printlogo


کد خبر: 249459تاریخ: 1401/3/18 00:00
جواد نکونام و استقلال در چند قدمی هم
خیلی نزدیک کمی دور

کمتر کسی تصور می‌کرد بعد از قهرمانی استقلال در لیگ بیست‌و‌یکم، ناگهان این تیم با چالش انتخاب سرمربی مواجه شود اما رفتن ناگهانی فرهاد مجیدی، تیم قهرمان را در موقعیتی عجیب قرار داده است. صحبت از چند مربی خارجی که یکی از آنها اهل ترکیه است، شده اما پیگیری‌های اختصاصی خبرنگار ورزشی «وطن‌امروز» نشان می‌دهد باید حدود 90 درصد آمدن نکونام را قطعی بدانیم. 
سرمربی فصل گذشته فولاد تنها گزینه مورد نظر مدیریت استقلال است اما تردید نکونام از یک سو و آرام کردن فضای روانی هواداران استقلال از سوی مدیریت این تیم موجب شد نام چند مربی خارجی مطرح شود ولی حقیقت آن است که تا روز سه‌شنبه با هیچ گزینه خارجی ولو به صورت غیرمستقیم مذاکره‌ای نشده است. مصطفی آجورلو انتخابش را کرده و آن کسی نیست جز جواد نکونام. از این رو فعلا نام این مربی را با مداد روی کاغذ می‌نویسیم و می‌گوییم اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد و نظرش در آخرین دقیقه عوض نشود، او سرمربی قطعی آبی‌ها در لیگ پیش رو خواهد بود.
 
