاریش» شد و از خط ۲۹ عبور کرد و در ۵ کیلومتری خط ۲۳ در منطقه مورد مناقشه با لبنان قرار گرفت.

Page Generated in 0/0079 sec