printlogo


کد خبر: 249551تاریخ: 1401/3/21 00:00
دور دنیا

واکنش پدافند هوایی دمشق به تجاوز موشکی رژیم صهیونیستی
منابع خبری سوری از تجاوز موشکی جدید رژیم صهیونیستی به برخی اهداف در جنوب دمشق خبر دادند.  یک منبع نظامی سوری در این باره گفت رژیم اسرائیل ساعت 4:20 بامداد جمعه در تجاوزی هوایی با شلیک چندین موشک از جولان اشغالی برخی نقاط در جنوب دمشق را هدف قرار داد. به گفته این منبع، سامانه دفاعی سوریه به مقابله با این موشک‌ها برخاسته و توانسته بیشتر این موشک‌ها را ساقط کند. این منبع به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفت این تجاوز دشمن منجر به زخمی شدن یک غیرنظامی شده و برخی خسارت‌های مادی هم به بار آورده است. 
***
ایروان: پرونده حمله نیروهای آذربایجان به ارمنستان همچنان باز است
«آرارات میرزویان» روز جمعه در پایان نشست شورای وزیران خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی در ایروان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «استانیسلاو زاس» دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی اظهار داشت: در ماه ژانویه این سازمان در زمان مناسب به حوادث قزاقستان پاسخ داد اما پرونده مربوط به حمله نیروهای آذربایجانی به خاک ارمنستان که از ماه مه ‌۲۰۲۱ آغاز شد، همچنان باز است. او در عین حال گفت: همچنین در این نشست روند اجرای توافقاتی را که در سپتامبر ۲۰۲۱ در حاشیه نشست پیمان امنیت جمعی در سطح سران کشورهای عضو این سازمان به دست آمد و نیز اولویت‌های ریاست دوره‌ای ارمنستان مورد بحث قرار گرفت. وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در ایروان بیانیه‌ای را درباره مسائل امنیتی بین‌المللی و نیز رایزنی نمایندگان کشورهای عضو برای ۳ سال آینده در زمینه سیاست خارجی، دفاع و امنیت تصویب کردند.  
***
دیدار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و محمد بن‌زاید در ابوظبی
منابع خبری از دیدار و گفت‌وگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس جدید امارات درباره روابط دوجانبه در ابوظبی خبر دادند. خبرگزاری رسمی امارات (وام) اعلام کرد نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که پنجشنبه وارد ابوظبی شده بود با محمد بن‌زاید، رئیس جدید امارات دیدار و گفت‌وگو کرد. طبق این گزارش، بن‌زاید و نفتالی بنت درباره مسیرهای همکاری دوجانبه و فرصت‌های توسعه آن در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، اقتصادی و توسعه و همچنین حوزه‌های امنیت غذایی، بهداشت و سایر بخش‌های حیاتی رایزنی کردند. نفتالی بنت در جریان این دیدار برای همکاری مشترک با امارات به منظور گسترش افق همکاری آنها در مرحله آتی ابراز امیدواری کرد. به‌رغم اینکه اهداف اصلی این سفر توسط هیچ‌یک از طرفین اعلام نشده بود اما رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند سفر کوتاه بنت به امارات با بحران سیاسی دولت رژیم صهیونیستی و از دست رفتن اکثریت آن در کنست (پارلمان این رژیم) در ارتباط بوده است. 
***
انتقاد مجدد قرداحی از کشورهای عربی
اظهارات اخیر «جورج قرداحی» وزیر سابق اطلاع‌رسانی لبنان درباره عدم کمک کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به کشورش در بحران‌ها، بازتاب‌های زیادی یافت. طبق گزارش پایگاه خبری «روسیاالیوم»، کاربران توئیتر گزیده‌هایی از مصاحبه ۲ هفته پیش قرداحی با یکی از شبکه‌های عراقی را منتشر کردند که او در آن از برخورد کشورهای عربی با لبنان در بحران‌ها انتقاد می‌کند. وزیر سابق اطلاع‌رسانی لبنان می‌گوید: «برادران خلیجی ما [کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس] می‌گویند ما لبنان را ترک خواهیم کرد؛ آنان از مدت‌ها پیش لبنان را ترک کردند». قرداحی افزود: «در تمام بحران‌هایی که لبنان از سر گذراند، [کشورهای عربی] حتی قطره‌ای آب به آن ندادند؛ 10 سال است از بحران‌های اقتصادی و کمبود سوخت‌هایی مانند بنزین و گازوئیل دچار بحران شده‌ایم؛ هیچ‌کس [در این مدت] به سوی ما نگاه نکرده است». وی در این مصاحبه تصریح کرد کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج‌فارس «به دنبال فرصتی» برای خروج از لبنان بودند و با اظهارات او [درباره بیهوده بودن جنگ یمن] به این فرصت رسیدند. وزیر سابق اطلاع‌رسانی لبنان ادامه داد: «هیچ‌یک [از این کشورهای عربی] برای ما یک تانکر بنزین یا گازوئیل نفرستاد تا مردم [لبنان] از سوی متحدان‌شان احساس دلگرمی کنند». 
***
اردوغان از نامزدی خود برای انتخابات 2023 خبر داد
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پنجشنبه گذشته نامزدی مجدد خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی این کشور اعلام کرد. طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی»، اردوغان طی سخنرانی خود در جریان نشست مشورتی حزب عدالت و توسعه در استان ازمیر گفت کاندیدای ائتلاف مردمی برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ترکیه خواهد بود. رئیس‌جمهور ترکیه در این سخنرانی از «کمال قلیچ‌دار اوغلو» رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، خواست نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده اعلام کند. وی خطاب به قلیچدار اوغلو گفت: «شما همیشه به تاریخ انتخابات بعدی استناد می‌کنید و در اینجا من به شما می‌گویم که تاریخ انتخابات ژوئن ۲۰۲۳ است. شما می‌گویید ما ابتدا باید نامزد ائتلاف مردمی را بشناسیم و در اینجا به شما می‌گویم نامزد ائتلاف ما طیب اردوغان است؛ پس بروید و نامزدی خود را برای انتخابات اعلام کنید». اردوغان ضمن اذعان به اینکه قلیچ‌دار اوغلو در طول دوران فعالیت سیاسی خود هیچ کاری به نفع مردم ترکیه انجام نداده، خاطرنشان کرد:«دولت باحچلی، رهبر حزب حرکت ملی بارها اعلام کرده است نامزد ائتلاف مردمی برای ریاست‌جمهوری آینده، رجب طیب اردوغان است». 

Page Generated in 0/0053 sec