printlogo


کد خبر: 249621تاریخ: 1401/3/22 00:00
اخبار

مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی یک درصد شد
بر اساس مکاتبه معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با وزرای اقتصاد و جهاد کشاورزی، فهرست اقلام اساسی وارداتی که نرخ مالیات ارزش افزوده آنها از ۹ به یک درصد کاهش یافته، ابلاغ شد.
محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در مکاتبه‌ای با «سیداحسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و «سیدجواد ساداتی‌نژاد» وزیر جهاد کشاورزی،‌ مصوبه جلسه ۶۶ شورای هماهنگی اقتصادی در زمینه کاهش نرخ مالیات ارزش افزوده واردات برخی اقلام اساسی را ابلاغ کرد.
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در این نامه نوشت: کاهش نرخ مالیات ارزش افزوده واردات برخی اقلام کالاهای اساسی به اعتبار تشخیص سران ۳ قوه و به تایید رهبر معظم انقلاب رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است.
بر این اساس از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون مالیات ارزش افزوده تا پایان سال ۱۴۰۱، نرخ اخذ مالیات بر ارزش افزوده برای واردات گندم، برنج، دانه‌های روغنی، انواع روغن خام، حبوبات شامل عدس، نخود، لوبیا و ماش، قند، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز و چای یک درصد تعیین می‌شود.
در مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی نرخ اخذ مالیات بر ارزش افزوده قند و شکر تولید داخل نیز یک درصد تعیین شد.
***
حق مسکن کارگران ۵۵۰ هزار تومان
محمد مخبر، معاول اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور مصوبه هیات وزیران مبنی بر افزایش حق مسکن کارگران را ابلاغ کرد.
هیأت وزیران در جلسه 11/3/1401 به ‌پیشنهاد شورای‌عالی کار و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور و به ‌استناد ماده 2 اصلاحی قانون راجع به طبقه‌بندی مشاغل و برای کمک‌هزینه مسکن کارگری- مصوب 1370- تصویب کرد کمک‌هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتدای فروردین‌ سال 1401 ماهانه مبلغ 5‌میلیون و 500‌هزار ریال تعیین می‌شود.
به گزارش تسنیم، پیش از این شورای ‌عالی کار، حق مسکن کارگران را در سال 1401 به‌ مبلغ 650 هزار تومان تصویب کرده بود در حالی که سال گذشته این رقم 450 هزار تومان بود، البته این مصوبه پیشنهاد شورای ‌عالی کار بود که برای اجرایی شدن باید به تصویب هیات وزیران می‌رسید اما در بررسی هیات وزیران حق مسکن کارگران برای سال 1401 معادل 550 هزار تومان تعیین شد.
***
آغاز مانور نظارت بر قیمت کالاهای اساسی
وزیر جهاد کشاورزی از آغاز مانور نظارت بر زنجیره تأمین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی و رعایت قیمت‌های تعیین شده در سراسر کشور از صبح دیروز (شنبه ۲۱ خرداد) خبر داد.
سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی  با اشاره به آغاز مانور نظارت بر زنجیره تأمین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی از صبح دیروز گفت: 4 هزار نفر در کشور کار نظارت بر کل زنجیره تأمین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی و مواد غذایی را بر عهده دارند. همچنین از کمک بسیج اصناف و بسیج وزارت جهاد کشاورزی استفاده شده است.
وی افزود: در راستای مردمی‌سازی یارانه‌ها و نظارت بر قیمت‌های تعیین شده، نظارت بر بخشی از این زنجیره در کارخانه‌های مواد غذایی خواهد بود.
ساداتی‌نژاد کالا‌های مورد بررسی را شامل محصولات کشاورزی، لبنیات، حبوبات، برنج وارداتی، شکر و روغن عنوان و بیان کرد: این کالاها از آغاز زنجیره توزیع تا فرآوری در کارخانه و توزیع آنها مورد نظارت بازرسان قرار خواهد گرفت. تعزیرات هم با توجه به ضوابط جدیدی که برای این دستگاه تعیین شده و افزایش اختیارات، به نظارت‌ها کمک می‌کند. در این مانور قیمت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورتی که بیش از قیمت تمام شده ارائه و عرضه شوند به تعزیرات معرفی خواهند شد. مردم هم با شماره ۱۲۴ تخلفات گران‌فروشی را به تعزیرات اعلام کنند.
وزیر جهاد کشاورزی درباره اقدام برخی کارخانه‌های لبنی مبنی بر افزایش قیمت محصولات خود اظهار داشت: شرکت‌های تولید‌کننده مواد لبنی فقط ۴ قلم کالای اساسی که قیمت آنها اضافه و به کارخانجات اعلام شده را می‌توانند افزایش دهند.
***
عبور خرید تضمینی گندم از ۳ میلیون تن
خرید تضمینی گندم از گندم‌کاران سراسر کشور به بیش از ۳ میلیون تن و با ارزش بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان رسید.
در حال حاضر، خرید تضمینی گندم در استان‌های مختلف کشور در دست انجام است و از ابتدای سال ۳میلیون و ۳۱ هزار تن از این محصول استراتژیک به ارزش ۳۵ هزار و ۶ میلیارد تومان خریداری شده است.
تاکنون بالغ بر ۶۶ درصد و به عبارتی بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکارانی که محصول خود را به مراکز خرید این شرکت تحویل داده‌اند، به حساب آنان واریز شده و پرداخت مابقی مطالبات این عزیزان نیز در جریان است. خرید تضمینی گندم از ۴ فروردین‌ماه در کشور آغاز شده است و در حال حاضر استان خوزستان با خرید بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم، ۴۶ درصد از کل خرید گندم کشور را به خود اختصاص داده و استان گلستان با بیش از نیم میلیون تن خرید و استان فارس با ۲۶۸ هزار تن خرید، بعد از استان خوزستان در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. در استان خوزستان که پیشتاز خرید تضمینی محصول کشاورزی راهبردی گندم در کشور است، ۱۴ هزار و ۴۷۳ میلیارد تومان به حساب گندمکاران این استان واریز شده است که بیش از ۸۹‌درصد از مطالبات این عزیزان را شامل می‌شود.

Page Generated in 0/0065 sec