printlogo


کد خبر: 249716تاریخ: 1401/3/24 00:00
اخبار

دستور رئیس‌جمهور به مسؤولان اجرایی: 
در نظام حکمرانی از نخبگان استفاده شود
جمعی از رؤسای دانشگاه‌های کشور و تعدادی از مسؤولان اجرایی در نشستی به ریاست حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، راهکارهای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت نخبگان را مورد بحث و بررسی قرار دادند. 
در این نشست مقرر شد کارگروهی با محوریت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری تشکیل شود تا با مشارکت دانشگاهیان و مقامات اجرایی، روش‌های مناسب عملی و سریع‌الوصول اجرایی برای بهره‌مندی بهتر از توان علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها در دولت را ارائه و تحقق آنها را پیگیری کند. رئیس‌جمهور در این جلسه با تاکید بر اهمیت جذب و بهره‌گیری از توان کارشناسی و علمی نخبگان و دانشگاهیان در نظام حکمرانی، طراحی سازوکارهایی برای تسهیل و تحکیم ارتباط دولت با شبکه نخبگانی کشور را ضروری خواند و گفت: این مهم است که سازوکارهای کارآمدی برای شکل‌گیری یک رابطه موثر میان دولت و نهاد علم فراهم شود تا بتوانیم کاملا کاربردی و مساله‌محور از توان علمی و پژوهشی مراکز دانشگاهی و نخبگانی بهره ببریم. رئیسی با تاکید بر ضرورت تکریم جایگاه نخبگان و دانشگاهیان و توجه به دغدغه‌های آنها بویژه در حوزه معیشت، افزود: چنانچه ضعف و کاستی قانونی در مسیر برطرف کردن دغدغه‌های نخبگان کشور وجود دارد باید از طریق تدوین لایحه و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی پیگیری شود. وی همچنین با تاکید بر اهمیت حفظ منزلت و کرامت نخبگان و دانشگاهیان و لزوم توجه به معیشت آنان اظهار داشت: بخش‌های اجرایی مرتبط حتما باید در این زمینه بکوشند و در راستای حفظ و تقویت جایگاه و منزلت و کرامت نخبگان گام بردارند. رئیس‌جمهور گفت: نخبگان، فرهیختگان و اعضای هیات علمی باید بدون دغدغه معیشت و تامین زندگی، به ایفای نقش مهم خود در امر آموزش و تربیت نیروهای متخصص و متعهد و کارآمد بپردازند. در این جلسه شماری از روسای دانشگاه‌ها ضمن طرح دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و چالش‌های موجود در استفاده و به‌کارگیری ظرفیت‌های مراکز علمی، آمادگی دانشگاه‌ها و اعضای هیات‌های علمی را برای مشارکت در حل مسائل و کمک به تامین نیازهای کشور در عرصه‌های علمی، پژوهشی و فناوری اعلام کردند. 
***
رئیس‌جمهور ترکمنستان امروز به تهران می‌آید
رئیس‌جمهور جدید ترکمنستان با دعوت رسمی رئیس‌جمهور کشورمان در رأس هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به ایران سفر می‌کند. 
این نخستین سفر «سردار بردی‌ محمداف» به تهران در مقام ریاست‌جمهوری ترکمنستان است و پیش از این ۱۹ دی ۱۴۰۰ به عنوان فرستاده ویژه رئیس‌جمهور وقت این کشور به ایران آمده بود. محمداف که پیش از این معاون وزیر خارجه ترکمنستان بود، ۲۸ اسفند سال گذشته به عنوان رئیس‌جمهور این کشور برگزیده شد. 
مراسم استقبال رسمی رئیس‌جمهور کشورمان از همتای ترکمنستانی‌اش در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد برگزار می‌شود و پس از دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه، نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ۲ کشور برگزار می‌شود و چند سند و تفاهمنامه همکاری بین تهران و عشق‌آباد به امضای طرفین می‌رسد. 
***
اطلاعیه وزارت دفاع درباره شهادت یکی از کارمندان این وزارتخانه
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یکی از کارمندان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، عصر روز یکشنبه ٢٢ خرداد، حین انجام ماموریت در منطقه عمومی سمنان به شهادت نائل آمد. 
در این اطلاعیه آمده است: کارمند محمد عبدوس از کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح بود که به خیل عظیم شهیدان ملحق شد. در ادامه آمده است: وزارت دفاع ضمن تسلیت به خانواده معظم این شهید گرانقدر و همکاران ایشان در این وزارتخانه، اعلام می‌دارد اقتدار و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران مرهون مجاهدت و جانفشانی عزیزانی است که در راه اعتلا و قدرت بازدارندگی کشور از خون خود گذشته‌اند. وزارت دفاع همچنین اعلام کرد مراسم تشییع پیکر مطهر این شهید عزیز امروز با حضور خانواده معظم شهدا و اقشار مختلف مردم شهیدپرور سمنان، در این شهر برگزار می‌شود. 
***
قالیباف: 
منشور مجلس انقلابی تهیه می‌شود
محمدباقر قالیباف در جلسه شورای هماهنگی مجلس شورای اسلامی که روز گذشته با حضور نواب رئیس، اعضای هیأت‌رئیسه مجلس و رؤسای کمیسیون‌ها، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، رئیس دیوان محاسبات و معاونان قوانین و نظارت مجلس برگزار شد، به اولویت‌بندی‌های مجلس براساس بیانات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان اشاره و برنامه مجلس در این حوزه را تشریح کرد. 
رئیس مجلس با بیان اینکه براساس منویات رهبر معظم انقلاب، سندی که مسیر راه مجلس شورای اسلامی را مشخص کند، تدوین خواهد شد، گفت: باید اقداماتی که لازم است برای این سند که منشور مجلس انقلابی است در هیأت‌رئیسه، صحن، کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و سایر بخش‌های اداری و ستادی مجلس انجام شود تا در یک سند و منشور، راهبردهای اصلی مجلس مبتنی بر مسائل اساسی کشور تعریف و به سرعت عملیاتی شود تا بتوانیم بیش از پیش به مردم خدمت کنیم. 
قالیباف اضافه کرد: این منشور، مأموریت‌های بخش‌های مختلف مجلس بویژه در حوزه اصلاح بودجه، انتخابات، تنقیح قوانین، نظارت و... را مشخص خواهد کرد که معاونت قوانین و مرکز پژوهش‌ها کار خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند و در نهایت قصد داریم با دریافت نظرات و پیشنهادات کارشناسان و نمایندگان، مبتنی بر توصیه‌ها و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، این سند تدوین شود تا مجالس آینده نیز بتوانند از آن استفاده کنند. 

Page Generated in 0/0064 sec