printlogo


کد خبر: 249490تاریخ: 1401/3/19 00:00
گزارشی از دیدار و گفت‌وگوی رئیس سازمان سینمایی با آیت‌الله حسینی‌بوشهری
مراقبت از سینما، دفاع از اصول

رئیس سازمان سینمایی گفت از طریق دستگاه دیپلماسی پیگیر موضوع و رفتارهای ضددینی فیلم «عنکبوت مقدس» هستیم. به گزارش «وطن‌امروز»، محمد خزاعی به همراه جمعی از مدیران سازمان سینمایی همزمان با دهه کرامت به دیدار آیت‌الله حسینی‌بوشهری، امام جمعه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه رفت. آیت‌الله حسینی‌بوشهری در این دیدار با اشاره به نگاه مشتری محورانه به سینما، عدم تربیت نیروی متخصص آشنا به اصول، شاخص‌ها و باورهای مذهبی و انقلابی را ریشه مشکلات کنونی سینما دانست و گفت: دشمنان بر اصول و باورهای نادرست خود استوار هستند اما ما متأسفانه اصول و باورهای خود را بدرستی مدنظر قرار نداده‌ایم و بعضا حتی بدرستی نشناخته‌ایم، البته هنرمندان و بازیگران متعهدی هستند که با آثار فاخر خود مایه افتخار کشور محسوب می‌شوند و در موارد لزوم به صحنه می‌آیند. وی با اشاره به لزوم پایبندی به اصول و شاخص‌ها افزود: در هیچ جا نباید سلیقه حاکم شود بلکه باید یکسری اصول و شاخص‌های متناسب با باورها و اعتقادات صحیح، ملاک عمل باشد و مهم‌تر آنکه بر اساس این اصول و شاخص‌ها نیروهای متخصص تربیت شوند تا از آنها استفاده شود. امام جمعه قم، نقش هنر را در تبیین و گسترش باورها ضروری عنوان و اظهار کرد: هنر به معنای عام خود، در جامعه دینی و غیردینی، نقش بسزایی در تبیین و گسترش باورها داشته و دارد، البته چهره هنر از گذشته تا اکنون، تغییر یافته و این بدین معناست که ما نیز باید همگام با دنیا با حفظ هنرهای کهن، از هنرهای تأثیرگذار، ابزار و تکنیک‌های پیشرفته استفاده کنیم تا بتوانیم اهداف و آرمان‌های انقلاب و اسلام را برای تمام مردم جهان تبیین کنیم. 
در ادامه محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های این سازمان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم ارائه کرد و با اشاره به حواشی جشنواره کن و فیلم «عنکبوت مقدس» گفت: سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین موضع‌گیری رسمی خود را علیه این فیلم توهین‌آمیز همزمان با اختتامیه این جشنواره اعلام کرده‌اند، چراکه معتقدیم توهین به مقدسات خط قرمز ماست، بعد از آن سایر نهادها و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و طیف‌های مختلف جامعه نسبت به محتوای مغرضانه این فیلم واکنش نشان داده‌اند و ما همچنان از طریق دستگاه دیپلماسی پیگیر موضوع و رفتارهای ضد دینی هستیم. رئیس سازمان سینمایی ضمن اشاره به هتک حرمت امام رضا علیه‌السلام در فیلم «عنکبوت مقدس» توضیح داد: وزارت ارشاد شکایتی را از طریق مراجع قضایی، نسبت به دست‌اندرکاران این فیلم پیگیری می‌کند و در تلاشیم از تکرار این گونه موارد جلوگیری کنیم. وی ادامه داد: در شرایط فعلی هجمه‌ای علیه کلیت سینما پیش‌آمده که نیاز به مدیریت و مراقبت دارد. سینمای ایران به موهبت فرامین حضرت امام‌(ره) و رهبر معظم انقلاب و به برکت انقلاب اسلامی مسیر تحول و استعلایی را پیموده و توانسته افتخارات زیادی برای کشور به دست آورد. به گفته وی، شاید عده معدودی در داخل یا خارج مشکل‌آفرینی و چالش ایجاد کنند که این تعداد در مقایسه با اکثریت و قاطبه خانواده سینما جایگاه و تاثیری ندارند. خزاعی با بیان اینکه اکثریت خانواده سینمای ایران به عنوان سرمایه‌های ارزشمند انسانی و اجتماعی در خدمت منافع ملی و رشد فرهنگ عمومی حرکت می‌کنند، افزود: افراد انگشت‌شماری وجود دارند که با انگیزه‌های سیاسی و غیرسینمایی ساحت سینما را خدشه‌دار می‌کنند و از درون به خانواده سینما و جایگاه اجتماعی آن آسیب می‌زنند، البته این افراد که صرفا با نیات شخصی و سیاسی و با ژست‌های اپوزیسیونی خلاف جریان اصلی و عمومی رفتار می‌کنند، ماهیت‌شان برای قاطبه سینماگران تقریبا روشن است. 
در بخش دیگری از این دیدار معاونان رئیس سازمان سینمایی به نکاتی درباره برنامه‌های آتی اشاره کردند و آمادگی خود را برای همکاری با حوزه و کارشناسان دینی در جهت ارتقای محتوا و سوژه‌های مناسب اعلام کردند.

Page Generated in 0/0051 sec