printlogo


کد خبر: 249537تاریخ: 1401/3/19 00:00
اخبار

سیدعباس صالحی مدیر مسؤول روزنامه اطلاعات شد
با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، سیدعباس صالحی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیرمسؤول روزنامه اطلاعات شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری متن حکم رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای سیدعباس صالحی دامت توفیقانه
روزنامه‌ کهنسال اطلاعات در دوران نظام جمهوری اسلامی همواره نماینده و نمایشگر یکی از اضلاع نظام و انقلاب و سخنگوی قشرهایی از مردم عزیز بوده که غالبا سخن آنان بیش از هر جای دیگر در این روزنامه انعکاس می‌یافته است. چندوجهی بودن نگاه‌ها و سلایق سیاسی در میان نخبگانی که در اعتقاد راسخ به انقلاب و نظام اسلامی مشترکند، وجود روزنامه‌ای با این خصوصیت را مفید و شاید الزامی می‌کرده، و اکنون نیز آنچنان است.
برادر انقلابی و پسندیده خصال مرحوم حجت‌الاسلام دعایی، که علاوه بر افتخار نمایندگی از سوی امام عظیم‌الشأن در آن روزنامه، از سوی اینجانب نیز سال‌ها این مأموریت را بر عهده داشتند، به گونه‌ای شایسته توانسته بودند جهت‌گیری مزبور را رعایت کنند.
اکنون پس از درگذشت تأسف‌بار ایشان، جنابعالی با سوابق درخشان علمی و مبارزاتی و انقلابی و تصدی مسؤولیت‌های خطیر در نظام جمهوری اسلامی، در صدر فهرست افراد مناسب برای اجرای این مأموریت می‌باشید، لذا اینجانب شما را به نمایندگی خود در مؤسسه و روزنامه‌ اطلاعات و مدیرمسؤول آن روزنامه منصوب می‌کنم و توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
سیدعلی خامنه‌ای
۱۸ خرداد ۱۴۰۱
 
* فرصتی برای یک جریان سیاسی
از نکات قابل توجه در حکم رهبر انقلاب اشاره به نقش و کارکرد موسسه اطلاعات است. این روزنامه همان‌طور که در حکم رهبر انقلاب مورد اشاره قرار گرفته، طی سالیان گذشته نقش یک تریبون مهم برای یک ضلع سیاسی درون نظام را ایفا کرده است، معنای مستتر در حکم رهبر انقلاب برای مدیرمسؤول جدید موسسه اطلاعات آن است که این جریان سیاسی در برهه کنونی باید با استفاده از ظرفیت جدیدی که رهبری برای این تریبون سیاسی تعریف کرده، در وهله اول اقدام به بازسازی اعتماد مجموعه نظام به خود کند و در مرحله بعد به بازیابی رابطه خود با مردم اقدام کرده و بتواند اعتماد از دست رفته به این جریان سیاسی را احیا کند.
***
تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه مناسبات با هند
وزیر امور خارجه کشورمان در ملاقات مشاور امنیت ملی هند زمینه‌های گسترده‌ موجود برای توسعه همکاری‌ها و ارتقای هر چه بیشتر مناسبات 2 کشور در ابعاد مختلف را بدون توجه به عوامل ثالث و مخالف روابط فیمابین برشمرد. 
مقام هندی نیز در پاسخ به تاکیدات و پیشنهادات طرف ایرانی با اشاره به فضای منفی به وجود آمده توسط بعضی افراد در بی‌احترامی به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص)، ضمن تجدید احترام دولت و مقامات هند نسبت به پیامبر اکرم(ص)، اظهار داشت با اشخاص خاطی در سطح دولت و دستگاه‌های مرتبط به نحوی برخورد خواهد شد که درسی برای دیگران باشد. 
حسین امیرعبداللهیان با تمجید از احترام مردم و مقامات دولت هند نسبت به ساحت مقدس ادیان الهی بویژه پیامبر اکرم(ص) و بردباری دینی، همزیستی و دوستی تاریخی موجود میان پیروان ادیان در این کشور، خواهان توجه جدی به حساسیت‌های مسلمانان در ارتباط با مقدسات دینی شد و رضایتمندی مسلمانان از مواضع مقامات هندی در برخورد با خاطیان را اعلام کرد. 
وزیر امور خارجه با استقبال از پیشنهادهای مقام هندی برای گسترش هر چه بیشتر روابط بویژه در زمینه‌های مواصلاتی از طریق کریدورهای جنوب و شمال بویژه بهره‌گیری از بندر چابهار، سرمایه‌گذاری، تجارت، آموزش و تحقیقات و توسعه، اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با هند ندارد. امیرعبداللهیان ضمن مناسب توصیف کردن روابط امنیتی و نظامی میان ۲ کشور، خواهان گسترش بیشتر این همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها برای مقابله با تروریسم در سطح دوجانبه و منطقه‌ای و کمک به مردم افغانستان شد. 
***
برخی مواد طرح شفافیت آرا با سیاست‌های کلی نظام مغایرت دارد
هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه‌ای به ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی، مصوبه اخیر مجلس درباره «شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» را از حیث انطباق با سیاست‌های کلی بررسی کرد. 
در این جلسه که با حضور دبیر مجمع و اعضای هیات عالی نظارت برگزار شد، گزارش کمیسیون نظارت و کمیسیون حقوقی - قضایی مجمع تشخیص پیرامون مغایرت‌های مصوبه شفافیت با سیاست‌های کلی نظام ارائه شد و اعضا ضمن تاکید بر ضرورت امر شفافیت، پس از بحث و بررسی پیرامون مغایرت‌های مطرح‌شده، با اکثریت آرا برخی از مواد مصوبه مذکور را با سیاست‌های کلی نظام مغایر دانستند که مراتب طی نامه‌ای از سوی هیات عالی نظارت به شورای نگهبان ارسال شد. 

Page Generated in 0/0079 sec