printlogo


کد خبر: 249427تاریخ: 1401/3/17 00:00
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» مطرح کرد
عدالت درمانی با بیمه همگانی

برقراری بیمه همگانی رایگان برای افراد فاقد بیمه در ۳ دهک اول جامعه و نیز ارائه تسهیلات بیمه‌ای به دهک‌های چهارم تا هشتم، گام بزرگی به سوی تحقق عدالت درمانی است که برای نخستین ‌بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مرحله اجرا رسیده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، یکی از مهم‌ترین شعارها و برنامه‌های دولت سیزدهم، پوشش بیمه همگانی برای اقشار متوسط و پایین درآمدی بود و اکنون با گذشت کمتر از یک سال از روی کار آمدن دولت، شاهد تحقق این موضوع و برقراری عدالت درمانی با بیمه همگانی هستیم. 
اردیبهشت امسال بود که اخباری مبنی بر پوشش رایگان بیمه‌ای برای نزدیک به 6 میلیون نفر از افراد فاقد بیمه در دهک‌های اول تا سوم منتشر شد، البته در دولت‌های پیشین نیز اقدامات ناتمام و ناقصی برای تحقق این موضوع انجام شده بود اما از آنجا که با عزم جدی و برنامه مطالعاتی دقیق همراه نبود، به نتیجه نرسید. 
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در این باره به «وطن‌امروز» می‌گوید: اتفاق مهم این روزها، پوشش بیمه‌ای رایگان برای حدود 6 میلیون نفر از دهک‌های اول تا سوم جامعه است که فاقد امکانات و خدمات بیمه‌ای بوده‌‌اند. 
محمدمهدی ناصحی ‌افزود: 95 درصد هزینه‌های بستری و 80 درصد هزینه‌های درمان سرپایی برای این افراد توسط سازمان بیمه سلامت پرداخت می‌شود و سهم مردم در این موارد به ترتیب 5 و 20 درصد است. 
وی با اشاره به شرایط بیمه‌ای برای دهک‌های چهارم تا دهم اظهار داشت: برنامه‌ریزی ما به این صورت است که هزینه‌های دهک‌های چهارم و پنجم را تا حد زیادی کاهش دهیم و البته دهک‌های ششم تا هشتم نیز از تخفیفات بیمه‌ای بهره‌مند باشند تا همه اقشار جامعه به صورت عادلانه به خدمات و امکانات بیمه سلامت دسترسی یابند. 
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: بر این اساس دهک 4 فقط ۱۰ درصد از مبلغ یک میلیون و ۱۰۴ هزار تومان که برای حق بیمه هر نفر در نظر گرفته شده است را پرداخت می‌کند و این میزان برای دهک‌های پنجم و ششم ۲۵ درصد، دهک هفتم و هشتم ۵۰ درصد و دهک‌های نهم و دهم، صددرصد است. 
 
* پوشش بیمه‌ای مادران باردار و بیماران خاص
ناصحی همچنین با اشاره به تدابیر و اقدامات دولت برای جبران هزینه‌های بیماران خاص و صعب‌العلاج می‌گوید: متاسفانه بسیاری از این بیماران و خانواده‌های‌شان تا امروز برای تامین هزینه‌های درمان، مجبور به فروش دارایی و اموال خود بودند، بنابراین یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت این بود که شرایط درمان و مسیر آن را برای این بیماران تسهیل کند و عدالت ‌درمانی در این بخش محقق شود. 
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: بنابراین از ۳ ماه قبل اقدامات و برنامه‌هایی را برای حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در دستور کار قرار دادیم و 5 هزار میلیارد تومان به این موضوع اختصاص یافت تا بخش قابل توجهی از هزینه‌های درمانی این افراد توسط بیمه سلامت پرداخت شود. 
وی ‌افزود: بر همین اساس، 29 بیماری صعب‌العلاج و مزمن حتی دیابت و کاشت حلزون تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفت. 
ناصحی درباره حمایت بیمه‌ای از مادران باردار گفت: برنامه‌ریزی شده است که مادران باردار تا 5 سال بعد از تولد فرزندشان نگران هزینه‌های درمانی و خدمات سلامت نباشند و پوشش بیمه‌ای در این مدت برای آنها برقرار خواهد بود. 
 
* روند استعلام افراد متقاضی و مستحق بیمه
بر اساس بند «د» تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱، وزارت رفاه اسامی افراد فاقد بیمه ۳ دهک پایین درآمدی را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار داده است. افراد متقاضی استفاده از یارانه دولت برای حق سرانه بیمه از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، استعلام می‌شوند و بر این اساس بیمه رایگان به آنها تعلق می‌گیرد. 
همه‌ شهروندان فاقد بیمه پایه، برای برقراری پوشش بیمه پایه سلامت می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری شهروندی این سازمان به نشانی www.bimehsalamatiranian.ir یا دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد، برای پوشش بیمه‌ای خود و خانواده‌های‌شان اقدام کنند. 
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شد با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، ظرف ۲ هفته بعد از ابلاغ این قانون، شماره ملی افراد فاقد بیمه پایه از ۳ دهک پایین درآمدی را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد که بنا بر اعلام سازمان بیمه سلامت اطلاعات در تاریخ ۱۰ اردیبهشت در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است. 
سازمان بیمه سلامت مکلف شد ظرف مدت یک هفته این اشخاص را بدون نیاز به ثبت‌نام و حضور آنها تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. این سازمان مکلف است پوشش بیمه‌ای رایگان برای سایر افراد متقاضی را در صورت تایید بر اساس آزمون وسع (با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان) برقرار کند. 

Page Generated in 0/0072 sec