printlogo


کد خبر: 249412تاریخ: 1401/3/17 00:00
بحران در فدراسیون فوتبال کانادا به‌ خاطر لغو بازی با جایگزین ایران
چاه کن در ته چاه

اعتصاب بازیکنان تیم ‌ملی فوتبال کانادا باعث شد دیدار دوستانه این تیم با پاناما 2 ساعت پیش از شروع مسابقه لغو شود و فدراسیون کانادا در بحران قرار بگیرد. تیم ملی فوتبال کانادا ابتدا قرار بود ۱۵ خرداد با تیم ‌ملی ایران در شهر ونکوور یک بازی تدارکاتی برگزار کند که این مسابقه از سوی فدراسیون فوتبال کانادا به صورت عجیب‌ و یک‌طرفه لغو شد. در ادامه کانادایی‌ها از تیم ‌ملی پاناما دعوت کردند با این تیم به جای ایران در ونکوور بازی کند اما این مسابقه که قرار بود یکشنبه‌شب برگزار شود، تحت تاثیر اعتصاب بازیکنان کانادا، لغو شد. دلیل این تصمیم، اختلافات قراردادی و مالی بین بازیکنان و فدراسیون کانادا بود. 
 
* خواسته بازیکنان کانادا چیست؟
با لغو بازی با پاناما، صدها نفر از هواداران تیم ‌ملی کانادا ناامید و ناراحت بیرون از ورزشگاه معطل شدند. سپس بازیکنان کانادا بیانیه‌ای صادر کردند و گفتند تصمیم گرفته‌اند بازی را انجام ندهند، زیرا مذاکرات بر سر یک قرارداد جدید بی‌جهت طولانی شده بود. در این بیانیه با اشاره به اینکه مذاکرات در ماه مارس آغاز شده، آمده است: «زمان آن رسیده که برای آینده فوتبال در کانادا موضع‌گیری کنیم». به گزارش CBC، بازیکنان گفتند خواهان شفافیت بیشتر فوتبال کانادا، تغییرات در رهبری سازمان و ۴۰ درصد پاداش جام‌جهانی هستند که برای بازیکنان است. در این بیانیه آمده است: «ما می‌خواهیم با سازمان خود همکاری کنیم اما روابط سال‌ها متشنج بوده است».
 
* واکنش رئیس فوتبال کانادا به درخواست بازیکنان
«نیک بونتیس» رئیس فدراسیون فوتبال کانادا در واکنش به اتفاقات رخ داده یک نشست خبری برگزار کرد و به درخواست بازیکنان پاسخ داد. بونتیس گفت: پیشنهادی که بازیکنان ارائه کرده‌اند از نظر مالی مقرون به صرفه نیست. رئیس فدراسیون کانادا تاکید کرد: وظیفه من به عنوان رئیس فدراسیون، مسؤولیتی است در قبال امانتداری و سلامت پایدار این سازمان. من نمی‌توانم پیشنهادی را بپذیرم که سازمان ما را در موقعیت مالی غیرقابل دفاع قرار دهد. 
 
* بازنگری در قرارداد اسپانسری فدراسیون
بازیکنان کانادا همچنین خواهان بازبینی قراردادی هستند که فدراسیون کانادا با Canadian Soccer Business در سال ۲۰۱۹ امضا کرده است. طبق قرارداد ۱۰ ساله، Canadian Soccer Business نماینده تیم‌های ملی مردان و زنان در همه قراردادهای حمایت مالی و پخش تلویزیونی است. در این بیانیه آمده است: «ما نیازمند افشا و اصلاح مفاد این توافق هستیم. می‌خواهیم بدانیم چه کسی این قرارداد را امضا کرده است. چرا فدراسیون کانادا از بزرگ‌ترین فرصت برای رشد برنامه‌های ما در سال‌های اخیر چشم‌پوشی کرده است؟» بازیکنان همچنین خواستار ایجاد ساختار پرداخت پاداش مساوی و عادلانه برای تیم‌های مردان و زنان هستند. 
 
* فدراسیون و تیم ‌ملی کانادا در بحران
کانادا که یکی از تیم‌های حاضر در جام‌جهانی قطر است، با این اتفاقات وارد بحرانی شده که آماده‌سازی آن را تحت تاثیر قرار داده است. رئیس فدراسیون کانادا گفت: «با توجه به اینکه جام‌جهانی نوامبر آغاز می‌شود، کانادا وقت ارزشمندی را از دست می‌دهد. متاسفم این بازی برگزار نشد، نه فقط برای هواداران، بلکه برای کادر فنی، کادر مربیگری متاسفم». 
تیم مردان کانادا از زمان شکست ۴ بر صفر برابر جامائیکا در تورنتو در ۲۷ مارس و صعود به جام جهانی، در زمین خود بازی نکرده است. از زمان بازی این تیم در ونکوور حتی زمان بیشتری می‌گذرد. 
 
* کانادا از کونکاکاف هم انصراف می‌دهد؟
تیم ملی فوتبال کانادا که در رده ۳۸ جهان قرار دارد، قرار است در مسابقات کونکاکاف، روز ۹ ژوئن برابر تیم کوراسائو در ونکوور کار خود را آغاز کند. بازیکنان در بیانیه خود گفتند: «ما می‌خواهیم از هواداران خود عذرخواهی کنیم. بازی در خانه با حمایت شما همه چیز برای ما است. ما امیدواریم فدراسیون کانادا گام‌های قاطعی برای همکاری با تیم ما بردارد تا بتوانیم برای بازی خود [در ونکوور] در ۹ ژوئن به زمین بازگردیم». در صورت انصراف کانادا از کونکاکاف، فدراسیون فوتبال این کشور با جریمه نقدی روبه‌رو خواهد شد. رئیس فدراسیون کانادا در این باره گفت: این سناریویی است که فدراسیون ما همچنان به دنبال اجتناب از آن است. اگر ما نتوانیم به توافق برسیم و بازیکنان از انجام بازی برابر کوراسائو خودداری کنند، این یک موضوع در ارتباط با کونکاکاف است که تحت نظارت فیفا باید به آن رسیدگی شود. قصد ما همیشه این بوده است که در اسرع وقت به راه‌حلی دست پیدا کنیم.

Page Generated in 0/0066 sec