* اما چه عواملی موجب شده نکونام کمی تردید کند؟ 
گزینه اصلی سرمربیگری تیم فوتبال استقلال با مسؤولان این باشگاه به توافقات ابتدایی رسیده اما هنوز مواردی وجود دارد که ممکن است امضای قرارداد رسمی را با کمی تاخیر مواجه یا کلا منتفی کند. هر چند این نخستین‌بار نیست که جواد نکونام به عنوان گزینه نشستن روی نیمکت استقلال مطرح می‌شود اما به نظر می‌رسد این بار شرایط متفاوت از گذشته است و توافقات نهایی هم شکل گرفته، هر چند هنوز برای امضای قرارداد مواردی وجود دارد که باید حل‌و‌فصل شود. کاپیتان اسبق استقلال و تیم ‌ملی و دارنده رکورد بیشترین تعداد بازی ملی در ایران در حالی در ۴۱ سالگی هدایت فولاد را بر عهده دارد که سوابق ارزنده‌ای در کارنامه نه چندان طولانی‌مدت مربیگری‌اش دارد که در آن صعود به لیگ برتر با نساجی و قهرمانی جام حذفی و قهرمانی سوپرجام با فولاد دیده می‌شود؛ و شاید مهم‌تر از این ۲ قهرمانی، صعود مقتدرانه با فولاد از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا باشد. این کارنامه و سابقه استقلالی نکونام به همراه ارتباط او با تیم مدیریتی کنونی باشگاه باعث می‌شود با وجود فضاسازی و تخریب برخی افراد خاص در فضای مجازی، او نزدیک‌تر از همیشه به نیمکت آبی‌ها باشد. با این حال با وجود تمام گمانه‌‌زنی‌ها، هنوز درباره انتقال جواد نکونام از فولاد به استقلال چیزی رسمی نشده و قراردادی هم به امضا نرسیده است. نکونام پس از اتمام فصل برای استراحت به دوبی رفت و بر خلاف آنچه تصور می‌شود، هیچ نماینده‌ای از استقلال بابت مذاکره با او از تهران به امارات نرفت اما پیشنهاد همکاری استقلال به جواد نکونام رسیده و او موافقت ابتدایی خود را هم اعلام کرده، البته شرایط سخت مربیگری تیم قهرمان فصل بیست‌و‌یکم، نکونام را برای پذیرفتن این مسؤولیت سنگین مردد کرده است. اولین عامل تردید جواد نکونام برای پذیرفتن پیشنهاد استقلال به دفاع از عنوان قهرمانی آبی‌پوشان با لحاظ کردن حفظ آمارها و رکوردهای این فصل آنها باز می‌گردد. از آنجا که حفظ قهرمانی به مراتب دشوارتر از به دست آوردن آن است، نکونام بخوبی می‌داند کار او در این فصل به مراتب دشوارتر از کاری است که فرهاد مجیدی فصل قبل انجام داد. با این توضیح که حتی در صورت قهرمانی مجدد آبی‌پوشان هم شاید این تصور ایجاد شود که مربی جدید کاری فراتر از مربی قبلی انجام نداده است. دومین عاملی که شاید نکونام را برای پذیرفتن پیشنهاد آبی‌پوشان مردد می‌کند، حضور تیم فولاد در لیگ قهرمانان آسیاست. از آنجایی که فولاد با جواد نکونام صعود مقتدرانه‌ای از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا داشته و در نخستین مرحله حذفی این مسابقات حریف الفیصلی عربستان شده است، پیروزی بر الفیصلی و صعود به جمع ۸ تیم برتر آسیا با فولاد، از دغدغه‌های جواد نکونام و یکی از عوامل مهمی است که در ذهن او برای پذیرفتن پیشنهاد وسوسه‌انگیز استقلال تردید ایجاد کرده است. با وجود این تردیدها، نکونام همچنان مهم‌ترین گزینه جانشینی مجیدی در استقلال است و ممکن است تا پایان هفته با پذیرفتن این پیشنهاد رسما سرمربی آبی‌پوشان شود. توافقات نهایی در این زمینه شکل گرفته و مسؤولان باشگاه استقلال هم در حال رایزنی با مدیران باشگاه فولاد هستند تا بتوانند شرایط حضور نکونام در تهران را فراهم کنند. برآورده کردن خواسته فولاد آخرین مانع حضور نکونام در استقلال است. با این حال به نظر می‌رسد مشکلی برای حضور «نکو» روی نیمکت آبی‌ها وجود نداشته باشد. 
***
    مقصد بعدی گابریل پین کجاست؟     
گفته می‌شود پرسپولیس و سپاهان به جذب «گابریل پین» علاقه‌مندند و سرنوشت مربی ایتالیایی برای فصل بعد نامشخص است. پس از جدایی مجیدی از جمع آبی‌های پایتخت، اکنون مهم‌ترین سوال درباره نیمکت قهرمان لیگ، آینده دستیار ایتالیایی فرهاد است که قراردادش با استقلال به پایان رسیده و طبیعتا تا زمانی که نام سرمربی جدید این تیم مشخص نشود، با پین هم جهت ادامه همکاری مذاکره‌ای نخواهد شد. این روزها تمام تمرکز مدیران استقلال روی انتخاب سرمربی جدید این تیم است. مذاکرات با جواد نکونام در جریان است و گفته می‌شود او گزینه نخست آجورلو برای نشستن روی نیمکت آبی‌های پایتخت است و حتی مذاکرات طرفین نیز مثبت پیش رفته است. در روزهایی که اولویت آجورلو انتخاب جانشین فرهاد است، گابریل پین با پیشنهاداتی از چند تیم روبه‌رو شده است. شایعه پیوستن مربی ایتالیایی به پرسپولیس از آن دست اخبار جالب نقل و انتقالاتی است که در این چند روز هرگز از سوی سرخپوشان تکذیب نشده است. اخباری از باشگاه استقلال به گوش می‌رسد که آنها به نکونام پیشنهاد کرده‌اند پس از قبول هدایت آبی‌ها، از گابریل پین نیز در کادر فنی تیمش استفاده کند. با این حال، سپاهان نیز بی‌میل نیست برای تقویت کادرفنی خود از پین در کنار نویدکیا استفاده کند. حتی احتمال سفر پیرمرد ایتالیایی به امارات برای همکاری دوباره با فرهاد مجیدی نیز وجود دارد ولی تمام این مباحث گمانه‌زنی رسانه‌ای است و تا این لحظه مقصد بعدی پین مشخص نشده است. باید دید در نهایت گابریل پین در کادر فنی بعدی استقلال حضور خواهد داشت یا به عنوان جدیدترین یاغی در انتقال بین ۲ باشگاه بزرگ پایتخت راهی پرسپولیس می‌شود یا حضور در اصفهان و نشستن روی نیمکت سپاهان را انتخاب می‌کند. ضمن اینکه احتمال همکاری او با اتحاد کلبای امارات نیز دور از ذهن نیست. 
 
* بهترین گلزن آبی‌ها فصل آینده هم در استقلال خواهد ماند
طبق قراردادی که کوین یامگا با استقلال دارد، وی فصل آینده هم حتما با پیراهن استقلال در لیگ برتر حضور خواهد یافت. 
کوین یامگا، مهاجم تیم فوتبال استقلال که بسیاری او را یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین خارجی‌های شاغل در لیگ برتر می‌دانستند و با ۱۰ گل ‌زده بهترین گلزن استقلال و دومین گلزن برتر لیگ برتر شد، ابتدای فصل گذشته با قراردادی ۲ ساله به استقلال پیوست و بر اساس این قرارداد فصل آینده هم برای آبی‌پوشان به میدان می‌رود. در قرارداد این بازیکن ‌بندی مبنی بر جدایی با میل و خواسته بازیکن وجود ندارد، لذا یامگا که یکی از بهترین‌های فصل گذشته لیگ برتر بود، در بیست‌و‌دومین دوره مسابقات لیگ برتر هم با پیراهن استقلال در این مسابقات حضور خواهد یافت. 

 


Page Generated in 0/0054 sec