printlogo


کد خبر: 249643تاریخ: 1401/3/23 00:00
آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده حکایت از رشد نرخ قتل در این کشور دارد
قتل مسلحانه 45 هزار آمریکایی در ۲۰۲۰

آمار جدید و تکان‌دهنده مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) حکایت از آن دارد که حتی در اوج دوران همه‌گیری کرونا، درگیری‌های مسلحانه رقیب جدی کرونا در قتل‌عام آمریکایی‌ها بوده است. 
بر اساس آماری که این آژانس زیرمجموعه وزارت بهداشت ایالات متحده منتشر کرده، در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۴۵ هزار آمریکایی در نتیجه خشونت‌های مسلحانه کشته شدند. به عبارت دیگر میزان قتل در ینگه دنیا طی سال‌های 2019 تا 2020، 35 درصد افزایش داشته در حالی ‌که میزان قتل با سلاح از 74 درصد در سال 2019 به 79 درصد در سال 2020 رسیده است؛ روند صعودی خطرناکی که می‌توان انتظار داشت تا امسال (2022) ادامه پیدا کرده باشد. آمار مزبور نشان می‌دهد در سال 2020 در مجموع 45 هزار و 222 نفر بر اثر خشونت‌های مسلحانه و با اسلحه کشته شده‌اند که این رقم 14 درصد بیشتر از سال 2019 است که 39 هزار و 707 نفر با اسلحه کشته شدند. 
طی 24 ساعت گذشته این رقم در شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک طنز تلخ نیز شده است. سال گذشته در چنین روزهایی بود که 45 هزار تن از اهالی ایالت آریزونا درخواستی جمعی را امضا کردند تا بدین واسطه مجوز شلیک به یک گونه در حال انقراض بوفالو در دره حفاظت شده معروف گرندکانیون را از مقامات پارک ملی ان‌پی‌اس کسب کنند. اشتیاق این تعداد یانکی برای شلیک کردن به بیسون‌های در حال انقراض و کشتن آنها می‌تواند نمادی از شهوت جامعه آمریکایی برای قتل و جنایت باشد. 
آمارهای جدید CDC نشان می‌دهد خشونت‌های مسلحانه در سراسر آمریکا به سرعت در حال افزایش و جراحات ناشی از شلیک گلوله نیز در رده سیزدهم علل مرگ‌ومیر است و میزان مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات را تحت‌الشعاع قرار داده است. در همین حال، خودکشی طی یک دهه گذشته بیش از 60 درصد مرگ‌و‌میر ناشی از خشونت‌های مسلحانه را به خود اختصاص داده اما این رقم در سال 2020، 57 درصد بوده است. از دیگر نتایج تحقیق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده می‌توان به نرخ بسیار بالای قربانیان آفریقایی‌تبار (سیاه‌پوست) آمریکایی در درگیری‌های مسلحانه آمریکا اشاره کرد. 42 درصد قربانیان قتل با اسلحه در سال 2020، سیاه‌پوستان 15 تا 34 ساله بوده‌اند در حالی ‌که این افراد تنها 2 درصد جمعیت آمریکا را دربر می‌گیرند. میزان قتل زنان سیاه‌پوست با اسلحه نیز در سال 2020 در مقایسه با سال 2019، 51 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، ایالات جنوبی با 21 هزار و 552 مورد، همچنان جایگاه تاریخی خود در بالاترین میزان مرگ با سلاح گرم را در آن سال حفظ کرده‌اند. منطقه شمال شرقی ایالات متحده شامل نیویورک، واشنگتن و فلوریدا و ایالت‌های عمدتا سفیدپوست‌نشین با 4 هزار و 145 مورد کمترین میزان را داشته‌اند. در این بین ایالت‌های می‌سی‌سی‌پی، لوییزیانا و وایومینگ بیشترین و ایالت‌های هاوایی، ماساچوست و نیوجرسی کمترین میزان مرگ با سلاح گرم را داشته‌اند. جرم‌شناسان و محققان معتقدند افزایش میزان قتل با اسلحه همزمان با همه‌گیری کرونا که باعث افزایش بیکاری، اخراج از کار، تعطیلی مدارس و درگیری‌های ناشی از رکود اقتصادی و اختلال در امور روزمره بوده افزایش چشمگیری داشته است. این در حالی است که در پی تیراندازی‌های مرگبار اخیر در برخی شهرهای آمریکا، ده‌ها هزار نفر در سراسر این کشور روز گذشته تظاهرات گسترده‌ای را علیه خشونت و سلاح برگزار کردند. یک سازمان ضد سلاح با عنوان «راهپیمایی برای جان‌های‌مان» که توسط بازماندگان تیراندازی دسته‌جمعی سال 2018 دبیرستانی در پارکلند فلوریدا پایه‌گذاری شده، این تظاهرات گسترده را سازماندهی کرده بود. این راهپیمایی بزرگ پس از آن برنامه‌ریزی شد که حدود ۲ هفته قبل یک فرد مسلح با حمله به دبستان راب در ایالت تگزاس 19 کودک و 2 معلم این مدرسه را کشت و پیش از آن نیز مرد سفیدپوستی با تیراندازی در یک سوپرمارکت در شهر بوفالو، باعث کشته شدن 11 نفر از جمله 10 سیاه‌پوست شد. طبق اظهار نظر سازمان‌دهندگان تظاهرات دیروز، این راهپیمایی ضد سلاح پیامی ساده برای سران سیاسی آمریکا دارد و آن این است که «انفعال شما در حال کشتن آمریکایی‌هاست». 
این در حالی است که ۴ روز پیش مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرا و با رای مثبت هر 2 حزب، لایحه کنترل سلاح را تصویب کرد که بر مبنای آن حداقل سن مجاز خرید سلاح‌های نیمه اتوماتیک افزایش یافته و فروش خشاب اسلحه با ظرفیت بیش از 15 فشنگ ممنوع است.

Page Generated in 0/0062 sec