printlogo


کد خبر: 249549تاریخ: 1401/3/21 00:00
رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی به مناسبت تولد تزار پتر، دوران خود را با دوران او مقایسه کرد و غرب را ناگزیر به پذیرش قدرت روسیه دانست
بازگشت اروپا به قرن هجدهم

گروه بین‌الملل:  ۳ سال و نیم پس از آنکه رئیس‌جمهور فرانسه و خانم صدراعظم آلمان، پیمان امنیتی آخن بین ۲ کشور را بر سر قبر امپراتور قرون وسطایی غرب، امضا کرده و خود را وامدار شارل کبیر خواندند، حالا رهبر کرملین خود را با پتر کبیر، مقتدرترین تزار روسیه در قرون هفدهم و هجدهم مقایسه می‌کند. البته در اروپای قرن بیست‌و‌یکمی که همین هفته گذشته، مدعی‌ترین کشورش در زمینه دموکراسی و مدرنیسم، به مناسبت جشن پلاتینیوم (هفتادمین سالگرد) سلطنت ملکه 96ساله فرتوت انگلیس تعطیل شده و یک جشن عمومی پرزرق و برق و پرهزینه در روزهای سخت اقتصادی برگزار می‌کند، ظاهرا افاده‌های ارتجاعی به سبک قرون گذشته بسیار مرسوم است.  
ولادیمیر پوتین پنجشنبه گذشته در سیصد‌و‌پنجاهمین سالروز تولد پتر، تزاری که تقریبا هم‌عصر شاه‌عباس صفوی در ایران بود، از یک نمایشگاه چندرسانه‌ای تازه‌تأسیس در مسکو با موضوع تزارها بازدید کرد. او سپس در جلسه‌ای با حضور کارآفرینان جوان روس درباره تسخیر سواحل بالتیک در جنگ با سوئد در قرن هجدهم سخنرانی کرد؛ موضوعی که بی‌ارتباط به بحث امروز پیوستن فنلاند و سوئد به سازمان ناتو نیست. در زمان تزار پتر، روسیه با امپراتوری سوئد در سرزمین‌های امروزی فنلاند، استونی و لتونی در جنگ بود. 
پوتین درباره فتوحات قرن هجدهمی خاندان تزار گفت: «تقریبا چیزی تغییر نکرده است. پتر کبیر ۲۱ سال جنگ در شمال را رهبری کرد. نه با این هدف که جای جدیدی را فتح کند، بلکه در حال تصرف بخش‌هایی از خود روسیه بود. زمانی که پتر در سرزمین‌های متصرف شده، شهر سن‌پترزبورگ را بنیان نهاد، هیچ‌یک از کشورهای اروپایی آن را به ‌عنوان بخشی از روسیه به رسمیت نشناختند».
از نظر تحلیلگر شبکه یورو‌نیوز، این اظهارات پوتین اشاره‌ای آشکار است به وضعیت امروز اروپای شرقی، که هیچ کشور غربی حاکمیت مسکو بر کریمه و متصرفات ۳ ماه گذشته پوتین در بخش‌های شرقی و جنوبی اوکراین را به رسمیت نشناخته‌ است. همچنین از سخنان پوتین اینگونه برداشت می‌شود که غرب همچون قرن‌ها پیش، در نهایت این مناطق را به ‌عنوان بخشی از روسیه به رسمیت خواهد شناخت. البته آنچه ارگان اتحادیه اروپایی از اشاره به آن وحشت دارد، تهدیدی است که از اظهارات پوتین مستقیما متوجه کشورهای اسکاندیناوی منطقه بالتیک می‌شود که مسکو قبلا به آنها اخطار داده وارد ماجراجویی مشابه اوکراین برای عضویت در ناتو نشوند؛ تهدیدی که می‌تواند به راه افتادن جنگ در مرفه‌ترین و باثبات‌ترین بخش اروپا، مجاور دریای بالتیک منجر شود. 
پوتین در سخنان اخیر خود تاکید کرد: «حتی اگر آمریکا و کشورهای اروپایی با روسیه دادوستد نکنند، کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین این کار را خواهند کرد. اقتصاد ما باز خواهد بود؛ هرکسی که به آن علاقه‌ای ندارد، به ضرر خودش هست. حصارکشی به ‌دور کشوری مانند روسیه غیرممکن است و ما هم قصد نداریم خودمان چنین حصاری دور خودمان بکشیم».
در نهایت تزار جدید کرملین، جمله‌ای را گفت که رسانه‌ها آن را به منزله قیاس با تزار پتر می‌دانند: «معلوم است که بر ما نیز واجب است دوباره شروع کنیم و خودمان را تقویت کنیم».
 
