printlogo


کد خبر: 249473تاریخ: 1401/3/18 00:00
وزارت صمت بر اساس «قانون ساماندهی صنعت خودرو» مأمور تنظیم آیین‌نامه واردات شد
قدم تا واردات خودرو

دوشنبه هفته جاری رئیس مجلس شورای اسلامی، قانون ساماندهی صنعت خودرو را که در آن تاکید بر مجوز 5 ساله واردات خودرو شده است، به دولت ابلاغ کرد. بر اساس ماده ۴ این قانون که توسط محمدباقر قالیباف ابلاغ شد، وزارت صمت موظف به تنظیم آیین‌نامه واردات خودرو و تصویب آن شده است. 
۳۱ اردیبهشت سال جاری‌ بازه زمانی اجرای مصوبه سران قوا در سال ۹۷ درباره ممنوعیت واردات خودرو به پایان رسید و به گفته مسؤولان امر با منقضی شدن این مصوبه، شرایط برای واردات خودرو تسهیل شده و دست دولت برای واردات مدیریت‌شده باز است. در این زمینه، دوشنبه رئیس مجلس قانون مجوز 5 ساله واردات خودرو را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد. آیین‌نامه واردات خودرو در حال تدوین بوده و هنوز نهایی نشده است؛ آیین‌نامه‌ای که در آن شرایط و نحوه واردات خودرو، قیمت‌ها، حجم موتور، همچنین عوارض تعیین شده برای واردات مشخص خواهد شد. هر چند مسؤولان بر جلوگیری از ورود خودروهای لوکس و گران‌قیمت و در مقابل واردات خودروهای اقتصادی نظر دارند که عموم جامعه بتوانند از آن بهره‌مند شوند اما هنوز اطلاع دقیقی از قیمت خودروهایی که اجازه ورود خواهند یافت در دسترس نیست، البته پیش‌بینی می‌شود عمده خودروها در بازه قیمتی 8 تا ۲۰ هزار دلار (بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان) وارد شوند که در کلاس اکونومی و اقتصادی و خودروهای با قیمت متوسط و ارزان دسته‌بندی می‌شوند. مسؤولان وزارت صمت معتقدند هر تصمیم قطعی نیازمند در نظر گرفتن شرایط روز است و به‌ طور قطع همه جوانب و همچنین برخی ملاحظات باید در آن لحاظ و نباید با عجله تهیه شود. با این حال، در ماه‌های گذشته که صحبت از پایان ممنوعیت واردات خودرو به میان آمد تا همین امروز، شاهد شکل‌گیری شایعات مختلف در بین مردم، فعالان اقتصادی و همچنین فضای مجازی هستیم که همین مساله به التهابات در آشفته‌بازار خودرو دامن ‌زده است. 
 
* لزوم تدوین دستورالعملی جامع و مانع
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: از آنجا که هنوز دستورالعمل واردات خودرو به کشور مشخص نشده، واردکنندگان نیز اقدامی عملی برای واردات انجام نداده‌اند. مهدی دادفر افزود:‌ با این حال پایش بازارهای مختلف منطقه و کشورهای اروپایی از سوی واردکنندگان انجام می‌شود. وی درباره مشخص نشدن دستورالعمل واردات خودرو هم تصریح ‌کرد: در صورت عدم تسریع در ابلاغ دستورالعمل که جامع و مانع باشد، بازار ملتهب‌تر خواهد شد.  دادفر تاکید کرد: این دستورالعمل باید پاسخگوی همه نیازهای بازار بوده و بتواند عقب‌ماندگی در عرضه و تورم در ارزش را منطبق با درآمد آحاد جامعه جبران کند، در غیر این صورت چیزی جز وقت تلف کردن نخواهد بود. 
 
* قیمت خودروهای خارجی ثابت است
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران می‌گوید: در بازار خودروهای خارجی با وجود پایان ممنوعیت واردات، از آنجا که هنوز دستورالعمل و جزئیات واردات مشخص نشده، هیچ تحرک خاصی را شاهد نیستیم؛ بر این اساس هم قیمت‌های اعلامی فروش بالاست و هم عده‌ای برای حفظ ارزش پول‌شان اقدام به خرید می‌کنند. سعید موتمنی اضافه ‌کرد: در ۱۰ سال گذشته قیمت جهانی انواع خودرو تغییر چندانی را تجربه نکرده است و اینکه عده‌ای عنوان می‌کنند قیمت خودروی خارجی افزایش داشته، مربوط به بازار است و نه قیمت فروش شرکت‌ها. 
 
* شماره‌گذاری با تأیید سازمان استاندارد
بنا بر این گزارش، قانون ساماندهی صنعت خودرو ابتدا با اشکالات و ایرادات هیات عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد اما با پیگیری مجلس در نهایت مجمع نیز آن را تصویب کرد. بر اساس مواد ۵، ۶ و ۷ این قانون، تکالیف و الزامات جدیدی برای ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل به دولت ابلاغ شده است. از جمله شماره‌گذاری خودروها منوط به تایید سازمان استاندارد شده و همچنین عدم اعلام قیمت تمام شده خودرو به شورای رقابت جرم محسوب شده است. 

Page Generated in 0/0060 sec