printlogo


کد خبر: 249498تاریخ: 1401/3/19 00:00
دور دنیا

رزمایش مشترک سوریه و روسیه برای مقابله با جنگنده‌های متخاصم
روسیه و سوریه روز سه‌شنبه به منظور مقابله با جنگنده‌ها و پرنده‌های بدون سرنشین متخاصم رزمایش هوایی مشترک برگزار کردند. بنا بر گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، در راستای هماهنگی و آموزش مشترک میان ارتش‌های سوریه و روسیه، نیروی هوایی دمشق با همکاری نیروی هوایی مسکو رزمایشی مشترک (در شب و روز) برگزار کردند که در آن از جنگنده‌های سوخوی روسی و جنگنده‌های میگ سوریه برای مقابله با جنگنده‌های متخاصم فرضی و پرنده‌های بدون سرنشینی که حریم سوریه را نقض می‌کنند، استفاده شده است. طبق این گزارش، در این رزمایش، خلبانان سوری با پشتیبانی و حمایت خلبان‌های روسیه با جنگنده‌های متخاصم فرضی مقابله کردند به ‌نحوی که پس از شناسایی اهداف متخاصم، نقاط مورد نظر به طور کامل منهدم شدند. 
***
زلنسکی آمادگی خود را برای گفت‌وگوهای صلح با پوتین اعلام کرد
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به فایننشال‌تایمز گفت پیروزی باید در میدان نبرد به دست آید اما او آماده گفت‌وگوهای صلح با پوتین است. به گزارش اسپوتنیک، او همچنین تاکید کرد که بن‌بست در مناقشه با روسیه یک گزینه نیست. هر جنگی باید در میز مذاکره خاتمه یابد. رئیس‌جمهور اوکراین گفت تلاش‌های کشورهای غربی را برای اطلاع از شرایط آتش‌بس بدون مشارکت اوکراین دیده است. او بار دیگر با فراخوانی برای افزایش عرضه تسلیحات به کی‌یف به کشورهای غربی روی آورد. رئیس‌جمهور اوکراین همچنین گفت که تجهیزات نظامی روسیه از کیفیت خوبی نسبت به تجهیزات نظامی اوکراین برخوردار است. زلنسکی معتقد است اوکراین از نظر «فناوری» نسبت به روسیه پایین‌تر است و به همین لحاظ قادر به حمله به این کشور نیست. رئیس‌جمهور اوکراین گفت که پایان جنگ روسیه علیه اوکراین تنها در «میدان ‌نبرد» امکان‌پذیر است. او خواستار حمایت و ارسال تجهیزات نظامی بیشتر غرب شد و گفت کی‌یف تسلیم روسیه نخواهد شد. رئیس‌جمهور ۴۴ ساله اوکراین با گریزی به کمبودهای فنی اوکراین در جنگ علیه روسیه تأکید کرد که بدون ارسال تجهیزات اضافی و کمک‌های غرب جبران لطمات برای کی‌یف دشوار است. او با تأکید بر اینکه مردم برای او اولویت دارند، از غرب خواست از حق حاکمیت اوکراین دفاع کند. 
***
نشست مهم چارچوب هماهنگی با ائتلاف العزم و اتحادیه میهنی
چارچوب هماهنگی با حضور اعضای ائتلاف العزم به ریاست «مثنی السامرایی» و حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به ریاست «بافل طالبانی» نشستی را برگزار کرد. در بیانیه چارچوب هماهنگی شیعه که بعد از نشست با اعضای ائتلاف العزم و نیز اتحادیه میهنی کردستان عراق به ریاست بافل طالبانی صادر شده، آمده است در این نشست آخرین تحولات سیاسی کنونی عراق و راهکارهای انتقال آن به بهترین وضعیت با مشارکت تمام نیروهای ملی بررسی شد. این بیانیه آورده است: شرکت‌کنندگان در این نشست بر ضرورت عمل کردن دولت به وظایف خود در قبال شهروندان و احساس مسؤولیت برای بهبود خدمات در سراسر کشور تأکید کردند. چارچوب هماهنگی افزود شرکت‌کنندگان بر اهمیت هماهنگی مواضع به منظور مقابله با تمام توطئه‌هایی که ثبات فرآیند سیاسی و تجربه دموکراتیک را تهدید می‌کند، اتفاق نظر داشتند. در این نشست همچنین بر ضرورت ادامه تلاش‌ها برای تحقق اولویت‌ها در تشکیل دولت مقتدر و توانمند برای اجرای اصلاحات فراگیر در موسسات دولتی و نیز برای تضمین حقوق ملت عراق بر اساس قانون اساسی تأکید شده است. 
***
ناتو به دنبال آغاز طرح جدید دفاع هوایی در ۲۰۲۳
در پی حمله روسیه به اوکراین، ناتو آماده می‌شود تا فاز بعدی برنامه چندملیتی دفاع هوایی و موشکی را که چندین سال روی آن کار کرده آغاز کند. پایگاه خبری دیفنس‌نیوز نوشت: اکنون ۱۵ متحد و شریک ناتو در برنامه استقرار سامانه دفاع هوایی (GBAD) که راه‌حلی در مقابل موشک‌هایی با برد بسیار کوتاه، کوتاه‌برد و میان‌برد است، عضویت دارند. در همین حال، ۸ کشور گرد هم آمده‌اند تا در یک بازه زمانی مشابه، یک قابلیت فرماندهی و کنترل جدید برای دفاع هوایی و موشکی مستقر بر سطح ایجاد کنند. کامیل گراند، معاون دبیرکل ناتو در امور سرمایه‌گذاری دفاعی گفت: این دو برنامه بخشی از تلاش‌های ما برای تقویت همکاری چندملیتی در میان متحدان هستند. وی افزود: دفاع هوایی حوزه‌ای است که طبق پیش‌بینی ما، همکاری متحدان در آن بسیار منطقی‌ است. 10 متحد و شریک ناتو در دیدار وزرای دفاع این اتحاد در اکتبر ۲۰۲۰ توافقی برای پیشبرد این برنامه امضا کردند. از آوریل ۲۰۲۲، پنج شریک دیگر نیز به آنها پیوستند. گروه فعلی شامل بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایتالیا، لتونی، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلوونی، اسپانیا، انگلیس و آمریکاست. به گفته گراند، این اتحاد می‌خواهد تا پایان ۲۰۲۲ یک یادداشت‌تفاهم برای این اقدام امضا کرده، مرحله مفهومی را در سال ۲۰۲۳ آغاز کرده و در حدود سال ۲۰۲۸ توانایی میدانی کسب کند.

Page Generated in 0/0045 sec