ریزش ساختمان معروف پلاسکو در تهران و حالا متروپل در آبادان حساسیتهای زیادی را نسبت به ایمنسازی یا تخریب ساختمانهای ناامن و فرسوده ایجاد کرده است تا خدای نکرده شاهد چنین حوادث ناگوار و جبرانناپذیری نباشیم. در این میان سازمان آتشنشانی، شهرداریها و دستگاههای مرتبط پس از این اتفاقات نام صدها ساختمان ناایمن بویژه 129 ساختمان پرخطر در تهران را اعلام کردند. به گفته برخی کارشناسان، هر کدام از این ساختمانها قابلیت تبدیل به یک متروپل را دارند. این در حالی است که مدیرعامل سازمان آتشنشانی شهرداری تهران گفته است: اگر تا 3 ماه آینده مالکان ساختمانهای پرخطر پای کار نیایند، اسامی آنها اعلام میشود و در این زمینه با کسی تعارف نداریم.
پرویز سروری، نایبرئیس شورای شهر تهران نیز در این باره میگوید: در شورای عالی استانها موضوع متروپل را پیگیری میکنیم. همچنین گزارش کارشناسی پلاسکو به کتابخانهها رفت و هیچ اتفاقی درباره آن رخ نداد. یکی از ویژگیهای مدیر موفق و کارآمد این است که از تهدید، فرصت بسازد.
وی ادامه داد: در تهیه گزارش پلاسکو کارشناسان مطرح کشور نقش داشتند و بسیار کارآمد بود اما متاسفانه به مقررات تبدیل نشد و گزارشی برای کتابخانهها بود. سروری با بیان اینکه وزیر کشور در حادثه متروپل تاکید داشت که باید زمینه و عامل بروز این حوادث اصلاح شود، گفت: پیشنهاد میشود گزارش پلاسکو را به عنوان یک منبع قوی در دستور کار قرار دهیم و دوباره کار را از صفر شروع نکنیم. گزارش پلاسکو از کتابخانهها بیرون بیاید و مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر جلساتی با مالکان ساختمانهای ناایمن گذاشته شده و از آنها میخواهند که اقدام به مقاومسازی، نوسازی و... کنند. قدرتالله محمدی، مدیرعامل سازمان آتشنشانی شهرداری تهران نیز در این باره به فارس گفت: با مالکان ساختمانهای ناایمن جلسه داریم و همچنین دادستانی هم ورود کرده است.
وی ادامه داد: تعدادی از مالکان پای کار آمدهاند و تعامل خوبی برقرار شده و گامهای خوبی در زمینه ایمنسازی انجام شده است. وی بیان کرد: اسامی ساختمانهای ناایمنی که مالکان آنها تا 3 ماه آینده پای کار نیایند حتما اعلام میشود و با کسی تعارف نداریم. وی گفت: فعلا مالکان 129 ساختمان پرخطر را فراخواندهایم و امیدواریم اقدامات خوبی صورت گیرد.
* شاهد اصلاح قوانین و مقررات هستیم
عضو شورای ششم شهر تهران درباره اصلاح قوانین و مقررات میگوید: شاهد اصلاح قوانین و مقررات هستیم اما این اصلاح از اقدامات بعدی جلوگیری میکند و کار با سرعت کمی پیش میرود و تا زمانی که تعارض منافع افرادی که در اصلاح قوانین ذینفع هستند وجود داشته باشد، همچنان شاهد این موارد خواهیم بود. به گفته احمد صادقی، زمانی که نقشههای گسلی شهر تهران را دریافت کردیم قرار بود ضوابط این ساختوساز در پهنه گسلی را مرکز مطالعات شهرداری تعریف و شورای عالی شهرسازی آن را تهیه و پس از تصویب آن را ابلاغ کند اما پس از گذشت ۶ سال هنوز این اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: نظام مهندسی هم با مشکلاتی روبهرو است و هنوز مهر مهندس دست پیمانکار است و درباره آن چارهاندیشی نشده؛ تا این موارد مشخص نشود مطالعات به نتیجه نمیرسد. علیرضا نادعلی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در این باره میگوید: ایمنی ساختمانها از دغدغههای چندماهه در شورا بوده است. شهرداری کار خوبی انجام داد و مدت ۴ ماه روی طرح شناسایی ساختمانهای ناامن کار کرد و با حادثه متروپل دغدغه مجددی اتفاق افتاد که در این ایام در هر جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به انتشار لیست ساختمانهای ناایمن تهران با تأکید بر اینکه وقتی اتفاق تلخی میافتد باید از آن عبرت گرفته شود و به موقع بازنگریها و نظارتها صورت گیرد، یادآور شد: در این مواقع نباید دچار عجله و شتابزدگی شویم.
نادعلی ادامه داد: طرحی در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در حال پیگیری است و باید اجازه دهیم پس از هماهنگیها در شهرداری، طرح ارائه شده و نظرات را بشنویم و یک طرح همهجانبه داشته باشیم. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در این باره میگوید: قطعا ساختمانهای ناایمن موضوع مهمی است و آتشنشانی براساس تخصص خود بررسیهایی را انجام داده و نظراتی را اعلام کرده است اما برخی مراجع این را قبول نداشتند یا موافق اعلام اسامی این ساختمانها نبودند.
وی اظهار کرد: من موافق انتشار اسامی این ساختمانهای ناایمن هستم، چرا که مردم باید بدانند این ساختمانها چه ساختمانهایی هستند اما اینکه در این ساختمانها همه موارد ایمنی بررسی شده است یا نه، موضوعی است که باید بررسی بیشتری روی آن انجام شود و تصور میکنم شهردار تهران نیز همین نظر را دارد. چمران گفت: نظر من این است که باید کمیتهای تخصصی متشکل از وزارت راهوشهرسازی و نظام مهندسی تشکیل شود و نهایتا تصمیم جدی و نهایی اتخاذ شود. باید ساختمانهای ناایمن مورد پیگیری و بررسی قرار گیرند، البته بررسی این موضوع در حال حاضر آغاز شده اما سرعت آن کم است و باید افزایش پیدا کند.