printlogo


کد خبر: 249429تاریخ: 1401/3/17 00:00
«وطن‌امروز» بررسی می‌کند؛ تنش‌های بین‌المللی و هیجانات روانی اصلی‌ترین عوامل اُفت این روزهای بازار سرمایه است
افت غیربنیادی بورس
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز ۲۷ هزار واحد عقب نشینی کرد

گروه اقتصادی: بورس تهران در روزهای اخیر با نوسان اندک و ارزش معاملات نسبتا پایین همراه شده است به طوری که شاخص کل نخستین روز معاملاتی هفته اخیر را با افت ۲۷ هزار و ۶۴۷ ‌واحدی آغاز کرد و در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۱۴ هزار واحدی قرار گرفت. پس از ریزش روزهای گذشته بورس تهران، برخی نگران بودند افت قیمت سهام ادامه‌دار باشد. از سویی با توجه به فضای تردید و ترس حاکم بر بازار که موجب کاهش ارزش معاملات شده است، در چند روز گذشته شاهد خالص فروش حقیقی در بازار بودیم. حال سوالی که مطرح می‌شود این است: دلیل خروج سرمایه‌ از بورس چیست؟
۲ دلیل عمده برای افت شاخص کل متصور است. یکی از مواردی که تحلیلگران  برای بیان دلیل این افت مطرح می‌کنند، پیش‌بینی از افت نرخ دلار با مداخله بانک مرکزی در دوره کوتاه‌مدت است. با توجه به اینکه نرخ دلار و شاخص کل همبستگی دارد، پیش‌بینی کاهش نرخ دلار، افت شاخص کل را نیز رقم خواهد زد. موضوع دیگر تاثیر معادلات سیاسی بر بازار سرمایه است. انتشار اخباری درباره احتمال صدور قطعنامه جدید علیه ایران در نشست شورای حکام، جو منفی را به بازار سرمایه تزریق کرد که از تاثیر آن بر افت شاخص کل نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.
به گزارش «وطن‌امروز»، بازار سرمایه در حالی دیروز هم با افت مواجه شد که شرکت‌های حقوقی در حال حمایت از بازار بودند اما نتوانستند از منفی شدن شاخص‌های عملکردی بورس جلوگیری کنند.  
در هفته گذشته شاخص با 1.4 درصد کاهش به عدد ۱۵۴۱۹۷۹ رسید. همچنین شاخص هم‌وزن نیز با 1.6 درصد افت مواجه بود که نشان از ریزش تقریبا بیشتر سهام شرکت‌های کوچک دارد؛ همچنین در هفته گذشته شاهد خروج پول حقیقی به مبلغ ۱۶۳۸ میلیارد تومان بودیم.
ارزش معاملات خرد در تمام روزهای هفته گذشته کاهشی بود اما در جریان معاملات دیروز رشد قابل توجهی پیدا کرد که این مساله می‌تواند نشان از پایان رکود در بورس باشد.
 
* آغاز هفته با روند نزولی
معاملات بازار سهام دیروز در نخستین روز کاری هفته بعد از تعطیلات با افزایش عرضه‌ها و افت شاخص کل بورس به عنوان نماگر بازار سهام آغاز به کار کرد.
معامله‌گران دیروز در ۲ بازار بورس و فرابورس بیش از ۱۲ میلیارد و ۳۰۲ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار را به ارزش ۷۲ هزار و ۹۸۲ میلیارد ریال معامله کردند. شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز با ۲۷ هزار و ۶۴۷ ‌واحد کاهش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۱۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۹ هزار و ۶۵۰ واحد کاهش به ۴۲۰ هزار و ۶ واحد و شاخص قیمت با ۵ هزار و ۹۳۳ واحد افت به ۲۵۸ ‌هزار و ۲۳۰ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۲۶ هزار و ۵۱۹ واحد و شاخص بازار دوم ۳۶ ‌هزار و ۲۷۲ واحد کاهش را ثبت کردند. دیروز در معاملات بورس تهران، بیش از 8 میلیارد و 5 میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۷ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال معامله شد. شاخص فرابورس نیز دیروز بیش از ۳۶۵ واحد کاهش داشت و به ۲۰ هزار و ۸۵۳ واحد رسید.
در این بازار 4 میلیارد و ۲۹۷ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۲۵ هزار و ۷۹۵ میلیارد ریال دادوستد شد. تعداد دفعات معاملات دیروز فرابورس بیش از ۳۱۹ هزار و ۸۹ نوبت بود.
 
* قدرت بیشتر نیروهای نزولی بازار سهام
بازار در جریان معاملات روزهای اخیر متعادل بوده است اما نیروهای نزولی قدرتمندتر عمل کرده‌اند. برخی تحلیلگران معتقدند حجم پایین معاملات به علت تعطیلات چند روزه در ابتدای هفته بوده است. به نظر می‌رسد اگر ارزش معاملات و حجم معاملات بهبود نیابد و روند خروج پول حقیقی ادامه داشته باشد، چشم‌انداز مثبتی در انتظار بازار در هفته پیش رو برای رشد و صعود وجود نداشته باشد.
دیروز علاوه بر شرکت‌های حقوقی ۲ صندوق حمایتی بازار نیز فعال بود و صندوق توسعه در بیش از ۱۰۰ نماد حدود ۳۰۰ میلیارد تومان خرید انجام داده است. از دیگر سو، صندوق تثبیت بازار سهام نیز در ️بیش از ۷۰ سهم، ️حدود ۲۰۰ میلیارد تومان سهم خریداری کرده است.
 
* خروج سنگین پول از صندوق‌های با درآمد ثابت
دیروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و هزار و 132 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به چهارشنبه گذشته نزدیک به 6 برابر بیشتر شده است.
در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وبملت (بانک ملت)، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان) اختصاص داشت و گروه‌های محصولات شیمیایی و صندوق‌های با درآمد ثابت شاهد بیشترین خروج پول از بورس بودند.
 
* رشد ارزش معاملات خرد
دیروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 157 هزار و 309 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 149 هزار و 213 میلیارد تومان بود که 95 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌داد.
دیروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 27 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 989 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سهام حدود 3 درصد بود.
 
* افزایش ارزش صف‌های فروش بازار سرمایه
در جریان معاملات روز دوشنبه، 39 نماد با رشد قیمت مواجه شدند و 7 سهم نیز در صف خرید قرار داشتند. در دیگر سوی بازار 295 سهم با افت قیمت مواجه شدند و 85 شرکت در صف فروش قرار گرفتند.
در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 637 درصد افزایش یافت و 413 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 42 درصد افت کرد و در رقم 60 میلیارد تومان ایستاد.
دیروز نمادهای کایزد (شرکت فرانسوز یزد)، آسیاتک (شرکت انتقال داده آسیاتک) و تکنو (شرکت تکنوتار) بیشترین صف خرید را داشتند. بیشترین صف فروش بازار نیز در پایان معاملات به نمادهای سآبیک (شرکت سیمان آبیک)، حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران)، خگستر (گسترش‌ سرمایه‌‌گذاری ‌ایران‌‌خودرو)، ددانا (داروسازی دانا) و سصفها (سیمان‌ اصفهان‌) تعلق داشت.

Page Generated in 0/0062 sec