printlogo


کد خبر: 249660تاریخ: 1401/3/23 00:00
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همچنان بر ارتقای کیفیت خودروها تأکید دارد
باید مثل موشک خودروی با کیفیت بسازیم

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همچنان از کیفیت خودروهای تولید داخل گلایه دارد و معتقد است خودروسازی ما باید آنقدر رشد کند که به ملی بودن خودروهای‌مان افتخار کنیم نه اینکه هر روز شاهد تصادفات هولناک باشیم. 
سال پیش بود که سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشورمان از ضرورت ممنوعیت شماره‌گذاری پژو ۴۰۵ و پراید صحبت به میان آورد و با اولتیماتوم به خودروسازان اعلام کرد این خودروها از سال ۱۳۹۹ به دلیل نقص ایمنی دیگر شماره‌گذاری نخواهند شد؛ تصمیمی که اگرچه با مقاومت‌هایی از سوی خودروسازان مواجه شد اما در نهایت این حرف پلیس با همراهی افکار عمومی بود که به کرسی نشست و شماره‌گذاری ۳ مدل از پراید و سواری پژو ۴۰۵ متوقف شد و تولید این خودروها نیز برای همیشه به پایان رسید. 
حدود ۲ سال پس از آن اظهارات اما بار دیگر اظهارنظری دیگر از رئیس پلیس راهور فراجا مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و این بار پس از حادثه تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان که دی‌ماه سال ۱۴۰۰ رخ داد، هادیانفر در اظهاراتی تند از باز نشدن کیسه هوای خودروها و عدم ایمنی آنها انتقاد کرد. او برخی از خودروهای تولید داخل را به ارابه مرگ تشبیه و این سوال را مطرح کرد که چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟
 
* پلیس: درباره ایمنی خودروها عقب‌نشینی نخواهیم کرد
بنا به اعلام ایسنا، روز گذشته سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: پلیس از مواضع خود درباره ایمنی خودروهای تولید داخل عقب‌نشینی نخواهد کرد. نه‌تنها درباره خودروهای تولید داخل، بلکه درباره خودروهای وارداتی با حساسیت بر ایمنی آنها نظارت خواهیم کرد و اگر خودرویی ایمنی لازم را نداشته باشد، قطعا از شماره‌گذاری آن جلوگیری خواهد شد. 
وی ادامه داد:‌ من بارها از نمایندگان مجلس، مسؤولان، مدیران و تمام افرادی که در این حوزه صحبت می‌کنند، خواسته‌ام منافع ملی، ایمنی و امنیت مردم را در نظر بگیرند. ما به عنوان پلیس همه روزه شاهد تصادفات هولناکی هستیم، تقریبا هر 3-2 روز یک آتش‌سوزی یا انفجار خودرو داریم؛ خب! چرا چنین حوادثی باید رخ دهد؟ واقعا نمی‌پذیریم که این تصاویر را هر روز در رسانه و تلویزیون پخش و مردم را نگران کنیم اما مسؤولان خودروساز که در جریان امور هستند باید فکری کنند. 
هادیانفر با تاکید بر اینکه در بحث کیفیت و ایمنی لازم است از فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان پیروی شود، گفت: دولت هم باید اراده جدی داشته باشد و برای ارتقای ایمنی خودروها پیشگام شود. البته نه اینکه بیایند و ایمنی را به شکل صوری ارتقا دهند. ارتقای ایمنی باید به صورت واقعی بوده و کیفیت محصول افزایش یابد. 
 
* ما نباید مونتاژکار باشیم
رئیس پلیس راهور با اشاره به دسته‌بندی رایج خودروسازان گفت:‌ در دنیا ۳ دسته در صنعت خودرو وجود دارد. دسته اول تولیدکننده‌ها هستند که شرکت‌هایی مبتکر و خلاق هستند، دسته دیگر مانند صنعت خودروسازی در چین است که کپی‌کار هستند و کار شبیه‌سازی از برندها را با همان اسم یا هر اسم دیگری که بخواهید انجام می‌دهند. دسته سوم اما شرکت‌هایی هستند که مونتاژکار بوده و یک تکه از آن و از این را برداشته و با قرار دادن آنها کنار هم خودرویی را مونتاژ می‌کنند. وی افزود: کشور ما در بخش سوم فعالیت دارد اما انتظار مقام معظم رهبری، مردم و پلیس این بود که در این سال‌ها باید تولیدکننده می‌شدیم نه اینکه مونتاژکار باشیم. ما توانایی تولید موشک را داریم و واقعا ساخت یک خودرو نسبت به یک موشک، سخت نیست. 
سردار هادیانفر در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است امسال نیز شماره‌گذاری خودروهایی دیگر متوقف شود، اظهار داشت:‌ ما موضوعات و تصادفات را دسته‌بندی می‌کنیم. خودروهای ناایمن را هم بر اساس تحلیل تصادفات دسته‌بندی می‌کنیم. البته برخی می‌گویند چرا پلیس بتازگی درباره خودروهای ناایمن شروع به اظهارنظر کرده است. من قبلا هم گفتم و باز هم تکرار می‌کنم به هیچ عنوان اینطور نیست. ما این موضوعات را از اواخر سال ۹۸ متذکر شدیم، چه کسی تولید پراید و پژو ۴۰۵ را متوقف کرد؟ 
 
* تا ۳۰ سال آینده درگیر پراید و پژو خواهیم بود
رئیس پلیس راهور فراجا افزود:‌ اگر همین حالا تولید یک خودروی ناایمن متوقف شود، ما طی ۲۰ تا ۳۰ سال درگیر آن خواهیم بود. کمااینکه هنوز با پیکان درگیریم. درباره پراید و پژو ۴۰۵ هم همین‌طور است و ما تا سال‌ها و احتمالا
‌20تا30 سال آینده درگیر آن و تصادفات ناشی از آن خواهیم بود. 
وی با بیان اینکه تمام تلاش پلیس تولید خودروی ملی است، گفت: ما می‌خواهیم خودروی ملی داشته باشیم، خودرویی که به ملی بودن آن افتخار کنیم. همچنین ایمنی و کیفیت خودروهایی که هم‌اکنون مونتاژ یا وارد می‌شوند باید بالا برود. حرف ما این است که به عنوان مثال چرا در تولید خودرو از فولاد کم‌کربن استفاده نمی‌کنیم و از ورق ۳ لایه غیرایمن استفاده می‌کنیم که خودرو در هر حالت تصادف چه با زاویه مناسب چه غیرمناسب، مچاله شود و سرنشینان در آن گرفتار شوند؟
سردار هادیانفر درباره اینکه برخی خودروسازان ادعا می‌کنند که دلیل باز نشدن کیسه هوا راننده است، گفت:‌ کیسه هوای راننده حتما باز می‌شود و حالت دستی و انتخابی ندارد. در این مواردی که گفتم حتی کیسه هوای راننده نیز باز نشده است. کیسه هوای راننده در همه دنیا تابع دستی کردن و قفلی نیست و در صورت تصادف باید باز شود اما در برخی خودروها این امکان وجود دارد که کیسه هوای سرنشین کنار راننده باز یا قفل باشد. این آمار درباره کیسه هوای راننده است که باز نشده است.

Page Generated in 0/0061 sec