printlogo


کد خبر: 249692تاریخ: 1401/3/24 00:00
هشدار سازمان تجارت جهانی
بحران‌های چندگانه در پیش است

مدیرکل آفریقایی سازمان تجارت جهانی (WTO) هشدار داد که محدودیت‌های صادراتی در پی جنگ روسیه و اوکراین، نه‌تنها قیمت مواد غذایی را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند به طور همزمان باعث تشدید بحران‌های چندگانه جهانی شود. 
خانم انگوزی اوکونجو ایوه آلا، اقتصاددان نیجریه‌ای- آمریکایی این موضوع را روز یکشنبه در افتتاحیه دوازدهمین کنفرانس وزیران این سازمان در ژنو مطرح کرد. 
به گفته هفتمین رئیس سازمان تجارت جهانی از آخرین نشست وزیران WTO در سال 2017، مسائل جهان با توجه به همه‌گیری «کووید-19»، عملیات نظامی روسیه در اوکراین و بحران‌های غذایی و انرژی متعاقب آن پیچیده‌تر از قبل شده است. 
او گفت: «این بحران‌های چندگانه واقعا بی‌سابقه است و آنچه در همه اینها بسیار مهم است این است که هیچ کشوری نمی‌تواند این بحران را به تنهایی حل کند. این در حالی است که شما نیاز دارید کشورهای دنیا با هم همکاری کنند. شما به همبستگی جهانی نیاز دارید».
به گزارش آرتی، اوکونجو ایوه آلا سپس به کنترل صادرات توسط دولت‌های بزرگ اشاره کرد و گفت همان‌طور که بارها اعلام کرده، باید این کنترل کاهش یابد تا از وخیم‌تر شدن وضعیت جلوگیری شود. 
او ادامه داد: «شما دیدید که در بحران غذایی 2008-2009، فقط همین نوع اقدامات (کنترل صادرات) منجر به افزایش قیمت شد. در اعلامیه امنیت غذایی، اعضای سازمان ما سعی می‌کنند درباره اینکه چگونه خود را از انجام این نوع اقدامات بازدارند، صحبت کنند و این اقدام بسیار مهمی است که می‌تواند به جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت محصولات غذایی کمک کند».
اوکونجو به این حقیقت اشاره کرد که با آنکه تجارت بین‌المللی به رهایی یک میلیارد نفر از فقر کمک کرده اما کشورهای فقیرتر و مردم فقیرتر در کشورهای ثروتمند هنوز با مشکل مواجه هستند و اغلب بدون حمایت رها می‌شوند در حالی که ثروتمندان ذخایر خود را می‌اندوزند. 
مدیرکل سازمان تجارت جهانی همچنین به وضعیت اوکراین اشاره کرد که به طور سنتی یکی از صادرکنندگان اصلی غلات جهان محسوب می‌شود اما در حال حاضر به دلیل وضعیت جنگی قادر به صادرات محصولات خود نیست. سازمان تجارت جهانی تخمین می‌زند که در حال حاضر بین 22 تا 25 میلیون تن غلات در بنادر اوکراین نگهداری می‌شود. جالب اینکه واشنگتن و متحدانش چند ده میلیون تن غلات آماده صادرات روسیه را نیز که می‌تواند بخشی از بحران غذایی موجود را حل کند، مورد تحریم قرار داده‌اند اما همزمان مقامات غربی و رسانه‌های شرکتی همسو با آنها، روسیه را به ممانعت از صادرات این منابع متهم کرده‌اند. در مقابل روسیه بارها این اتهام را رد کرده و اسنادی ارائه داده که مقامات اوکراینی با همدستی غول‌های تجاری آمریکا و اروپا در حال خرابکاری در صادرات غله اوکراین هستند. از جمله اینکه امکان رساندن بار غلات استپ‌های داخلی اوکراین از طریق بنادر جنوبی این کشور وجود ندارد، زیرا طبق مشاوره غربی‌ها به کی‌یف، همه حریم ساحلی این کشور در شمال دریای سیاه برای جلوگیری از ورود کشتی‌های روسی مین‌گذاری شده است. در نتیجه هیچ شناور اوکراینی هم نمی‌تواند بارهای غله را از حریم آبی این کشور خارج کند. همچنین صدها فیلم و سند از سوی ارتش روسیه در اوکراین ارائه شده که بار غلات اوکراین توسط عوامل شرکت‌های غربی به طور غیرقانونی از مرزهای غربی این کشور با اتحادیه اروپایی قاچاق می‌شود یا اینکه مزارع غلات در بخش‌های تحت کنترل دولت اوکراین آتش ‌زده می‌شوند. بر اساس این گزارش، شرکت‌های تجاری بزرگ غربی که بخش اصلی زنجیره تامین غذا در جهان را در انحصار خود دارند، به بهانه بحران اوکراین قیمت‌های جهانی را بشدت افزایش داده‌اند. تحریم روسیه و بلاروس همچنین باعث شده حجم عظیمی از صادرات کود کشاورزی توسط این ۲ کشور متوقف شود و کشاورزی در بسیاری از کشورهای جهان دچار مخاطره شود. 
روسیه خود در واکنش به گسترده‌ترین تحریم‌های تاریخی که علیه این کشور وضع شده، از سازمان تجارت جهانی کناره‌گیری کرده است. 

Page Generated in 0/0072 sec