printlogo


کد خبر: 249574تاریخ: 1401/3/21 00:00
بیش از 70 درصد بازنشستگان مشمول افزایش 57 درصدی حقوق شدند
بهبود معیشت بازنشستگان تأمین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی حدود 3.5 میلیون نفر مستمری‌‌بگیر دارد که بالغ ‌بر ۷۰ درصد آنها حداقل مستمری را دریافت می‌کنند که با افزایش 57.4 درصدی حقوق، عدالت اجتماعی و بهبود معیشت در دولت سیزدهم رقم خورد. حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی حداقلی‌بگیر هستند که ماهانه ۳ یا ۴ میلیون تومان دریافت می‌کردند اما با افزایش حقوق اخیر، اکنون دریافتی آنها به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است تا بتوانند معیشت روزمره خود را تامین کنند. افزایش حقوق حداقلی‌بگیران تامین اجتماعی یک قدم از سوی دولت سیزدهم در راستای عدالت‌محوری و رسیدگی به معیشت افراد کم‌درآمد جامعه است تا این قشر پرداختی‌های معقولی داشته باشند. همچنین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که تا سال گذشته بین ۹ تا ۱۰ میلیون تومان بود، حدود یک میلیون تومان افزایش یافت.
۲۲۶ هزار بازنشسته نیز بالای ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند که به طور متوسط یک میلیون و ۵۹۹ هزار تومان حقوق آنها افزایش یافت. افزایش مستمری حقوق‌بگیران سازمان تامین اجتماعی طبق مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی هر ساله به تصویب هیات وزیران می‌رسد به ‌طوری‌که حداقل دریافتی مستمری‌بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد.
بر اساس مصوبه شورای ‌عالی کار در ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ به مبلغ 5 میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در ماه رسید، از این رو نباید بازنشستگان کمتر از این حقوق می‌گرفتند.
طبق حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) درباره صندوق‌های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ‌سازی پرداخت حقوق در همه صندوق‌های بازنشستگی، برای آن دسته از مشمولان که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰درصدی اعمال می‌شود.
همچنین به ‌منظور کمک به معیشت مستمری‌بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر 10 درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تا سقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) به‌ صورت ماهانه پرداخت خواهد شد. بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، پرداختی هر ماه به بازنشستگان از بیستم ماه بر اساس حروف الفبا شروع می‌شود، یعنی به روال عادی حقوق خرداد طبق زمان‌بندی قبلی و با مبلغ قبلی پرداخت می‌شود و واریز افزایش حقوق خرداد از ۲۵ و ۲۶ خرداد به‌ صورت جداگانه شروع می‌شود و مابه‌التفاوت فروردین و اردیبهشت نیز طی ۲ ماه بعدی تسویه خواهد شد.
 
* خبر مهم وزیر کار درباره معوقات بازنشستگان
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان از خردادماه خبر داد و گفت: مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان برای ماه‌های فروردین و اردیبهشت نیز در ماه‌های تیر و مرداد واریز می‌شود. 
حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی اظهار کرد: بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، افزایش مستمری مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی هر سال به تصویب هیات وزیران می‌رسد، به نحوی که حداقل دریافتی مستمری‌بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد. وفق مصوبه شورای عالی کار مورخ 19/۱۲/۱400 حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ به مبلغ 5.580.000 تومان در ماه رسید. 
وی تصریح کرد: درباره حداقل حقوق بازنشستگان، ازکارافتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمین‌‌اجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش 57.4 درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از 5.580.000 تومان کمتر نباشد. در رابطه با مستمری ازکارافتادگان جزئی و نیز سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت. 

Page Generated in 0/0056 sec