printlogo


کد خبر: 249576تاریخ: 1401/3/21 00:00
اخبار

گمرک سبز بین ایران و روسیه راه‌اندازی می‌شود
رئیس کل گمرک روسیه در دیدار با همتای ایرانی خود، گفت: در صورت شناسایی فعالان اقتصادی مجاز در ایران و روسیه، می‌توانیم موافقتنامه جدیدی را برای راه‌اندازی گمرک سبز امضا کنیم. 
علیرضا مقدسی، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر بولاوین، رئیس کل گمرک فدراسیون روسیه، 2 یادداشت‌تفاهم‌ همکاری و یک پیش‌نویس موافقتنامه حقوقی امضا کردند. 
یادداشت‌تفاهم همکاری بین سرویس فدرال گمرک روسیه با گمرک جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و تربیت نیروهای زبده، تفاهم‌نامه تعامل بین گمرک ۲ کشور درباره مبارزه با تخلفات گمرکی تا سال ۲۰۲۵ میلادی و نیز پیش‌نویس موافقتنامه شناسایی فعالان مجاز اقتصادی به منظور استفاده از گذرگاه سبز گمرکی از جمله تفاهمنامه‌های امضا شده بین گمرک ایران و گمرک روسیه بود. ولادیمیر بولاوین در مذاکره با علیرضا مقدسی، با اشاره به ضرورت همکاری ایران و روسیه برای راه‌اندازی گذرگاه گمرکی سبز گفت: در صورت شناسایی فعالان اقتصادی مجاز در ۲ کشور، می‌توانیم موافقتنامه جدیدی را برای راه‌اندازی گمرک سبز امضا کنیم. 
رئیس کل گمرک روسیه با ابراز خرسندی از روند صعودی مناسبات اقتصادی بین ۲ کشور تاکید کرد: با راه‌اندازی گمرک سبز و استفاده از سامانه مشترک ترانزیتی بین ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، چشم‌انداز روابط اقتصادی ۲ کشور به سرعت محقق خواهد شد. 
مقدسی گفت: خوشبختانه روابط اقتصادی در بخش‌های صادرات، واردات و ترانزیت رو به افزایش است و با برطرف شدن برخی موانع گمرکی، رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد. 
***
زمان اجرای طرح فروش کیلویی نان در کشور اعلام شد
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح توزیع کیلویی نان در جلسه اخیر شورای آرد و نان مطرح شده و در حال بررسی است. این طرح با همکاری شرکت خدمات بازرگانی تامین آرد استان‌ها تا ۴ ماه آینده اجرا می‌شود. 
 مسعود امراللهی در رابطه با طرح عرضه کیلویی نان اظهار کرد: این طرح در جلسه اخیر شورای آرد و نان مطرح شده و بخش‌های خصوصی، دولتی، اصناف و دستگاه‌های ذی‌ربط عضو در شورا در حال بررسی طرح هستند. 
وی افزود: انتظار دولت بر این است که مردم نان را با کیفیت و عرضه مناسب دریافت کنند و فروش کیلویی نان جلوی کم‌فروشی و گرانفروشی را خواهد گرفت. 
***
رونمایی از سامانه پایانه‌های فروشگاهی تا تیرماه
رئیس سازمان مالیاتی گفت: در نظام‌های مالیاتی دنیا جرم فرار مالیاتی از قتل نفس هم سنگین‌تر است، چون در قتل نفس به یک خانواده ظلم می‌شود ولی فرار مالیاتی ظلم به کل جامعه است. 
داوود منظور گفت: یک خلأ قانونی مالیات بر مجموع درآمد است. مالیات‌ها در دنیا به این سمت رفتند که هر چه مالیات داده می‌شود علی‌الحساب است، باید هر فرد و خانواده هزینه‌ها و اظهارنامه‌های مالیاتی بدهند، یک معافیت پایه و هزینه‌های قابل قبول هم از جانب سازمان مالیاتی وضع شود و بر مجموع درآمد به صورت پلکانی مالیات وضع شود. اینگونه است که به معنای واقعی عدالت اجرا می‌شود و می‌توانیم به پلکان‌های پایین یارانه هم بدهیم. یکی از مشکلات ما انفصال نظام یارانه‌ای از نظام مالیاتی است، در صورتی که در اقتصاد بحث می‌شود یارانه مالیات منفی است. 
وی افزود: الان این قانون به صورت لایحه در دولت تدوین شده است و در پیش‌نویس آن گفته شده سود سپرده حساب‌ها مشمول مالیات خواهند شد، البته این طرح هنوز به تصویب نرسیده و عده‌ای در حال فضا‌سازی و جو‌سازی هستند. بنابراین مادامی که این قانون به تصویب نرسیده است طبق قانون مالیات‌های مستقیم عمل خواهیم کرد که در آن ماده ۱۴۵ گفته شده سود سپرده‌ها از مالیات معاف هستند. 
وی افزود: موضوع دیگر مالیات‌های غیرمستقیم است، در سال ۸۹ مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد که آن هم قدم مثبتی بود. در آن سال کسی فکر نمی‌کرد ۴۰ الی ۵۰ درصد درآمد مالیاتی کشور ما را این نوع مالیات تشکیل دهد، البته انتقاداتی هم در اجرا وجود داشت ولی اصل اقدام مثبت بود. معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: یکی از مواردی که باید ذیل قانون انجام شود اتصال پایانه‌های فروشگاهی به نظام مالیاتی است که در دولت قبل تصویب شد ولی به هر دلیلی اجرا شد و ما وقتی کار را تحویل گرفتیم ۱۰ درصد آن تکمیل شده بود و با اقدامات و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان آن را تکمیل کردیم که تا تیرماه از این سامانه رونمایی خواهیم کرد.

Page Generated in 0/0052 sec