printlogo


کد خبر: 249591تاریخ: 1401/3/22 00:00
اخبار

تجلیل از پیشکسوتان هنرهای سنتی و صنایع دستی در فرهنگستان هنر
در پاسداشت روز جهانی صنایع دستی، مراسمی با عنوان «کلک خیال‌انگیز» در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، روز جهانی صنایع دستی بهانه‌ای برای پاسداشت و بزرگداشت هنر و هنرمندان ایران زمین است و این فرهنگستان با برگزاری نمایشگاه، کارگاه همراه با مراسمی با عنوان «کلک خیال‌انگیز» این روز را گرامی می‌دارد. نمایشگاه «کلک خیال‌انگیز» نیز همزمان با این مراسم در مؤسسه فرهنگی- هنری صبا برپا می‌شود. در این نمایشگاه حدود ۵۰ اثر از آثار هنرمندان پژوهشکده هنرهای سنتی در حوزه قلم‌زنی، خاتم‌کاری، منبت و معرق، سازهای سنتی، سفال، میناکاری، گچ‌بری و نگارگری به نمایش گذاشته می‌شود. آیین مراسم روز جهانی صنایع دستی امروز ۲۲ خرداد برگزار می‌شود. نمایشگاه و کارگاه «کلک خیال‌انگیز» نیز از ۲۲ خرداد شروع شده است و تا ۲۵ خرداد برپا خواهد بود. علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند به نشانی خیابان ولیعصر، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره ۱۵۵۲ مراجعه کنند. 
***
«چند قدم آن‌طرف‌تر» در ایتالیا
فیلم کوتاه «چند قدم آن‌طرف‌تر» به کارگردانی امید معلم به بیستمین جشنواره سینمایی ایسکیا گلوبال ایتالیا راه یافت. به گزارش «وطن‌امروز»، فیلم کوتاه «چند قدم آن طرف‌تر» به کارگردانی امید معلم و تهیه‌کنندگی آذر معماریان به بیستمین جشنواره سینمایی ایسکیا گلوبال ایتالیا راه یافت. این جشنواره هرساله در جزیره ایسکیا در کشور ایتالیا برگزار می‌شود و قدمتی 20 ساله دارد. جشنواره سینمایی ایسکیا یکی از رویدادهای هنری تابستانی کشور ایتالیاست. تاریخ برگزاری جشنواره دهم تا هفدهم ژوئیه برابر با ۲۰ تا ۲۷ خرداد است. امسال قرار است در جشنواره ایسکیا از جو رایت، کارگردان فیلم‌هایی چون «تاوان» و «غرور و تعصب» با جایزه لوکینو ویسکونتی تقدیر شود. کیهان ملکی، محمد رشنو و علی آنزانی بازیگران این فیلم کوتاه هستند. فیلمنامه «چند قدم آن طرف‌تر» را اردوان نیک‌نیا به نگارش درآورده و بازنویسی آن را سمیه تاجیک انجام داده است. تدوین فیلم «چند قدم آن‌طرف‌تر» توسط هایده صفی‌یاری انجام شده است. پخش جهانی این فیلم توسط کمپانی لیمو فیلم انجام می‌شود. 
***
میزبانی تماشاخانه ایرانشهر از ۱۰ هزار مخاطب طی ۳ هفته
تماشاخانه ایرانشهر طی ۳ هفته گذشته میزبان بیش از ۱۰ هزار مخاطب تئاتری بوده است. به گزارش «وطن‌امروز»، ۳ نمایش «مخاطب» به کارگردانی جابر رمضانی، «شام آخر» به کارگردانی مسعود دلخواه و «شکوفه‌های گیلاس» به کارگردانی محمد مساوات در حالی هفته پایانی اجراهای خود را سپری می‌کنند که طی حدود ۳ هفته اجرای گذشته میزبان بیش از ۱۰ هزار مخاطب شده‌اند. این استقبال در حالی است که تمام ظرفیت‌های پیش‌فروش نمایش «شکوفه‌های گیلاس» به اتمام رسیده و نمایش «مخاطب» و «شام آخر» نیز با ظرفیت کامل این شب‌ها میزبان مخاطبان هستند. نمایش «مخاطب» به کارگردانی جابر رمضانی و با بازی نگار جواهریان، لیلی رشیدی، علی باقری و جابر رمضانی همه‌ روزه ساعت ۱۸:۳۰ و نمایش «شکوفه‌های گیلاس» به کارگردانی محمد مساوات با بازی رومینا مؤمنی و حامد رسولی ساعت ۲۱ در سالن استاد سمندریان به روی صحنه می‌روند. تماشاخانه ایرانشهر طی حدود ۳ هفته گذشته میزبان بیش از ۱۰ هزار مخاطب تئاتری بوده است. این دوره از اجراهای تماشاخانه ایرانشهر مطابق با جدول زمان‌بندی‌شده این مجموعه تئاتری تا پایان خرداد روی صحنه هستند. 
***
درخشش «سیمرغ» و «شاه اسماعیل» در جشنواره سراسری تئاتر رضوی
۲ نمایش «سیمرغ» و «شاه اسماعیل» آثار هنرمندان اردبیلی در پانزدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر رضوی با کسب موفقیت، خوش‌درخشیدند. به گزارش «وطن‌امروز»، ۱۲ اثر از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، مرکزی، کرمانشاه، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان ‌غربی و البرز جهت اجرا به مرحله نهایی تئاتر رضوی در تبریز راه یافته بودند که در این بین ۲ نمایش از استان اردبیل به جشنواره صاحبدلان و جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافتند. بر همین اساس ۲ تئاتر صحنه‌ای «شاه اسماعیل» و «سیمرغ» آثار هنرمندان اردبیلی به جشنواره صاحبدلان و جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافتند. در این جشنواره عوامل تئاتر «سیمرغ»؛ اکبر صادقی جایزه اول کارگردانی و بازیگری مرد، پریسا صدایی آذر جایزه اول بازیگری زن، محمود مهدوی جایزه دوم نمایشنامه‌نویسی، داور فرمانی جایزه دوم بازیگری مرد، محمدرضا عرفانی جایزه بهترین موسیقی و فیاض بهرام جایزه بهترین طراح پوستر و بروشور را کسب کردند. عوامل تئاتر «شاه اسماعیل» نیز؛ غریب منوچهری جایزه دوم کارگردانی، علی حسن‌زاده جایزه اول نمایشنامه‌نویسی و لیلا ندایی جایزه بهترین طراح لباس را به دست آوردند. پانزدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر رضوی خردادماه امسال در استان آذربایجان شرقی و در شهر تبریز برگزار شد. 
***
«تابستان 1369» منتشر شد
«تابستان ۱۳۶۹» نوشته مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری بتازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است. به گزارش «وطن‌امروز»، این کتاب شامل 40 خاطره است که مرتضی سرهنگی طی ۳ سال در میان انبوهی از خاطرات اسارت انتخاب کرده است. به اعتقاد نویسنده، ادبیات اسارت از سوغاتی‌هایی است که اسیران جنگ همراه خودشان آوردند و هزینه آن جوانی و سلامتی‌شان بوده است. مرتضی سرهنگی از نویسندگانی است که 40 سال است در حوزه ادبیات مقاومت فعالیت دارد. از آثار او می‌توان به «اسم من پلاک است»، «پا به پای باران» و «خرمشهر خانه رو به آفتاب» اشاره کرد. این ‌کتاب با ۳۲۳ صفحه و شمارگان ۱۲۵۰ نسخه منتشر شده است. 

Page Generated in 0/0057 sec