* غرب همچنان وابسته به انرژی روسیه
رئیس‌جمهوری روسیه در جشن تولد پتر همچنین به اعترافات یک مقام آمریکایی درباره سود بیشتر روسیه در زمینه انرژی نسبت به قبل از آغاز جنگ اوکراین و تحریم‌های غرب واکنش نشان داد. پوتین گفت: «شرکت‌های روسی روی چاه‌های نفت خود بتن‌ریزی نخواهند کرد. حجم نفت در بازار جهانی در حال کاهش است و در نتیجه آن، قیمت‌ها در حال افزایش. بنابراین غرب تا چندین سال قادر نخواهد بود وابستگی خود به نفت و گاز روسیه را قطع کند».
اتحادیه اروپایی در حال حاضر حدود ۴۰ درصد گاز خود را از روسیه وارد می‌کند. این اتحادیه متعهد شده است تا پایان سال ۲۰۲۲ وابستگی خود به نفت روسیه را ۹۰ درصد کاهش دهد اما تاکنون هیچ تعهدی درباره گاز انجام نشده است. 
***
    محکومیت اعدام برای مزدوران انگلیسی در اوکراین     
دادگاه جمهوری خلق دونتسک سرانجام حکم اعدام مزدوران انگلیسی و مراکشی را که در شرق اوکراین برای ارتش اوکراین جنگیده و سپس به اسارت نیروهای روس درآمده‌اند، اعلام کرد. این دادگاه پنجشنبه گذشته اعلام کرد «آیدن آسلین» و «شان پینر» ۲ تبعه بریتانیا و «سعدون ابراهیم» شهروند مراکش که ماه آوریل توسط نیروهای روس در ماریوپل دستگیر شدند و سابقه گذراندن دوره آموزشی به منظور انجام فعالیت‌های تروریستی را داشته‌اند، به تلاش برای سرنگونی دولت جمهوری خلق دونتسک اعتراف کرده‌اند.  بر اساس قانون کیفری جمهوری خلق دونتسک، مجازات تصرف قهری قدرت 12 تا 20 سال زندان یا مجازات اعدام در زمان جنگ است. بنابراین ۳ مزدور فوق که برای واحدهای داوطلب ‌«ازی» زیرمجموعه نیروی زمینی ارتش اوکراین علیه روس‌تبارهای شرق این کشور جنگیده اند، به اعدام محکوم شده‌اند؛ موضوعی که موجب شده لندن و واشنگتن برآشفته‌ شوند.  دولت انگلیس نگرانی عمیق خود را از این بابت اعلام کرده و از همکاری با اوکراین برای آزادی هر دو مزدور خود خبر داده که می‌تواند به معنی تلاش برای تبادل آنها با مهره‌های روسیه در اوکراین باشد.  سخنگوی بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس با صدور بیانیه‌ای این مزدوران را اسیران جنگی توصیف کرده که باید طبق قوانین جنگی کنوانسیون ژنو با آنها رفتار شود. با این حال مسکو و دونستک تاکید دارند آسلین و پینر تروریست هستند.  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز دیروز در واکنش به صدور حکم اعدام برای ۳ مزدور خارجی ارتش اوکراین توسط دادگاه جمهوری خلق، از آنها به عنوان نظامیان قانونی در نیروهای مسلح اوکراین یاد کرد. این در حالی است که دولت‌های انگلیس و آمریکا طی بیش از 100 روزی که از جنگ اوکراین می‌گذرد، قائل به چنین تعریفی برای سربازان اسیر روس نبوده و حتی در مواردی از اعدام آنها تحت عنوان تروریست حمایت کرده‌اند.

 


Page Generated in 0/0043 sec