printlogo


کد خبر: 249615تاریخ: 1401/3/22 00:00
کاهش موارد ابتلا و بستری‌های روزانه بیماری «کووید-19»
کرونا در احتضار!

روند کاهشی تعداد مبتلایان و بستری‌های روزانه کرونا همچنان ادامه دارد و تعداد فوتی‌های روزانه نیز در چند روز اخیر بین صفر تا 6 نفر در نوسان بوده است. 
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به 21 خرداد ۱۴۰۱ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۱۱ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۵۲۸ نفر رسید. 
همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه 6 بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۳۴۹ نفر رسید. 
خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۵۸ هزار و ۶۶۵ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
این در حالی است که 383 نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
همچنین تاکنون ۵۲ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۹۲۴ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. 
در حال حاضر 113 شهرستان در وضعیت زرد و 335 شهرستان در وضعیت آبی بیماری کرونا قرار دارند. 
درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز اعلام شده است تاکنون ۶۴ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۲۵۶ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۲۳۵ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۶۶ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۸۹ هزار و ۵۵۷ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز اخیر، ۱۴ هزار و ۷۲ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
 
* آمار مقایسه‌ای هفته‌های اول و دوم خرداد
بررسی بیماری کرونا در هفته گذشته و مقایسه آن با هفته اول خرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد موارد ابتلا، بستری و فوتی‌ها در سراسر کشور روند کاهشی داشته‌ است. 
مطابق آمار مقایسه‌ای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، تعداد موارد سرپایی شناسایی شده در هفته گذشته نسبت به هفته اول خرداد، از یکهزار و ۱۶۲ به ۸۱۰ نفر رسیده که کاهش حدود ۳۰ درصدی داشته که نشان‌دهنده کاهش بار بیماری در کشور است. 
مقایسه تعداد بیماران بستری «کووید-۱۹» بین هفته‌های اول و دوم خرداد، نشان از کاهش و ثبات بیماران بستری در ۲۸ استان کشور دارد البته در 3 استان دیگر نیز تعداد موارد بستری در هفته گذشته، ۵ یا ۶ نفر بوده است. 
همچنین کاهش یا ایستایی موارد فوتی هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل آن، در ۲۸ استان کشور ثبت شده و در 3 استان دیگر نیز تعداد موارد مرگ‌و‌میر هفتگی از صفر و یک به یک و ۲ نفر رسیده است.
 
***
    آمادگی برای صادرات ۴ میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا به آفریقا   
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه «در حال حاضر ۴ میلیون دوز واکسن کرونا آماده کرده‌ایم که به کشورهای آفریقایی ارسال کنیم»، از مذاکره با کشورهای پاکستان، هند، سوریه، لبنان، عراق، آذربایجان و قطر درباره ارسال و صادرات واکسن به این کشورها خبر داد. بهرام عین‌اللهی با اشاره به اقدامات و تلاش‌های کادر درمان و وزارت بهداشت در مقابله با ویروس کرونا، اظهار داشت: به ‌رغم محدودیت‌ها و تحریم‌ها، مردم و کادر سلامت خودشان وارد صحنه شدند و این را در تاریخ خواهند نوشت،‌ چرا که تاریخ پاک نمی‌شود؛ بنابراین تاریخ بیماری کرونا لکه ننگی برای کشورهایی که ما را تحریم کردند خواهند بود و در مقابل برای رهبری، مردم، رئیس‌جمهور و کادر سلامت یک موفقیت و جشنی بزرگ است. عین‌اللهی ادامه داد: در حوزه مبارزه با ویروس کرونا اقدامات بزرگی انجام شد و امروز به‌رغم تحریم‌های ناجوانمردانه، پیروزی دلنشینی به ثمر نشست. وی با تأکید بر اینکه در بحث کرونا همه دستگاه‌ها پای کار بودند، تصریح کرد: دستگاه‌هایی همچون وزارت بهداشت، بانک مرکزی، وزارت راه، هلال‌احمر و فراتر از دستگاه‌ها شخص رئیس‌جمهور برای مساله کرونا وارد صحنه شدند. مقدار زیادی از واکسن‌ها با تماس‌های آقای رئیسی وارد شد. هدایت‌ها و توصیه‌های مقام معظم رهبری در مساله کرونا بسیار تأثیرگذار بود. وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که ایران از لحاظ رتبه‌بندی جزو سرآمدان بهداشت و سلامت است و نظر شما چیست، گفت: ما طبق آمار جهانی جزو کشورهای موفق در بحث مبارزه با کرونا هستیم و رئیس سازمان جهانی بهداشت نیز از اقدامات کادر سلامت ایران تشکر کرد و گفت در ابتدا نگرانی داشتیم اما در دولت آیت‌الله رئیسی در مقابله با کرونا جهش انجام شد.

 


Page Generated in 0/0059 sec