گروه فرهنگ و هنر: انجمن سینمای جوانان ایران به صورت مؤسسه غیرانتفاعی تأسیس شده و در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده است. این نهاد هر چند سال ۱۳۵۵ به ثبت رسیده ولی سابقه آغاز فعالیت آن به سال 1353 بازمیگردد. سال ۱۳۶۴ با تغییراتی که در حوزه معاونت سینمایی، سمعی و بصری وزارت ارشاد اسلامی اتفاق افتاد، به منظور ارتقای سینمای ملی و کسب تجربه از فعالیتها و تأثیرات سینمای آماتوری و در راستای تأسیس مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی، مرکز سینمای تجربی، بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران راهاندازی شدند تا به عنوان بستری جهت توسعه سینمای ملی با مأموریت مشخص در قالب وظایف مدون برای هر یک از تشکلها، مسیر را برای کشف استعدادهای درخشان و تربیت نیروی انسانی از بین جوانان میهن اسلامی (از طریق دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در سراسر کشور) و همچنین کسب تجربه بیشتر با فعالیت در عرصه تولید فیلمهای مستند و تجربی (از طریق مرکز سینمای تجربی) و در نهایت ورود به عرصه تولید فیلم بلند سینمایی (تحت حمایت بنیاد سینمایی فارابی) فراهم کنند. این تفکر باعث شد انجمن با سازمانی مشخص شروع به فعالیت کند. یکی از این فعالیتها، پاتوق فیلم کوتاه است. 3 مفهوم «برقراری عدالت آموزشی»، «روزآمدی تکنیکی» و «ارتقای جهانبینی هنرجوها» در بین رویکردهای اصلی انجمن سینمای جوانان ایران جای دارد و پاتوق فیلم کوتاه مسیری را هموار میکند که این رویکردها تحقق یاید. عدالت آموزشی با دعوت از اساتید بزرگ در حوزه فیلم و نشستن در محضر آنها فراهم میشود. بالاخص وقتی که این کار با ساختن فیلم و نقد و بررسی آن همراه باشد. وقتی که بسترهای این نمایش و نقد و بررسی فراهم شود، علاوه بر آنکه کادرسازی میشود و میتوان کارگردانهای موفقی را در آینده به جامعه تحویل داد، سببساز تنوعآفرینی ژانرها و امید به جوانان کشور است. پاتوق فیلم کوتاه اگر شعارهای اصلی خود را که شامل «قانونگرایی»، «دین»، «اخلاق»، «آگاهی» و «امید» میشود، در عمل در گوشه گوشه ایران عزیز جاری و بتواند این شعارهای اصلی را به صورت عملیاتی پیادهسازی کند، میتوان تحولی عظیم را در صنعت فیلمسازی کشور شاهد بود. از سوی دیگر همانطور که در سند چشمانداز 5 ساله انجمن سینمای جوانان ایران آمده است: «نتیجه و خروجی اکرانهای هنر و تجربه نشان میدهد شاید بهتر باشد طبق تجربه جهانی، به جای ایجاد سانسهای ویژه و چرخشی در سالنهای متفاوت، اختصاص دادن یک سینمای ثابت برای اکران آثار کوتاه داستانی و مستند به عنوان پاتوق همیشگی اهالی هنر و علاقهمندان سینمای پایه، در نظر گرفته شود که به صورت هفتگی و ثابت اقدام به پخش فیلمهای کوتاه کند. انجمن سینمای جوانان ایران تلاش میکند در تمام شهرهایی که شعبه دارد، یک مکان ثابت به عنوان پاتوق و سینماتک در نظر بگیرد». این موضوع و به تبعش ایجاد جشنوارههای منطقهای در سراسر ایران که از دل این پاتوقها در میآید، باعث میشود علاوه بر آموزش و عملیاتی شدن ۳ کلیدواژه اصلی که در بالا ذکر شد، عدالتی در پرداخت و کشف استعدادهای ایرانی فراهم شود. همچنین مساله «بومیگرایی» نیز که جزو رویکردهای اصلی انجمن سینمایی ایران است با تشکیل پاتوق فیلم کوتاه تحقق مییابد. اگرچه مساله تجهیزات فیلمسازی در استانهای محروم هنوز یکی از دغدغههای اصلی مسؤولان و هنرجویان است اما آنطور که خبرنگار «وطنامروز» کسب اطلاع کرد، این موضوع در حال بررسی و پیگیری است و امید است این تجهیزات به دست دفاتر انجمن سینمایی ایران در گوشه گوشه کشور، بالاخص استانهای محروم برسد. همچنین مساله فیلم ساختن و مدارس سینمایی با پاتوقهای فیلم کوتاه به سمت هموارشدن میرود و بعد از فروکش کردن کرونا، با جدیت بیشتری در حال احیای بسیاری از مباحث به فراموشی سپرده شده در طی این ۲ سال همهگیری کروناست، هرچند بدیهی است اصلیترین موضوع در بحث پاتوق فیلم کوتاه، «عدالت نمایشی» در تولید، توزیع و عرضه است. این موضوع میتواند این امیدواری را ایجاد کند که به وسیله این پاتوقهای فیلم کوتاه، مرجع آموزش سینما در کشورهای فارسیزبان انجمن سینمایی جوانان ایران شود. روی دیگر این پاتوقهای فیلم کوتاه، بحث اشتغالآفرینی است. این پاتوقهای فیلم کوتاه میتواند تسهیلکننده فرآیندهای فیلمسازی باشد و به اشتغالآفرینی در پرجمعیتترین باشگاه کارآفرینی کشور در حوزه سینما بینجامد. پاتوق فیلم کوتاه که حالا به ششمین جلسه فصل هفتم خود رسیده است، در پردیس سینمایی چارسو، سالن شماره 6 برگزار میشود.
***