printlogo


کد خبر: 249571تاریخ: 1401/3/21 00:00
پیکر ۸ جان‌باخته سانحه قطار مشهد- یزد شناسایی شدند
فاجعه راننده‌ها
تست هوشیاری راننده بیل‌مکانیکی مثبت شد

یک روز پس از برخورد قطار مشهد- یزد در صبح روز چهارشنبه هفته گذشته که به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از هموطنان منجر شد، مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد از شناسایی هویت ۸ جان‌باخته این سانحه خبر داد. فریبرز آیتی روز پنجشنبه 19 خرداد با اعلام خبر شناسایی پیکر ۸ جان‌باخته سانحه قطار مشهد - یزد، در این رابطه اظهار کرد: از شب گذشته که پیکرهای قربانیان این حادثه به پزشکی قانونی یزد منتقل شد، 20 نفر از همکاران بدون وقفه مشغول کار در تالار تشریح هستند و تا این لحظه پیکر ۸ نفر از این عزیزان شناسایی و تعیین هویت شده است. مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی اجساد با روش‌های معمول قابل شناسایی نیستند انجام فرآیند تعیین هویت به انجام آزمایش ژنتیک منوط شد که تا این لحظه ضمن اخذ نمونه از پیکر ۵ متوفی تعیین هویت نشده، از بستگان ۳ تن از این عزیزان برای تطابق ژنتیکی نمونه DNA اخذ شده است و کار اخذ نمونه ژنتیک از بازماندگان ۲ پیکر دیگر به مجرد مراجعه این عزیزان انجام خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: اجساد شناسایی شده با دستور مقام قضایی برای خاک‌‌سپاری به خانواده‌های گرامی‌شان تحویل داده می‌شود و سایر موارد نیز بعد از اعلام نتایج آزمایش ژنتیک و احراز هویت در روزهای آتی تحویل بستگان خواهد شد. بر اساس این گزارش، اسامی ۸ پیکر شناسایی شده شامل ابوالفضل زارع ارنانی فرزند قاسم، کیان زارع ارنانی فرزند ابوالفضل، عزت آخوندی فرزند امیر، فاطمه بمانی هنزایی فرزند علی، منیژه میرجلیلی فرزند محمدحسین، مرضیه ساکت‌یزدی فرزند محمود، فاطمه رحیمی فرزند محسن و کبری میرزایی فرزند یدالله است. یادآور می‌شود یکی از پیکرهای قربانیان به نام یکتا کلانتری‌زاده در شهرستان طبس (محل وقوع حادثه) شناسایی و در همان شهرستان به بستگان تحویل شد. 
 
* لکوموتیوران قطار یزد سرعت غیرمجاز داشت
مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه راننده بیل‌مکانیکی در موضوع حادثه قطار مشهد- یزد، بازداشت شد، گفت: لکوموتیوران قطار حادثه‌دیده مشهد- یزد، سرعت غیرمجاز داشته است که همین سرعت غیرمجاز بعد از برخورد با بیل‌مکانیکی بر شدت حادثه افزوده است. 
میعاد صالحی درباره آخرین وضعیت بررسی حادثه قطار مشهد- یزد که در منطقه طبس رخ داد، اظهار داشت: محل وقوع حادثه قطار، منطقه ماسه‌گیری است. پیمانکار بخش خصوصی در آن منطقه کارگاه تعویض تراورس و جمع‌آوری ماسه دارد که در روز حادثه کارگاه تا ساعت ۴:۳۰ کار را به پایان می‌رساند و پایان کار کارگاه اعلام می‌شود و مسدودی خط برداشته می‌شود. وی افزود: تا پیش از ساعت ۵:۲۰ که حادثه قطار مسافری رخ می‌دهد، یک دیزل منفرد و یک قطار باری از خط عبور می‌کنند. مدیرعامل راه‌آهن افزود: راننده بیل مکانیکی به نحو غیرطبیعی بوم بیل مکانیکی را روی خط و مسیر لکوموتیو قرار می‌دهد که این اتفاق موجب می‌شود که لکوموتیو به بیل مکانیکی برخورد کند و شیشه لکوموتیو خرد شود. وی با بیان اینکه علت وقوع این حادثه وجود همین مانع بوده است، گفت: سرعت غیرمجاز لکوموتیوران هم مطرح است که برای عبور از این بلاک سرعت غیرمجاز ثبت شده است که همین سرعت غیرمجاز بعد از برخورد با بیل‌مکانیکی بر شدت حادثه افزوده است. 
 
* تست هوشیاری راننده بیل‌مکانیکی متأسفانه مثبت شد
صالحی افزود:‌ از لکوموتیوران و راننده بیل‌مکانیکی تست هوشیاری گرفته شده که لکوموتیوران مشکلی نداشت اما تست هوشیاری راننده بیل‌مکانیکی متأسفانه مثبت بود که راننده‌ بیل‌مکانیکی برای بررسی‌های بعدی در بازداشت است. مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه بنده چند ماهی است که این پست را بر عهده گرفته‌ام، گفت: من میراث‌دار گذشتگان هستم. راه‌آهن بدهی‌های بسیار زیادی دارد و منابع لازم به آن تزریق نشده است، ضمن آنکه بخش قابل توجهی از حوزه ریلی، تکنولوژی‌های بسیار پایینی دارد. صالحی افزود: البته به سمت علائمی شدن خطوط ریلی حرکت کرده‌ایم اما مشکل فقدان منابع در سال‌های گذشته است که امیدواریم با توجه وزیر راه و رئیس سازمان برنامه و بودجه مشکلات حمل‌و‌نقل ریلی رفع شود.

Page Generated in 0/0045 sec