printlogo


کد خبر: 249451تاریخ: 1401/3/18 00:00
دور دنیا

اوکراین مانع بازدید مدیرکل آژانس از نیروگاه زاپوروژیا می‌شود
خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه به نقل از دولت اوکراین گزارش داد کی‌یف مانع بازدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا می‌شود.
 خبرگزاری رویترز نیز در گزارش جداگانه‌ای نوشت: شرکت هسته‌ای انرژواتم روز سه‌شنبه از برنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعزام یک هیات به این نیروگاه هسته‌ای تحت کنترل روسیه در جنوب اوکراین انتقاد و اعلام کرد این شرکت چنین دعوتی را برای بازدید انجام نداده است.
 انرژواتم در پیامرسان تلگرام نوشت: ما این پیام از مدیر‌کل آژانس را به عنوان تلاش دیگری برای رسیدن به نیروگاه به هر روشی به منظور مشروع‌سازی حضور اشغالگران در آنجا و چشم‌پوشی از تمام اقدامات آنها در نظر می‌گیریم. 
روز دوشنبه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت آژانس در تلاش برای اعزام یک تیم بین‌المللی از کارشناسان به نیروگاه زاپوروژیا که در اختیار روس‌ها قرار دارد، است. 
گروسی مدتی قبل وضعیت این نیروگاه به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اوکراین را نگران‌کننده خواند و گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد در سریع‌ترین زمان ممکن عملیات ایمنی در این نیروگاه انجام دهد. 
***
۱۷ کشته و ۶۲ زخمی در تیراندازی‌های آخر هفته در سراسر آمریکا
یک رسانه آمریکایی گزارش داد در تیراندازی‌های آخر هفته که در سراسر آمریکا رخ داده دست‌کم 17 نفر جان‌شان را از دست داده و 62 نفر هم زخمی شده‌اند. از جمعه تا یکشنبه دست‌کم 11 مورد تیراندازی کور در آمریکا به وقوع پیوست. طبق گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز، در یک تیراندازی که شنبه‌شب در شهر «فیلادلفیا» به وقوع پیوست دست‌کم 3 نفر کشته و 11 نفر دیگر زخمی شدند. این تیراندازی یکی از 11 مورد تیراندازی در سراسر آمریکا بود که در جریان آن دست‌کم 4 نفر قربانی شدند.
 مطابق این گزارش، در یک تیراندازی که در این بازه زمانی در شهر «چاتانوگا» در ایالت تنسی به وقوع پیوست 3 نفر کشته و 11 نفر دیگر زخمی شدند. 
تیراندازی دیگری که در شهر «ساکورو» در یک مراسم جشن فارغ‌التحصیلی در ایالت تنسی اتفاق افتاد ۳ نفر کشته شدند. در تیراندازی شهر فونیکس هم یک دختر 14 ساله کشته و 8 نفر دیگر زخمی شدند. روی هم رفته 17 نفر کشته و 62 نفر زخمی شدند.  
***
افزایش تنش در شبه‌جزیره کره 
سئول و واشنگتن ۲۰ جنگنده به پرواز درآوردند
 در حالی ‌که «وندی شرمن» قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا در پیامی تهدید‌آمیز گفت اگر پیونگ‌یانگ پس از گذشت ۵ سال بار دیگر آزمایش اتمی انجام دهد، با واکنش واشنگتن، سئول و جهان روبه‌رو خواهد شد، کره‌جنوبی و ایالات متحده آمریکا دیروز (سه‌شنبه) در ادامه نمایش قدرت برای کره‌شمالی، 20 جنگنده را بر فراز دریای غربی کره‌جنوبی به پرواز درآوردند.
 خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره گزارش کرد ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد نمایش هوایی مشترک کره‌جنوبی و ایالات‌متحده آمریکا شامل 16 هواپیمای کره‌جنوبی از جمله جنگنده‌های رادارگریز «اف ۳۵- ای» و ۴ جنگنده «اف ۱۶» آمریکا بوده و هدف آن نمایش توانایی پاسخگویی سریع به اقدامات تحریک‌آمیز کره‌شمالی بوده است.
نمایش هوایی ۲ کشور کره‌جنوبی و آمریکا یک روز پس از آن انجام شد که این ۲ متحد، در مقابل آزمایش موشکی روز یکشنبه کره‌شمالی، ۸ موشک سطح به سطح به سمت آب‌های شرقی کره‌جنوبی شلیک کردند. 
***
آزمایش موفقیت‌آمیز  اتمی دهلی
جدیدترین موشک بالستیک هند با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای
هند موشک بالستیک آگنی ۴، با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را با موفقیت آزمایش کرد. به گزارش بیزینس استاندارد، دولت هند موشک بالستیک آگنی-۴ (Agni-4) با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را از جزیره عبدالکلام در اودیشا با موفقیت پرتاب کرد که نشان‌دهنده افزایش قابل توجه توانایی‌های نظامی این کشور بود. 
وزارت دفاع این کشور در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد «پرتاب آموزشی» این موشک حوالی ساعت ۱۹:۳۰ انجام شد. گفته می‌شود برد این موشک حدود ۴۰۰۰ کیلومتر است و به عنوان بخشی از بازدارندگی نظامی هند در برابر چین معرفی شده است. وزارت دفاع هند گفت: آزمایش موفقیت‌آمیز آگنی-۴ بر سیاست هند مبنی بر داشتن «حداقل قابلیت بازدارندگی معتبر» تاکید می‌کند.
 این وزارتخانه اضافه کرد: پرتاب موفقیت‌آمیز موشک بالستیک میان‌برد آگنی-۴، تقریباً ساعت ۱۹:۳۰ در ۶ ژوئن از جزیره APJ عبدالکلام، اودیشا انجام شد. این وزارتخانه افزود: این آزمایش تمام پارامترهای عملیاتی و همچنین قابلیت اطمینان سیستم را تأیید می‌کند. پرتاب آزمایشی این موشک در بحبوحه مناقشه مرزی هند با چین در شرق لاداخ انجام شد. 
هند در چند سال گذشته به طور پیوسته در حال افزایش قدرت نظامی خود بوده و آزمایش‌های موفقیت‌آمیز تعدادی موشک را در این مدت انجام داده است. 

Page Generated in 0/0057 sec